En lille leg.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juni 2013

CaWi

Mor og meget mere skriver:

Nej - osse er ikke korrekt, men man KAN bruge det i talesprog, altså hvis man bruger direkte tale/replikker i fx en novelle. Klogest er det dog helt at holde sig til det korrekte "også" hver gang. (Tjek evt. retskrivningsordbogen online - "osse" findes ikke). 

Kan være det så er blevet lavet om efterfølgende, for hun sagde dengang, at det var noget helt nyt at man kunne/måtte bruge det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2013

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Jeg er dansklærer og beskikket censor i retstavning, og her er nogle af de fejl, jeg hyppigst støder på: 

diskution - det hedder diskussion 

af vide/afvide - det hedder at vide 

enlig, når der menes egentlig 

også, når der menes og så 

bedte - det hedder bad 

holdte - det hedder holdt 

manglende nutids-r 

lære, når der menes (en) lærer 

sammensatte ord skrevet i to - fx dansk lærer i stedet for dansklærer

Måske kommer jeg i tanker om flere... 

Uh ja, det er rart at få nogle fra en dansklærer, jeg har nemlig lidt problemer med nutids r. Men det går mest galt, når jeg er nervøs, og det er jeg til den skrivetest, klappen går simpelthen ned for mig, for jeg kan godt, jeg er på ingen måder helt fejlfri, men jeg ved jeg skriver godt nok til, at kunne komme igennem. 

Anmeld

4. juni 2013

Bassemor<3

Charliepar skriver:

Udtrykkene "i hvert fald", "i hvert tilfælde" og "i alle tilfælde" er alle korrekte

ja og "i hvert tilfælde" Men ikke "ihvertfald" eller "hvertfald"

Anmeld

4. juni 2013

Bassemor<3

Isabella_mor skriver:

ihvertfald er faktisk et rigtigt ord... believe it or not.

jeg er generelt træt af når folk ikke kan finde ud af at skrive AT VIDE... "jeg fik afvide/af vide" It's SOOO WRONG..! det hedder "Jeg fik AT VIDE..!"