Frk. Himmelblå skriver:
Jeg er så enig med dig!
Men jeg tillader mig alligevel at forsøge at foklare, hvorfra jeg tror, at noget af bitterheden over for kh-modtagere kan komme...
Det er et stort problem med arbejdskultur i visse (social)grupper. Mennesker fødes ind i familier, hvor man går på kommunen i stedet for på arbejde. Hvor man ligesom sine forældre har haft en rigtig hård barndom, og derfor er "uden skyld og forpligtelser". Man er et offer. Man må have hjælp.
Det er virkelig ærgerligt at så mange mennesker havner i sådan en kasse (selvom de mere eller mindre frivilligt selv er kravlet ned i den). Her kunne jeg godt tænke mig noget mere kampånd og selvtillid fra de unge, der ryger direkte ind i systemet, når de ellers er gamle nok til det.
Jeg tænker ofte, at jeg er super taknemlig for vores velfærdssamfund, men jeg kan ikke lade være med at tænke, at fandtes der ikke sociale ydelser, så havde mange nok fundet en løsning med et arbejde i stedet. Givetvis var mange også endt i kriminalitet...
Jeg synes, det er frygteligt, hvordan samfundsnassere(!) er delt op i a og b-hold. Fx er det meget mere acceptabelt at være på dagpenge end at være på kh. Jeg selv er stornasser! Jeg har en handicappet pige, og det suger penge ud af DK A/S. Heldigvis er vi så priviligerede, at vi i vores familie har betalt så mange penge i skat, at vi føler at vi til hver en tid har givet mere, end vi tager. Det er en god følelse. - Lad de bredeste skuldre bære de tungeste byrder. Det er - efter min mening - den rigtigste holdning at have.
Jeg ønsker for alle på sociale ydelser, at de vil få mulighed for at give igen en dag. Til samfundet. Det er en god følelse. Det giver selvtillid og ikke mindst selvværd.
Jeg ville også ønske, at kh-modtagere, som i defensivitet oplister alle deres dårligdomme ville stoppe med denne offerparade over for omverdenen. Hav selvrespekt og vid, at du selvfølgelig kun er på kh, fordi du har brug for det! Læg offerrollen fra dig. Den klæder dig ikke, og den giver kun "haters" lyst til at sparke dig hårdere. (Og værst her er, at du bliver din egen værste "hater")
Sikke en svada! Jeg håber, du kan finde lidt mening i den?