Fravalg af børn med Down Syndrom?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. december 2012

Rose<3

Rikke, Liam & Linus skriver:

Og jeg synes ikke man kan smide dyrebart liv i skraldespanden fordi det ikke liiiige passer ind i ens planer. 

Og det er heldigivs fuldstændig op til en selv at vudere.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2012

Skouboe

Lunae skriver:

Jeg kender ikke til de diagnoser du nævner

Huntingtons chorea,  arvelig hjernesygdom, der oftest begynder i alderen 35-45 år med uregelmæssige, pludseligt kastende bevægelser ( chorea ) og en ændring af personligheden og adfærden; disse symptomer tiltager gradvis ledsaget af  demens  og fører til svær invaliditet. Der findes ingen effektiv behandling, og døden indtræder i løbet af ca. 15 år. Sygdommen forekommer hos ca. fire personer pr. 100.000.

MS (Multipel sclerose)  sklerose,  (af gr.  skleros  'hård' og  -ose ),  sclerose , kort betegnelse for  dissemineret sklerose  eller  multipel sklerose , en oftest anfaldsvist forløbende kronisk sygdom i hjernen og rygmarven, hvor små områder spredt i den hvide substans nedbrydes ved en betændelsesagtig proces. Herved mister nervebanerne deres marvskeder af myelin og dermed også deres ledningsevne. Ved varige forandringer dannes der hårdt arvæv ( sklerose ).

Cystisk Fibrose:  http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/B%C3%B8rnesygdomme_og_medf%C3%B8dte_misdannelser/cystisk_fibrose?highlight=cystisk%20fibrose

Nu er det lige et par stykker af dem jeg kunne komme på. Min pointe er at der er rigtigt mange grimme sygdomme i verden og hvis jeg vidste at mit barn ville lide af en af dem, ville jeg vælge det fra, både for min egen skyld og for barnets.

Anmeld

19. december 2012

Rikke, Liam & Linus

Rose<3 skriver:

Og det er heldigivs fuldstændig op til en selv at vudere.

Ja, det er det da. Men jeg føler bare ofte ikke folk tænker sig nok om. 

Det er som om folk får tanker om dommedag, uendelige lidelser, et barn som lider konstant mv. når de hører ordet handicap. ...men det kan altså være SÅ meget andet og mere end det. 

Anmeld

19. december 2012

Skouboe

Rikke, Liam & Linus skriver:

Jeg har fuld respekt for det du siger. og når du også selv er syg, giver det helt sikkert også nogle andre overvejelser. 

Og så bare en lille ekstra...så synes jeg ikke at downs ligger i kategorien: alvorlige handicaps. 

Det er der ganske givet nogle Downs børn der ikke gør, men jeg har også mødt adskillige, der pga. fx hjerteproblemer, tarmproblemer, problemer med synet osv., ER ganske alvorligt handicappede.

Hvis du både har downs, er næsten blind, og har alvorlige hjerteproblemer i et omfang så du kun kan gå fx 50 meter ad gangen og derfor er nødt til at sidde i kørestol det meste af tiden så er man i min verden alvorligt handicappet. Og siden både synsproblemer, hjerteproblemer og tarmproblemer er udbredte hos folk med downs er ovenstående ikke et tænkt eksempel.

For mig er det ikke det mentale handicap der skræmmer mig ved downs, men alle de fysiske følgesygdomme som koblet med et mentalt handicap kan gøre et menneske med downs multihandicappet.

Jeg tror at det centrale spørgsmål her er om liv altid er bedre end intet liv, og jeg må sige at jeg med alderen hælder mere og mere til "Ikke altid".

Anmeld

19. december 2012

Lunae

Skouboe skriver:

Huntingtons chorea,  arvelig hjernesygdom, der oftest begynder i alderen 35-45 år med uregelmæssige, pludseligt kastende bevægelser ( chorea ) og en ændring af personligheden og adfærden; disse symptomer tiltager gradvis ledsaget af  demens  og fører til svær invaliditet. Der findes ingen effektiv behandling, og døden indtræder i løbet af ca. 15 år. Sygdommen forekommer hos ca. fire personer pr. 100.000.

MS (Multipel sclerose)  sklerose,  (af gr.  skleros  'hård' og  -ose ),  sclerose , kort betegnelse for  dissemineret sklerose  eller  multipel sklerose , en oftest anfaldsvist forløbende kronisk sygdom i hjernen og rygmarven, hvor små områder spredt i den hvide substans nedbrydes ved en betændelsesagtig proces. Herved mister nervebanerne deres marvskeder af myelin og dermed også deres ledningsevne. Ved varige forandringer dannes der hårdt arvæv ( sklerose ).

Cystisk Fibrose:  http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/B%C3%B8rnesygdomme_og_medf%C3%B8dte_misdannelser/cystisk_fibrose?highlight=cystisk%20fibrose

Nu er det lige et par stykker af dem jeg kunne komme på. Min pointe er at der er rigtigt mange grimme sygdomme i verden og hvis jeg vidste at mit barn ville lide af en af dem, ville jeg vælge det fra, både for min egen skyld og for barnets.

Jeg synes at forskellen ligger i om barnet reelt kommer til at lide! Jeg mener at man med downs kan have et nogenlunde "normalt" liv.

Anmeld

19. december 2012

Miin'Baby'Mus

Lunae skriver:

Nu skal jeg jo til NF-scanning på torsdag og er selvfølgelig rigtig spændt! Min kæreste og jeg har snakket om hvad vi ville gøre, hvis vi fik af vide at vores barn havde Down syndrom. Jeg læste eb statistik som viste at 99 procent af danske forældre vælger abort - det tal overrasker mig!

Hvad ville du vælge?

Jeg ville vælge abort hvis jeg ikke kunne få mere info om tilstanden. DS har store variationsgrader og nogle fungere meget bedre end andre.

Vi har snakket om det fordi da vi vil gerne have et barn der fryder vores liv - og jeg ved godt det er ondt at sige, men vi føler bare der måske kommer for job ind i at have en barn med handicap, vi vil gerne være en familie og nyde vores liv. Men det er jo så også derfor vi gerne ville vide mere om tilstanden af DS, da et handikap ikke er = med et træls liv.

Anmeld

19. december 2012

Skouboe

Lunae skriver:

Jeg synes at forskellen ligger i om barnet reelt kommer til at lide! Jeg mener at man med downs kan have et nogenlunde "normalt" liv.

Ja, nogen downsbørn kan, mens andre ender som multihandicappede pga. følgesygsomme. Desværre ved man ikke hvad man får når man står og skal træffe valget :/

Anmeld

19. december 2012

Rikke, Liam & Linus

Skouboe skriver:

Det er der ganske givet nogle Downs børn der ikke gør, men jeg har også mødt adskillige, der pga. fx hjerteproblemer, tarmproblemer, problemer med synet osv., ER ganske alvorligt handicappede.

Hvis du både har downs, er næsten blind, og har alvorlige hjerteproblemer i et omfang så du kun kan gå fx 50 meter ad gangen og derfor er nødt til at sidde i kørestol det meste af tiden så er man i min verden alvorligt handicappet. Og siden både synsproblemer, hjerteproblemer og tarmproblemer er udbredte hos folk med downs er ovenstående ikke et tænkt eksempel.

For mig er det ikke det mentale handicap der skræmmer mig ved downs, men alle de fysiske følgesygdomme som koblet med et mentalt handicap kan gøre et menneske med downs multihandicappet.

Jeg tror at det centrale spørgsmål her er om liv altid er bedre end intet liv, og jeg må sige at jeg med alderen hælder mere og mere til "Ikke altid".

Jeg kan forstå at du har set nogle af de slemme tilfælde, og ja de findes selvfølgelig også. Men bare at takke nej tak til et barn fordi man MENER at dette barn ikke vil få et godt liv, jeg mener, man kan ofte se både hjertefejl mv. allerede ret tidligt i graviditeten, det er DER jeg mener folk godt kan være lidt for hastige i deres beslutningstagen. 

Anmeld

19. december 2012

Københavnermor

modesty skriver:

Du er så nok en undtagelse der bekræfter reglen. 

Anmeld

19. december 2012

Rikke, Liam & Linus

CAWI skriver:

Jeg ville vælge en abort, og ved min kæreste er enig med mig.
Det er som sådan ikke fordi jeg ikke ønsker disse børn til verden, men fordik jeg ved jeg ikke ville magte opgaven og være den forælder som jeg ønsker at være for barnet.
Nogle gange er kærlighed bare ik nok!

Selvfølgelig er kærlighed ikke nok, når man har at gøre med et handicappet barn. Men det er det såmænd heller ikke når man har at gøre med et almideligt barn. 

Men med kærlighed kan man nå meget meget langt. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.