Fravalg af børn med Down Syndrom?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. december 2012

Carina:-)

nattergalen skriver:

Og det passer så ikke helt.. 
de fleste downs lever faktisk et næsten normalt liv.. Og når vi snakker følge sygdomme er det noget de for det meste kan blive opereret for... Og en del bliver født uden nogen overhoved.. 

Læger bruger mange udtalelser der er tvetydige for neto at "rense ud" i downs børn da de koster samfundet en del i kroner og ører.. men det gør ifælge mig ikke deres liv mindre værd..

Men igen hvordan skulle man vide det hvis man ikke selv undersøger det og som de fleste gør stoler på dem der er "bedre vidende" (lægerne)...

Enig.

Tingene er ikke altid kun sort/hvide.

Jeg kunne aldrig vælge et barn væk som havde mulighed for et liv.

Hvem kan sige hvad et godt liv er?

Der er sunde og raske mennesker der vælger livet fra fordi de ikke ønsker at leve længere-

Og der er syge mennesker der kæmper med næb og klør for at få bare en uge mere.

JEG vil ikke vælge på mit barns vegne,-så her ville et downs barn blive valgt til og ikke fra.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2012

nattergalen

Carina:-) skriver:

Enig.

Tingene er ikke altid kun sort/hvide.

Jeg kunne aldrig vælge et barn væk som havde mulighed for et liv.

Hvem kan sige hvad et godt liv er?

Der er sunde og raske mennesker der vælger livet fra fordi de ikke ønsker at leve længere-

Og der er syge mennesker der kæmper med næb og klør for at få bare en uge mere.

JEG vil ikke vælge på mit barns vegne,-så her ville et downs barn blive valgt til og ikke fra.

Er helt enig

Anmeld

19. december 2012

nattergalen

modesty skriver:

Det er jo netop min pointe - at det er der ikke nogen såkaldt "normale" børn der kræver når de er 10-15-20 år, eller endnu ældre. Som Downs-forælder bliver man ved med at have et "barn" også når man selv når i bedsteforældre-alderen og derover.

Jeg har fuld respekt for at I og andre tilvælger et barn med Downs, misforstå mig ikke. Jeg synes det er mega sejt.

Men jeg mener stadig at mange af de mennesker der i sådan en tråd her siger at de ville tilvælge et barn med Downs, ikke nødvendigvis ville gøre det når de stod i situationen (og det har jo egentlig ikke noget med jeres situation at gøre, men det var udgangspunktet for mine tanker).

Det bliver lige kort da jeg har en tærte i ovnen

Men sagen er når man er blevet forældre en gang vil man altid være forældre.. Om dine børn er 2 el 40 år.. Du vil altid tænke på dem, bekymre dig for dem, være der for dem, og hjælpe dem der hvor du kan.. 

Du må ikke glemme at mange downs børn formår et normalt liv, med eget hjem, for nogen i bofællesskab, kærester og en masse glæder.. 
Jo jeg tror på at der kommer en tid når min søn bliver stor hvor han bliver mindre afhængig af mig end som barn.. 

Hvis man vælger at se ud i den store verden, vil man hurtigt kunne læse en masse artikler om hvordan man faktisk støtter disse børn til at kunne få en uddannelse på lige fod med andre, bliver gift og får et stabilt hjem. 
Problemet i DK er at man har opgivet dem på forhånd, så man har bestemt for dem at de bare er sådan nogle dumme glade mennesker der ikke kan mere end et barn.. Det passer bare ikke..
Håber du forstår at jeg tror på der er andre muligheder for downs børn end hvad de bliver set på at kunne, og derfor er min holdning som den er ift voksne downs.. 

Det blev vist langt alligevel og jeg må ud til min tærte igen..  

Anmeld

19. december 2012

anna111

Profilbillede for anna111

jeg ville vælge en abort da hverken mig eller min kæreste ville kunne klare et handicappet barn jeg selv lider er fibromyalgia en kronisk smerte sygdom og så ville jeg aldrig kunne få mig selv til at sætte et barn til verden der måske ville lide resten af livet bare fordi jeg selv ville have et barn 

Anmeld

19. december 2012

1990h

Lunae skriver:

Nu skal jeg jo til NF-scanning på torsdag og er selvfølgelig rigtig spændt! Min kæreste og jeg har snakket om hvad vi ville gøre, hvis vi fik af vide at vores barn havde Down syndrom. Jeg læste eb statistik som viste at 99 procent af danske forældre vælger abort - det tal overrasker mig!

Hvad ville du vælge?

jeg har stemt på at jeg vil indsamle mere information.

jeg kunne aldrig tage beslutningen på forhånd..derfor tog vi heller ingen beslutning inden nf..der mange ting der spiller ind,

førhen vil jeg nok ha stemt på abort..men efter at jeg er begyndt at arbejde på daginstitution med handicappede er jeg i tvivl.

jeg syntes det et svært emne. jeg syntes ikke man kan sige at man vælger barnet fra pga. man ikke tror det kan få et godt liv..

men hvem er vi? som skal gøre os til herre, og bedømme hvad et godt liv er?..da jeg startede hvor jeg er nu kørte dig ubeskriveligt mange tanker igennem mit hovede at det ikke var dem alle der havde et værdigt liv og de kunne da ikke ha det godt osv.

men jeg blev hurtigt klogere. for man skal huske på at de aldrig har været vant til andet. ja mit liv kan ikke samlignes med deres og de har i deres barndom også skulle igennem mange ting, som operationer osv. de får også dagligt medicin hver dag. men kan jeg dømme om det er et værdigt liv? et godt liv. nej det kan jeg ikke. for jeg er sikker på at de fleste er glade for det liv de har og den tilværelse de har. for de har aldrig været i en anden krop og prøvet til andet

nu det ikke relateret så meget til downs. men generelt bare handicappede. vi kan da ikke bedømme hvad et godt liv for vi har kun vores eget at samligne med

håber det gav mening

Anmeld

19. december 2012

modesty

nattergalen skriver:

Det bliver lige kort da jeg har en tærte i ovnen

Men sagen er når man er blevet forældre en gang vil man altid være forældre.. Om dine børn er 2 el 40 år.. Du vil altid tænke på dem, bekymre dig for dem, være der for dem, og hjælpe dem der hvor du kan.. 

Du må ikke glemme at mange downs børn formår et normalt liv, med eget hjem, for nogen i bofællesskab, kærester og en masse glæder.. 
Jo jeg tror på at der kommer en tid når min søn bliver stor hvor han bliver mindre afhængig af mig end som barn.. 

Hvis man vælger at se ud i den store verden, vil man hurtigt kunne læse en masse artikler om hvordan man faktisk støtter disse børn til at kunne få en uddannelse på lige fod med andre, bliver gift og får et stabilt hjem. 
Problemet i DK er at man har opgivet dem på forhånd, så man har bestemt for dem at de bare er sådan nogle dumme glade mennesker der ikke kan mere end et barn.. Det passer bare ikke..
Håber du forstår at jeg tror på der er andre muligheder for downs børn end hvad de bliver set på at kunne, og derfor er min holdning som den er ift voksne downs.. 

Det blev vist langt alligevel og jeg må ud til min tærte igen..  

Tak for svar.  Og det handler selvfølgelig også meget om det enkelte menneskes kunnen.

Min farmor har arbejdet meget med downs børn og voksne i forbindelse med væresteder og døgninstitutioner, men måske netop derfor kan det være at hun (og jeg) har været i kontakt med dem der er hårdest ramt.

Anmeld

19. december 2012

Rikke, Liam & Linus

Det er jo netop min pointe - at det er der ikke nogen såkaldt "normale" børn der kræver når de er 10-15-20 år, eller endnu ældre. Som Downs-forælder bliver man ved med at have et "barn" også når man selv når i bedsteforældre-alderen og derover.

Jeg har fuld respekt for at I og andre tilvælger et barn med Downs, misforstå mig ikke. Jeg synes det er mega sejt.

Men jeg mener stadig at mange af de mennesker der i sådan en tråd her siger at de ville tilvælge et barn med Downs, ikke nødvendigvis ville gøre det når de stod i situationen (og det har jo egentlig ikke noget med jeres situation at gøre, men det var udgangspunktet for mine tanker).

Undskyld...men får man børn, for at slippe for dem når de bliver voksne?

Anmeld

19. december 2012

Newsence

jeg øbsker ikke at støde nogen.

Jeg har full respekt for de forældre der tager den beslutning at anbringe deres barn på inst. fordi det er det bedste for barnet. Det må virkelig være en svær beslutning.

Jeg kender bare mig selv godt nok til at jeg ikke ville magte det.

Igen stor respekt til dem som kan. I er helte i min verden.

Mener bare også at dem der ved de ikke kan magte det og tilbyde det barn det bedste også er helte. De tager en lige så ansvalig beslutning.

Håber dette gav en lidt bedre forståelse af hvad jeg mente

Anmeld

19. december 2012

lollandpigen

EK's Moar skriver:

Der er intet i verden der kunne få mig til at slå et forsvarsløst lille foster ihjel uanset det ufødte barns tilstand. Punktum.
Af samme grund vælger vi også denne gang NF-scanningen fra.

Kunne ikke have sklrevet det bedre selv er så enig....

Anmeld

19. december 2012

Rikke, Liam & Linus

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.