Fravalg af børn med Down Syndrom?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. december 2012

Rikke, Liam & Linus

Jeg tror på at en læge der råder til abort, er en enkeltstående..

Jeg synes ikke du giver dem der vælger abort meget credit, du tror bare det er et hurtigt valg fordi de ikke tænker sig om. I stedet for at tænke at de netop har tænkt meget over det og har valgt fra.

Nej, ved du hvad, når hele 99 % af de adspurgte ville vælge abort, så tror jeg virkelig ikke det er dem alle der har tænkt situationen igennem. Jeg ville da aldrig forsøge at overtale folk til at vælge et barn til med et handicap.

Men jeg tror bare at (en del af) grunden til at handicappede børn og voksne har det så svært i vores samfund er pga. den holdning der er i befolkningen! Og derfor ville jeg ønske at folk kunne ændre deres holdning!! Det er alt jeg ønsker...

Og nu vil jeg komme med en sætning som jeg ellers aldrig bruger. 

Du kan umuligt vide hvordan det er, uden at have prøvet det selv! Og jeg prøver bare at understrege at der (også) kan være ufattelig mange glæder ved at have et handicappet barn.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2012

Laulund87

nattergalen skriver:

Det er desværre ikke et enkeltstående tilfælde.. Jeg har hørt flere historier fra andre forældre der har stået i samme situation som jeg selv.. 

Okay..

Anmeld

19. december 2012

nattergalen

Rikke, Liam & Linus skriver:

Så sandt 

Vi klarer os såmænd også fint, på trods af at vi ikke har så stort et netværk. Og der er mange der har nævnt at vi skulle overveje at få vores ældste søn i aflastning i weekenderne. Men i vores tilfælde er det bare slet ikke en mulighed. Hele weekender uden vores søn ville slet ikke være til at bære! Dog har vi overvejet nogle timer, så Liam kan få nogle oplevelser der ikke er tid til i hverdagen efter hans lillebror er kommet til, at komme en tur i svømmehallen mv. 

Vi har begge meget små familier. Jeg har kun min far tilbage som selv er syg. Og min mands forældre har også begge helbredsproblemer. And thats about it... vi har også søskende mv. Men det er ikke en mulighed at de kan hjælpe af forskellige årsager. Men vi lever da endnu til trods 

Det samme her.. 

Min mand har sin bror, og jeg har så forældre og søskende, men da de fleste har deres eget liv at se til bliver det begrænset med ekstra hænder.. 

- Og vi lever også  

Anmeld

19. december 2012

Rikke, Liam & Linus

EK's Moar skriver:

Det er præcis af den grund vi fravælger NF. Gider ikke at skulle forsvare mit valg over for en læge der vil forsøge at presse mig til noget jeg aldrig i livet ville gå med til.

Al respekt for jeres valg. Vi har ikke fortrudt at vi valgte den fra.

Anmeld

19. december 2012

nattergalen

Nej, ved du hvad, når hele 99 % af de adspurgte ville vælge abort, så tror jeg virkelig ikke det er dem alle der har tænkt situationen igennem. Jeg ville da aldrig forsøge at overtale folk til at vælge et barn til med et handicap.

Men jeg tror bare at (en del af) grunden til at handicappede børn og voksne har det så svært i vores samfund er pga. den holdning der er i befolkningen! Og derfor ville jeg ønske at folk kunne ændre deres holdning!! Det er alt jeg ønsker...

Du kan umuligt vide hvordan det er, uden at have prøvet det selv! Og jeg prøver bare at understrege at der (også) kan være ufattelig mange glæder ved at have et handicappet barn.

Rigtig mange enda

Anmeld

19. december 2012

Laulund87

Jeg kan slet ikke se hvad du mener.. Nej det kan godt være jeg ikke har et handikappet barn, men mit barn har været ved at dø og har været voldsomt sygt, mange operationer osv osv. Så jeg ved nok hvordan det er at have et barn der ikke er som andre

Men jeg forstår dig slet ikke og så er det nok bedst at slutte her..

Anmeld

19. december 2012

Rikke, Liam & Linus

Laulund87 skriver:

Jeg kan slet ikke se hvad du mener.. Nej det kan godt være jeg ikke har et handikappet barn, men mit barn har været ved at dø og har været voldsomt sygt, mange operationer osv osv. Så jeg ved nok hvordan det er at have et barn der ikke er som andre

Men jeg forstår dig slet ikke og så er det nok bedst at slutte her..

Ja, det er nok bedst. 

Anmeld

19. december 2012

modesty

Til jer der har tilvalgt børn med Downs: Stor respekt for jer, jeg tager virkelig hatten af. Men jeg kunne godt tænke mig at høre fra forældre til et Downs barn på 10 år, 15 år eller 20 år. For noget siger mig at det er en langt større udfordring med et stort eller voksent Downs barn end med en baby/et lille barn, der et langt stykke hen ad vejen er fuldstændig som andre babyer/små børn.

Anmeld

19. december 2012

nattergalen

Til jer der har tilvalgt børn med Downs: Stor respekt for jer, jeg tager virkelig hatten af. Men jeg kunne godt tænke mig at høre fra forældre til et Downs barn på 10 år, 15 år eller 20 år. For noget siger mig at det er en langt større udfordring med et stort eller voksent Downs barn end med en baby/et lille barn, der et langt stykke hen ad vejen er fuldstændig som andre babyer/små børn.

Jeg må nok meddele dig at når man får et downs barn, så er det i de fleste tilfælde ikke som et almindeligt barn fra starten af..

I vores tilfælde har vi været indlagt med vores søn fra han blev født og til han fyldte 3 mdr.. Det er absolut ikke nemt at vide om man er købt el solgt.. overlever han sin hjerte operation el skal man end ikke nå at få ham med hjem til det værelse man som alle andre mødre har puslet om at få lavet til den lilles ankomst..
Han vil ikke amme el spise på sutteflaske for det har han simpelthen ikke krafter til.. og det gør han endnu ikke.. hvilket betyder vi måtte lærer at ligge sonde på vores lille nyfødte baby.. meget grænseoverskridende.. kursus i førstehjælp hvis ens engel skulle stoppe med at trække vejret, og meget meget mere.. 

Men det vil stadig ikke ændre mit syn på tilvalg af et barn med downs.. De har retten til at leve.. 

Og hvis vi er egoistiske nok til at vælge at få børn, må vi også acceptere at de ikke er en bestillings varer.. Men kommer ud i alle former og kanter.. Vigtigst af alt er dog at de bliver elsket.. 

Hvad angår at have et ældre barn med downs, har jeg snakket med flere forældre om hvilke udfordringer der er.. Og ja man skal være mere tålmodig, gentage sig selv 100 gange osv.. men hvilket andet barn kræver ikke det???

Tror den største udfordring ved at få et barn med downs ligger nu i det offentlige, fordi vi skal kæmpe os frem til de rettigheder vores børn har.. Og kan man ikke finde ud af at sætte sig bare en lille smule ind i lovgivningen ja så er man sgu da tabt hvis ikke man har en god sagsbehandler.. 

Men ja min konklusion ligger i at fordi det kun er en baby vi har, gør det ham ikke som alle andre babyer..

Tvært imod er han sin helt egen

Anmeld

19. december 2012

modesty

nattergalen skriver:

Hvad angår at have et ældre barn med downs, har jeg snakket med flere forældre om hvilke udfordringer der er.. Og ja man skal være mere tålmodig, gentage sig selv 100 gange osv.. men hvilket andet barn kræver ikke det???

Det er jo netop min pointe - at det er der ikke nogen såkaldt "normale" børn der kræver når de er 10-15-20 år, eller endnu ældre. Som Downs-forælder bliver man ved med at have et "barn" også når man selv når i bedsteforældre-alderen og derover.

Jeg har fuld respekt for at I og andre tilvælger et barn med Downs, misforstå mig ikke. Jeg synes det er mega sejt.

Men jeg mener stadig at mange af de mennesker der i sådan en tråd her siger at de ville tilvælge et barn med Downs, ikke nødvendigvis ville gøre det når de stod i situationen (og det har jo egentlig ikke noget med jeres situation at gøre, men det var udgangspunktet for mine tanker).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.