Rikke, Liam & Linus skriver:
Og hvorfor ville et handicappet barn ikke kunne berige ens liv ligeså meget som et "almindeligt" barn?
Det er jeg ikke i tvivl om at det ville - for mig er det ikke det der er problemet. Jeg kender mange handicappede mennesker, både via mit frivillige arbejde i Dansk Handicap Forbund da jeg var yngre og via min gang på hospitaler mv. som følge af min egen sygdom, og de er mennesker som alle andre på godt og ondt.
Men det ændrer ikke på at det er ekstremt tidskrævende af have et handicappet barn, hvilket VIL være tid der går fra fx søskende.
Min yngste er født med svær refluks og er ørebarn og har været meget krævende de første par år af hendes liv, og jeg kan tydeligt se konsekvenserne på hendes storesøster, der al den tid hun kan huske (hun var 1½ da lillesøster kom til) hele tiden er blevet tilsidesat pga. lillesøsters behov. Vi har gjort rigtigt meget ud af at prioritere hende også, og lave ting med hende alene, men især vores forhold har været meget mærket af at jeg havde hænderne så fulde med lillesøster.
Jeg kan se de konsekvenser vores yngste har haft i vores liv, og det jeg ikke villig til at udsætte os alle sammen for, hvis jeg har et valg.
Skulle det ske at vi af den ene eller den anden årsag gik hen og fik et barn nummer 3, og det viste sig ved fødslen eller efterfølgende at barnet havde et større eller mindre handicap, ville jeg gøre mit yderste for at inkludere barnet og det ville være nøjagtigt lige så elsket som vores andre børn, men hvis jeg indenfor abortgrænsen fik at vide at mit barn havde et alvorligt handicap ville jeg træffe det hårde valg at få en abort - fordi jeg mener at det er mit ansvar at træffe det valg der er bedst for HELE min familie.
Anmeld