Udlændinge og jul

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. december 2012

sarahb

Wimmie skriver:

Man kan også vende den om og sige "nu har mange brugt meget krudt på at være sur på de "udlændinge" der ikke vil have juletræ...og minsandten om man så ikke også skal brokke sig over de "udlændinge" der gerne vil deltage i jule-aktiviteter...

"De" kan jo ikke vinde så...

Så evig ret, min mand må sluge meget for der er mange gange hvor han ikke føler han kan stå op for hvad han er for han får jo alligevel skylden for alt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2012

DitteFisk

Dinna88 skriver:

Er vi kommet ind til, at det er muslimer vi snakker om nu? I så fald - muslimer hader jo ikke julen. Det er bare ikke noget deres trosretning fejrer og går ind for. 

I mit hoved giver det ingen mening at være i mod julen - men man kan godt bruge julehjælp og julefrokoster samtidig med? Det er netop her jeg bliver forvirret. En julefrokost er stadig jul med nisserhuer, pakkespil, grantræ, endda også sange osv" - Jeg skrev jo netop til dig, at det ikke nødvendigvis er dem, der er imod juletræer og flæskesteg, der gladeligt tager imodjulehjælp.

Derudover så er der forskel på assimilationen - nogle vælger at integrere sig mere end andre, fordi de føler at det er det rette for dem. Nogle holder ved, at deres religion definerer dem, og derfor kan/vil de ikke gå på kompromis. Er det ikke okay? Det er da helt fint at nogle siger - ingen gris, ingen jul (og alt hvad det undebærer), imens andre siger "Jeg vil gerne tage med til julefrokosten, fordi det fremmer min sociale position på arbejdspladsen, men jeg vil meget gerne være fri for, at være i nærheden af noget der har rørt ved svin, og jeg drikker heller ikke." Og de to slags religiøse personer skal der være plads til, men der er så en mindre flok (ja, jeg er altså sikker på, at det er en mindre flok) der VIRKELIG IKKE integrerer overhovedet. Og dem skal vi arbejde MED i stedet for IMOD, for at fremme integrationen, uden at de føler, at de går på kompromis med hvad de føler er rigtigt, og hvad de tror på. 

Med alle fordomme, vrede debatter, artikler der er mærket af forfatteren osv osv fremmer vi ikke integrationen, men øger denne krise der er opstået, hvor det handler om at gøre os så opmærksomme så muligt på, at der ER religiøse personer derude, som IKKE vil samarbejde. vi glemmer, at der ER andre derude, der meget end gerne vil være en del af samfundet. Og vi glemmer, at vi skal arbejde med dem, i stedet for at arbejde imod dem.

Jeg ved ikke hvor meget tid jeg egentlig får til at svare tilbage. Men jeg ville bare lige skrive mine tanker til dig

Er rørende enig  godt skrevet. 

Også debatter som denne skaber en negativ grænse mellem dem og os, uanset om det var hensigten eller ej. 

Anmeld

7. december 2012

betski

LykkeB skriver:

Og så bliver jeg virkelig provokeret af, at de fleste der omtaler udlændinge, siger "de".. Hvis man vil fortælle noget om dem, er det sådan gør "de" Eh, nej, det gør "de" ikke. Alle er forskellige, nogle gør sådan, men ikke alle. Så man kan derfor ikke bare skrive "de". Det er efterhånden ved at være alle steder jeg læser om udlændinge at folk skriver, hvorfor er de sådan, hvorfor gør de sådan osv. 

Men det er vel meget naturlig, at bruge udtrykket "de" når man ikke selv er en del af den gruppering man omtaler.

Når man bruger udtrykket "de" er det jo ikke nødvendigvis fordi man er rassiet. Jeg siger da også "de" når jeg omtaler mænd feks

Anmeld

7. december 2012

Wimmie

sarahb skriver:

Så evig ret, min mand må sluge meget for der er mange gange hvor han ikke føler han kan stå op for hvad han er for han får jo alligevel skylden for alt

Det forstår jeg godt. Jeg har mange kollegaer med forskellige etniske baggrunde, og jeg har også over en anden kollega spørge hvorfor så mange af "dem" deltog i julefrokosten når alligevel ikke fejrede jul..

For det første var flere af "dem" kristne (ikke alle "udlændinge" er muslimer)

For det andet er det ikke alle muslimer der  hader vores traditioner og vil gøre alt for at forhindre dem...tværtimod.

For det tredje er festen for alle - så hvorfor ikke bare glæde sig over at så mange som muligt vil deltage. 

Man hører så mange brokke sig over at "de" ikke gider at integrere sig, men de skal sandelig også høre for hvis de så vælger at deltage i en julefrost.

Jeg har virkelig ondt af din mand på dét område.

Anmeld

7. december 2012

*Toffee*

Wimmie skriver:

Jeg er helt og aldeles enig med dig - jeg forstår ikke at man generaliserer på denne måde - det er synd at så mange mennesker skal sættes i bås 

Jeg vælger og vrager også når det kommer til julen - jeg vil gerne have hygge, julefrokoster, julemad og gaver - men jeg gider ikke at gå i kirke, synge salmer - og kunne generelt sagtens undvære den kristne del af julen. 

For mig er julen også hygge og god mad. Og disney sjov.

Anmeld

7. december 2012

Miin'Baby'Mus

Wimmie skriver:

Men hvis du godt ved at det ikke er de samme mennesker, hvorfor starter du så med at drage den parallel?

Hvis du godt ved det, hvad er det så du vil diskutere?

Du siger at det er forvirrende og svært at finde ud af - måske fordi du generaliserer meget. Nogle "udlændinge" går i en stor bue uden om julen, andre deltager - jeg kan ikke se hvorfor det er et problem og hvorfor man ikke bare glædes over de der gerne vil deltage?

Nu var der selv en enkelt eller 2 her i tråden der kom med eksempler fra deres egen hverdag med nogen der vælger det ene og ikke det andet - så det er jo ikke noget jeg finder på 

Anmeld

7. december 2012

Wimmie

LilleNyPåVej skriver:

Nu var der selv en enkelt eller 2 her i tråden der kom med eksempler fra deres egen hverdag med nogen der vælger det ene og ikke det andet - så det er jo ikke noget jeg finder på 

Men jeg forstår bare ikke dit første indlæg -  før andre kom på banen

Jeg vælger da også noget af det men ikke det hele- jeg vil gerne have julemad, hygge og julegaver - men gider ikke kirke, salmer, jesusbarn osv.

Og jeg er ganske "almindelig" bleg, etnisk dansker 

Anmeld

7. december 2012

Miin'Baby'Mus

*Toffee* skriver:

Men hvorfor er det vigtigt?

Vi er vel alle individuelle mennesker og hvor mange "tager hele pakken" når det kommer til jul. Og hvad er egentligt hele pakken?

Det der sker i sådanne debatter her, det er at det bliver "dem" og "os" og allerede der er det for unuanceret.

Som skrevet før er vi vel alle individualister. Det betyder at vi alle gør tingene forskelligt. Derfor kan man heller ikke sige at når de ikke vil have et juletræ, hvorfor vil de så have en julefrokost? Det er en kæmpe generalisering, for de er ikke de samme personer bare fordi de tilfældigvis har det til fælles at have anden etnisk baggrund.

Jeg har heller ikke endnu været i kirke en juleaften, men det er vel okay, for jeg har etnisk dansk baggrund. Eller?

Det jeg prøver at sige er at vi alle gør tingene forskelligt. Og vi alle vælger det i livet der giver mening og er vigtigt for os.

Her har det givet mening og været vigtigt for nogle at tage til julefrokost og for nogle andre har det ikke givet mening og vigtigt at have et juletræ. osv osv.

Og det er helt fair  Men derfor finder jeg det stadig mærkeligt. Men det er nok også alle de historier man hører, både fra aviser og fra almindelige hverdagsfolk.

Har faktisk nogen gange spurgt udlændinge fra min klasse hvorfor det er sådan og sådan og sådan (og ikke kun omkring jul, men også andre ting) - det svare jeg oftest får er at det ved de ikke  Hvordan kan man være så meget imod noget man egentligt ikke ved noget om?

Anmeld

7. december 2012

Miin'Baby'Mus

FrkZier skriver:

nu har jeg ikke lige læst artiklen men svare nu alligvel

jeg kan på sin vis godt forstå din forvirring omkring at julefrokost er ok men det er jul ikke - men jeg tror bare man skal vende den lidt om, og tænke at det er FEDT at dem der ikke holder jul stadig gider deltage i de sociale arrangementer der bliver afholdt omkring julen på arbejdspladserne og i skolerne, i stedet for at aflukke sig helt fra det hele pga. man ikke selv fejre julen der hjemme

Jeg syntes skam også det er fedt  Jo mere man engagere sig, jo bedre  tag ikke fejl af det..

Og det er jo ikke kun jul, men der er så mange andre ting som jeg heller ikke helt forstår - og når jeg så spørger så ved de sjældent hvorfor 

Anmeld

7. december 2012

*Toffee*

betski skriver:

Men det er vel meget naturlig, at bruge udtrykket "de" når man ikke selv er en del af den gruppering man omtaler.

Når man bruger udtrykket "de" er det jo ikke nødvendigvis fordi man er rassiet. Jeg siger da også "de" når jeg omtaler mænd feks

Ja, du kan godt bruge DE om den bestyrelse der havde fravalgt et juletræ og du kan også bruge DE om dem der tager til julefrokost. Men du kan ikke bruge DE som en samlet betegnelse for de to grupper, fordi de tilfældigvis har samme etniske baggrund. For det er ikke de samme mennesker

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.