En lille leg.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juni 2013

CaWi

Mor og meget mere skriver:

Nej - osse er ikke korrekt, men man KAN bruge det i talesprog, altså hvis man bruger direkte tale/replikker i fx en novelle. Klogest er det dog helt at holde sig til det korrekte "også" hver gang. (Tjek evt. retskrivningsordbogen online - "osse" findes ikke). 

Kan være det så er blevet lavet om efterfølgende, for hun sagde dengang, at det var noget helt nyt at man kunne/måtte bruge det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2013

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Jeg er dansklærer og beskikket censor i retstavning, og her er nogle af de fejl, jeg hyppigst støder på: 

diskution - det hedder diskussion 

af vide/afvide - det hedder at vide 

enlig, når der menes egentlig 

også, når der menes og så 

bedte - det hedder bad 

holdte - det hedder holdt 

manglende nutids-r 

lære, når der menes (en) lærer 

sammensatte ord skrevet i to - fx dansk lærer i stedet for dansklærer

Måske kommer jeg i tanker om flere... 

Uh ja, det er rart at få nogle fra en dansklærer, jeg har nemlig lidt problemer med nutids r. Men det går mest galt, når jeg er nervøs, og det er jeg til den skrivetest, klappen går simpelthen ned for mig, for jeg kan godt, jeg er på ingen måder helt fejlfri, men jeg ved jeg skriver godt nok til, at kunne komme igennem. 

Anmeld

4. juni 2013

Bassemor<3

Charliepar skriver:

Udtrykkene "i hvert fald", "i hvert tilfælde" og "i alle tilfælde" er alle korrekte

ja og "i hvert tilfælde" Men ikke "ihvertfald" eller "hvertfald"

Anmeld

4. juni 2013

Bassemor<3

Isabella_mor skriver:

ihvertfald er faktisk et rigtigt ord... believe it or not.

jeg er generelt træt af når folk ikke kan finde ud af at skrive AT VIDE... "jeg fik afvide/af vide" It's SOOO WRONG..! det hedder "Jeg fik AT VIDE..!"

normalt er jeg ikke en grammatikrytter. men jeg synes bare det er så let at stave til AT VIDE.. 

ikke korrekt det er nu altså "I hvert fald" MED mellemrum

Anmeld

4. juni 2013

Bassemor<3

Ayasmor skriver:

Det er også nogle meget relevante ord, du nævner her. Mener dog, at ordet tidl. staves tidligere. Ligeledes ordet Ærgelig(t)

Der staves "ærgerligt"

Anmeld

4. juni 2013

Papillon

Bassemor<3 skriver:

ja og "i hvert tilfælde" Men ikke "ihvertfald" eller "hvertfald"

Jeg forstår ikke helt, hvad du retter, da jeg ser det som, at vi mener det samme I din første besked lød det for mig som om, at du mente, at der kun findes et af udtrykkene, og det er "i hvert tilfælde". Det var blot det, jeg pointerede

Anmeld

4. juni 2013

Bassemor<3

Charliepar skriver:

Jeg forstår ikke helt, hvad du retter, da jeg ser det som, at vi mener det samme I din første besked lød det for mig som om, at du mente, at der kun findes et af udtrykkene, og det er "i hvert tilfælde". Det var blot det, jeg pointerede

hehe nej nej, der er mange måder at skrive det på, "ihvertfald" og "hvertfald" er bare ikke nogle af dem

Anmeld

4. juni 2013

Ayasmor

Bassemor<3 skriver:

Der staves "ærgerligt"

Ja, det fik jeg lige lært igår

Anmeld

4. juni 2013

Isabella_mor

Bassemor<3 skriver:

ikke korrekt det er nu altså "I hvert fald" MED mellemrum

Ja det fandt jeg ud af  

Anmeld

4. juni 2013

ESV

Anonym skriver:

Det er faktisk også lige præcis det med nutids r osv. der er min største  udfordring.

men tænker der sagtens kan forekomme et par snyde ord også. 

Jeg lærte engan at sætte ordet spise ind i stedet for. Hvis du ville skrive spiser er det med nutids r hvis du skal bruge ordet spise er det uden nutids r.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.