Får enlige for mange penge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. april 2013

lycly

Jeg har stemt andet for jeg aner virkelig ikke hvad enlige på kontanthjælp får. Jeg ved at de får ekstra børnetilskud, men det kan man også få selvom man har et job, det fik jeg.

Jeg synes de tilskud der er specielt til enlige er helt fine, for man har jo kun 1 indtægt. Til gengæld synes jeg bare generelt at kontanthjælpen er alt for høj, uanset om man har børn eller ej. Den er bedre en SU og det er jo helt åndssvagt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2013

nielsen80

optimistmor skriver:

dette her er altså ikke for at være nedladende..

men allerede der hvor du fortæller at i er 2, vil det altid være en mulighed for den ene er på eks aften arbejde og den anden er hjemme hos barnet. ja gu fanden kan det være sk** hårdt, menn det er en mulighed!

hvis man er ene om det hele og vil have aftenarbejde så skal der lige pludselig betales for pasning her. man er ene om et barn og her tror jeg samfundet har valgt at prioritere hvad der er bedst for barnet. er dette at forældreren er på arbejde konstant og de ikke kan se hinanden, men pengene der blir tjent går alligevel til pasning? eller skal forældre og barn have  tid sammen i hverdagen og skatteydere støtter op om dette samfund?  

jeg er ovenud lykkelig for jeg ikke skal sidde og kun have måske kun 1time med mit barn i hverdagen fordi der skal knokles ved siden af kontanthjælpen.

børnene er vores fremtid, men selvfølgelig skal dem der snyder for at få flere end rigeligt heller ikke have lov til dette!

det er jo penge der sikrer vores børn og er man barn i en udsat familie med eks. vold. ville det jo være det bedste for barnet at kunnefå den rettehjælp så disse ikke ender ud i at give deres børn samme opdragelse!

håber dette var forståeligt

Jeg synes ikke enlige får for mange penge. Det vil jeg lige slå fast først!!! Jeg synes dem som har behov, skal have hjælp til at få en rimelig levestandard.

Men så ser jeg et indlæg som dit, og det får ærlig talt det hele til at vende sig i mig. Det som virkelig falder i øjene er udtalelsen om, at samfundet prioterere hvad der er bedst for barnet,og dette er ikke at arbejde og kun have en time om dagen med barnet. Det du beskriver der, er jo netop hverdagen for rigtig mange arbejdende familier i DK. Ude i det virkelige liv hedder arbejdsugen altså ikke nødvendigvis 37 timer, og hvis man pendler lidt, ja så har man ofte kun et par timer om dagen med sit barn. Sådan er det desværre, men det er jo nødvendigt, at nogen gør det, for at vi overhovedet har SU, kontanthjælp, fripladser m.m. i DK.

Jeg har som sagt intet imod at folk får tilskud m.m, men jeg bryder mig virkelig ikke om, at man når man så får disse, ligefrem argumenter at det nok i virkeligheden er bedre for samfundet - sådan bare på bekostning af alle os andre lønslaver og lønslavers børn, som så må betale for det. Det er meget usolidarisk. Bum.

Anmeld

15. april 2013

isabellasmor

Carina:-) skriver:

Min pointe var at man naturligvis ikke synes man får for meget hvis man står i situationen.

Jeg har også veninder/familie på kh og er enlige og de mangler heller ikke en disse,men derfor ville de stadig være kede af at blive skåret i deres rådighedsbeløb.

Men fordi man synes der godt må være forskel på at være på kh og i arb så er det ikke ensbetydende med at man har ondt i måsen.

Og desværre er det jo sådan at mange lavtlønnede job -der kan det ikke svare sig at arbejde imod at være enlig på kh.

Så er spørgsmålet -er kh for høj eller lønnen for lav.?

ELLER er der nogen tilskud der kunne fjernes,så det var attraktivt at arbejde?

Tror aldrig at Kh vil "vinde" over det at arbejde. Det er en mærkelig tankegang der er opstået fordi vi har set i nyhederne at der er nogle der snyder og Nasser. Syntes simpelthen det er ved at tage overhånd, alt den jagt på folk på Kh. 

Jeg syntes ikke enlige får for meget. 

Og jeg er hverken selv på Kh eller enlig! 

Anmeld

15. april 2013

optimistmor

Jeg synes ikke enlige får for mange penge. Det vil jeg lige slå fast først!!! Jeg synes dem som har behov, skal have hjælp til at få en rimelig levestandard.

Men så ser jeg et indlæg som dit, og det får ærlig talt det hele til at vende sig i mig. Det som virkelig falder i øjene er udtalelsen om, at samfundet prioterere hvad der er bedst for barnet,og dette er ikke at arbejde og kun have en time om dagen med barnet. Det du beskriver der, er jo netop hverdagen for rigtig mange arbejdende familier i DK. Ude i det virkelige liv hedder arbejdsugen altså ikke nødvendigvis 37 timer, og hvis man pendler lidt, ja så har man ofte kun et par timer om dagen med sit barn. Sådan er det desværre, men det er jo nødvendigt, at nogen gør det, for at vi overhovedet har SU, kontanthjælp, fripladser m.m. i DK.

Jeg har som sagt intet imod at folk får tilskud m.m, men jeg bryder mig virkelig ikke om, at man når man så får disse, ligefrem argumenter at det nok i virkeligheden er bedre for samfundet - sådan bare på bekostning af alle os andre lønslaver og lønslavers børn, som så må betale for det. Det er meget usolidarisk. Bum.

som sagt var det ikke for at være nedladende.

jeg skriver det som ?

men som jeg forstår det på dig siger du at mange pendler og heller ikke ser sine børn. ja jeg er klar over at som familie er den ene måske meget ude af billedet, men den anden part er der stadig for barnet. som enlig forældre er der en side man ALDRIG vil kunne erstatte hos sit barn! nemlig den forælder der ikke er der om den så er alkoholiker, afgået ved døden, ikke interesseret eller hvad grunden end er, så kan det ikke erstattes af den enlige.

for det at vi er det samfund vi er, er at vi har valgt at stemme på nogle og disse nogle vi stemmer på, vælger at sige de svage/enlige osv. skal støttes. ellers kunne vi jo alle stemme blå blok! og ende i et samfund som amerikanere gør. men hvad er vores fremtid hvis vi gør dette? de rige vinder og fattige dør? så ville jeg være nået bunden og kan sige stort tak for det!

så vil mange af de fattiges børn jo være dødsdømte fra starten. og som sagt er jeg da ovenud lykkelig for at kunne få den hjælp jeg får som enlig, sygemeldt og på kontanthjælp! men jeg glæder mig sku også til at kunne komme væk fra det så JEG kan give mit barn ting, som JEG har tjent pengene til og JEG kan være stolt over hvad jeg har gjort for at få disse penge, uden JEG skal være afhængig af andre borgere såsom min kæreste. men indtil den dag kommer er det bare som det er.

men pt er mit første skridt på vejen et skånejob for jeg ikke skal bryde sammen og herfor ville få mit barn fjernet fordi jeg ikke ville være hverken fysisk eller mentalt i stand til at tage vare på ham

Anmeld

15. april 2013

nielsen80

optimistmor skriver:

som sagt var det ikke for at være nedladende.

jeg skriver det som ?

men som jeg forstår det på dig siger du at mange pendler og heller ikke ser sine børn. ja jeg er klar over at som familie er den ene måske meget ude af billedet, men den anden part er der stadig for barnet. som enlig forældre er der en side man ALDRIG vil kunne erstatte hos sit barn! nemlig den forælder der ikke er der om den så er alkoholiker, afgået ved døden, ikke interesseret eller hvad grunden end er, så kan det ikke erstattes af den enlige.

for det at vi er det samfund vi er, er at vi har valgt at stemme på nogle og disse nogle vi stemmer på, vælger at sige de svage/enlige osv. skal støttes. ellers kunne vi jo alle stemme blå blok! og ende i et samfund som amerikanere gør. men hvad er vores fremtid hvis vi gør dette? de rige vinder og fattige dør? så ville jeg være nået bunden og kan sige stort tak for det!

så vil mange af de fattiges børn jo være dødsdømte fra starten. og som sagt er jeg da ovenud lykkelig for at kunne få den hjælp jeg får som enlig, sygemeldt og på kontanthjælp! men jeg glæder mig sku også til at kunne komme væk fra det så JEG kan give mit barn ting, som JEG har tjent pengene til og JEG kan være stolt over hvad jeg har gjort for at få disse penge, uden JEG skal være afhængig af andre borgere såsom min kæreste. men indtil den dag kommer er det bare som det er.

men pt er mit første skridt på vejen et skånejob for jeg ikke skal bryde sammen og herfor ville få mit barn fjernet fordi jeg ikke ville være hverken fysisk eller mentalt i stand til at tage vare på ham

Men det var jo slet ikke pointen i mit indlæg. Som jeg fastslår adskillige gange, er jeg stor tilhænger af, at dem som har brug for det, skal have hjælp.

Men jeg synes det er usolidarisk at mene, at det ikke er godt for ens barn at være væk i mange timer om dagen fra en, og derfor skal man have hjælp - når den hjælp man så får, kommer fra andre familier som så er nød til at være væk fra deres børn. Det var det, jeg anfægtede, ikke at man giver støtte til dem med behovet.

Ønsker man at være meget sammen med sit barn og derfor ikke arbejder, selvom man er i stand til at arbejde, så mener jeg det må være for egen regning. Så er det et valg man træffer(et beundringsværdigt valg). Men det er et valg, vi som samfund ikke har råd til at betale for.

Anmeld

15. april 2013

optimistmor

nielsen80 skriver:

Men det var jo slet ikke pointen i mit indlæg. Som jeg fastslår adskillige gange, er jeg stor tilhænger af, at dem som har brug for det, skal have hjælp.

Men jeg synes det er usolidarisk at mene, at det ikke er godt for ens barn at være væk i mange timer om dagen fra en, og derfor skal man have hjælp - når den hjælp man så får, kommer fra andre familier som så er nød til at være væk fra deres børn. Det var det, jeg anfægtede, ikke at man giver støtte til dem med behovet.

Ønsker man at være meget sammen med sit barn og derfor ikke arbejder, selvom man er i stand til at arbejde, så mener jeg det må være for egen regning. Så er det et valg man træffer(et beundringsværdigt valg). Men det er et valg, vi som samfund ikke har råd til at betale for.

åh okey. så har vi misforstået hinanden

det jeg mente med det jeg skrev var om man skulle arbejde nogle flere timer, hvor her barnet skal i pasning, men det eneste arbejdet næsten dækker vil være lønnen til det sted hvor barnet passes, og jeg synes det er vidunderligt at vores samfund og dem der har mere økonomisk overskud de hjælper os andre

håber det blev forklaret bedre nu

Anmeld

15. april 2013

Mettefpigen

Simon Isaksen skriver:

HHvHvoJeg synes enlig får for mange penge på KH, samtidig får de også fri plads osv. de får så mange penge og andre fordele at det stortset ikke kan betale sig (kontant mæssigt) at være sammen som mor og far mere ....

synes selvf de skal have et ekstra tilskud så de kan klare sige med børn som enlige .. men de får jo næste 8-10k ekstra + friplads osv så det løber jo hurtigt MEGET højt op !

Hvor kommer de 8-10000 fra??

Anmeld

15. april 2013

wamse

Carina:-) skriver:

Ingen boligstøtte fordi vi boede privat (havde ikke råd til andet)

Var ikke enlig,men vi var unge og kæresten 37 ½ i timen fordi han var 17 og steg til 70 da han fyldte 18.

Vi betalte 1500 (eller 1600) deromkring for 32 timers dp.

2000 i husleje.

Og så var der mad og bleer samt transport vi boede 25 km fra job og skole så betalte en del for buskort.

Men dengang var f.eks friplads noget vi fik afslag på fordi vi tjente for meget bare i løn og su

Og gudskelov det har ændret sig.

For self handler det ikke om at man ikke skal have noget som helst,men mere om at MÅSKE man godt kunne klare sig for lidt mindre så der reelt var forskel i at gå hjemme og arbejde.

Jeg har såmænd også arbejdet som ufaglært på fabrik, og som rengøringsassistent, og det kunne altså godt svare sig.

men jeg kan hverken pga af min psyke, fysik eller pga arbejdstider varetage lign. stillinger i dag.

Friheden for jer har jo været, at i var to, og derfor muligheden for at kunne tage jobs ved siden af, hvilket ikke er muligt for ret mange andre enlige forsørgere.

Jeg giver 5200 i husleje nu, og det kan jeg ikke gøre meget billigere. En lejlighed i en beton byggeri ville være dyrere.
Man kan godt få boligstøtte selvom det er privat i dag. det er indtægtsbestemt

Jeg får økonomisk friplads, men jeg ville også være berettiget til pædagogisk friplads, hvilket enhver ville kunne få uanset status, hvis der er en begrundelse for dette.

transportudgifterne vil også være gældende som enlig, vi får jo ikke tilskud til det.

Da min eks og jeg begge blev fyret og kom på dagpenge, fik vi også lidt i friplads, så det er ikke kun enlige forsørgere

Så for at se, hvor det er man mener, at enlige skulle have mindre, så synes man skal se på, hvad det reelt er de får, som andre ikke også har mulighed for.

Anmeld

15. april 2013

optimistmor

der er dog 1 ting jeg ikke forstår. når man som enlig forsørger kan få friplads af statens penge? det burde være den anden forælder der skulle betale til dette, de betaler jo ikke ret meget i bidrag i forevejen. de trækker en del fra i skat. men så kunne man jo trække i dem der vil have samvær med børnene men kun betaler mindste rate. !

det kunne give staten en del at gøre med så der kunne hjælpes til de andre trængende eller evt snerydning om vinteren hehe

Anmeld

15. april 2013

Mama1304

Har stemt: lige tilpas.

Jeg kender ikke   de præcise tilskud osv enlige mødre får, da jeg ikke kender nogen som er det.

Men hvis man tænker over det, så er får den enlige jo kun en indkomst, og med det skal der altså betales ALT. Husleje, daginstution, mad osv, tøj/sko(og det kan være dyrt til børn, da det hurtig bliver slidt alt efter barnets alder, evt medicin, transport og sikkert en masse mere  

Men synes, da også at der er ved at være ret mange tråde om enlige mødre  Forstår slet ikke hvorfor? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.