Til jer der har tilvalgt børn med Downs: Stor respekt for jer, jeg tager virkelig hatten af. Men jeg kunne godt tænke mig at høre fra forældre til et Downs barn på 10 år, 15 år eller 20 år. For noget siger mig at det er en langt større udfordring med et stort eller voksent Downs barn end med en baby/et lille barn, der et langt stykke hen ad vejen er fuldstændig som andre babyer/små børn.
Jeg må nok meddele dig at når man får et downs barn, så er det i de fleste tilfælde ikke som et almindeligt barn fra starten af..
I vores tilfælde har vi været indlagt med vores søn fra han blev født og til han fyldte 3 mdr.. Det er absolut ikke nemt at vide om man er købt el solgt.. overlever han sin hjerte operation el skal man end ikke nå at få ham med hjem til det værelse man som alle andre mødre har puslet om at få lavet til den lilles ankomst..
Han vil ikke amme el spise på sutteflaske for det har han simpelthen ikke krafter til.. og det gør han endnu ikke.. hvilket betyder vi måtte lærer at ligge sonde på vores lille nyfødte baby.. meget grænseoverskridende.. kursus i førstehjælp hvis ens engel skulle stoppe med at trække vejret, og meget meget mere..
Men det vil stadig ikke ændre mit syn på tilvalg af et barn med downs.. De har retten til at leve..
Og hvis vi er egoistiske nok til at vælge at få børn, må vi også acceptere at de ikke er en bestillings varer.. Men kommer ud i alle former og kanter.. Vigtigst af alt er dog at de bliver elsket..
Hvad angår at have et ældre barn med downs, har jeg snakket med flere forældre om hvilke udfordringer der er.. Og ja man skal være mere tålmodig, gentage sig selv 100 gange osv.. men hvilket andet barn kræver ikke det???
Tror den største udfordring ved at få et barn med downs ligger nu i det offentlige, fordi vi skal kæmpe os frem til de rettigheder vores børn har.. Og kan man ikke finde ud af at sætte sig bare en lille smule ind i lovgivningen ja så er man sgu da tabt hvis ikke man har en god sagsbehandler..
Men ja min konklusion ligger i at fordi det kun er en baby vi har, gør det ham ikke som alle andre babyer..
Tvært imod er han sin helt egen 
Anmeld