En lille leg.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juni 2013

Anonym trådstarter

ESV skriver:

Jeg lærte engan at sætte ordet spise ind i stedet for. Hvis du ville skrive spiser er det med nutids r hvis du skal bruge ordet spise er det uden nutids r.

Ja, den har jeg også lært. Tit glemmer jeg det bare i kampens hede, og så er det heller ikke i alle tilfælde det kan bruges :-) 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2013

Kløver

Bassemor<3 skriver:

eller "ihvertfald" eller "hvertfald" Det hedder altså enten "i hvert tilfælde" Selvom "i hvert fald" ofte også er brugt, dog ikke i 1 ord !

Vil lige tilføje at da jeg gik i skole hed det Ihvertfald i et ord, andet blev betegnet som en stavefejl

Anmeld

4. juni 2013

Kløver

ser ofte folk skrive selvskab i stedet for selskab

hader udtryk som bæbs, sys, zyz,syz, og lignende

har tit svært ved at finde ud af om man skriver samvær eller samværd

skal ikke spille hellig for er ikke selv den bedste staver, men synes også mange ord er lavet om siden jeg gik i skole, selvom det kun er 13 år siden

Anmeld

4. juni 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Maja84 skriver:

Vil lige tilføje at da jeg gik i skole hed det Ihvertfald i et ord, andet blev betegnet som en stavefejl

Det er altså ikke rigtigt. Det har aldrig været korrekt at skrive det i ét ord. 

Anmeld

4. juni 2013

Kløver

Mor og meget mere skriver:

Det er altså ikke rigtigt. Det har aldrig været korrekt at skrive det i ét ord. 

det er meget muligt, men det lærte jeg altså i skolen, og derfor der måske kan være flere som skriver det sådan. og du kan jo ikke sige det ikke rigtigt, for du ved jo ikke hvad jeg lærte i skolen Men du kan sagtens have ret i det ikke har været stavet sådan

Anmeld

4. juni 2013

Mor og meget mere

Maja84 skriver:

ser ofte folk skrive selvskab i stedet for selskab

hader udtryk som bæbs, sys, zyz,syz, og lignende

har tit svært ved at finde ud af om man skriver samvær eller samværd

skal ikke spille hellig for er ikke selv den bedste staver, men synes også mange ord er lavet om siden jeg gik i skole, selvom det kun er 13 år siden

Samvær kommer af "at være sammen" - derfor er det uden d. 

Faktisk er der ikke sket ret mange ændringer inden for retstavning i de  udgaver af Retstavningsordbogen, der er kommet, siden du gik i skole, dvs. i 2001 og sidste år. Der er kommet valgfrihed mellem fx gymnasie og gymnasium - og alle andre ord med endelsen -ium undtagen grundstoffernes navne - og man må ligeledes vælge frit mellem fx indenfor og inden for. Man må ikke længere skrive regelen, kun reglen, og ikke køknet, men køkkenet. Her har hidtil været valgfrihed.  Derudover er der nogle ændringer vedr. brug af apostrof og bindestreg - men det er stort set dét. 

Anmeld

4. juni 2013

Mor og meget mere

Maja84 skriver:

det er meget muligt, men det lærte jeg altså i skolen, og derfor der måske kan være flere som skriver det sådan. og du kan jo ikke sige det ikke rigtigt, for du ved jo ikke hvad jeg lærte i skolen Men du kan sagtens have ret i det ikke har været stavet sådan

Du skrev, at det hed sådan - som om, det var korrekt. Hvis din lærer har sagt det, tog han/hun fejl, og det ville have givet fejl ved afgangsprøven i diktat - tihvertifald!  Det var bare det, jeg ville sige.  

Anmeld

4. juni 2013

Kløver

Samvær kommer af "at være sammen" - derfor er det uden d. 

Faktisk er der ikke sket ret mange ændringer inden for retstavning i de  udgaver af Retstavningsordbogen, der er kommet, siden du gik i skole, dvs. i 2001 og sidste år. Der er kommet valgfrihed mellem fx gymnasie og gymnasium - og alle andre ord med endelsen -ium undtagen grundstoffernes navne - og man må ligeledes vælge frit mellem fx indenfor og inden for. Man må ikke længere skrive regelen, kun reglen, og ikke køknet, men køkkenet. Her har hidtil været valgfrihed.  Derudover er der nogle ændringer vedr. brug af apostrof og bindestreg - men det er stort set dét. 

hm tja havde også en del problemer da jeg skiftede skole i 4 klasse, og de gjorde alt anderledes, og synes generelt flere ting jeg fik fejl for senere har været rigtige og omvendt, r ikke en stavehaj men nogle ord kan jeg huske jeg virkelig blev bonnet for selvom jeg havde brugt ordboget flittigt

ah så blev jeg så klogere ang samvær

hm komisk spurgte lige min mand, og han har åbenbart også lært at stave ihvertfald i et ord og vi har gået på skole i hver sin by og forskellige årgange. mystisk

Anmeld

4. juni 2013

Kløver

Du skrev, at det hed sådan - som om, det var korrekt. Hvis din lærer har sagt det, tog han/hun fejl, og det ville have givet fejl ved afgangsprøven i diktat - tihvertifald!  Det var bare det, jeg ville sige.  

nej mente at hvis andre staver det sådan kan det måske hænge sammen med at nogle har lært at det staves i et ord, se hvad jeg har svaret ang min mand ovenover

Anmeld

6. juni 2013

Christina89

Anonym skriver:

Altså jeg havde ikke problemer med det, da jeg gik i skole i sin tid, men det er ved, at være et par dage siden, så kan ikke garantere, at det ikke glipper lidt til tider. 

Åh, jeg er meget nervøs, det er virkelig drømme udddannelsen.

Det skal nok gå, du skal bare tro på dig selv og prøve at lade være med at stresse, når du sidder til staveprøven

Hvilket sygehus er det på, hvis jeg må spørge?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.