Udlændinge og jul

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. december 2012

Miin'Baby'Mus

Wimmie skriver:

Men jeg forstår bare ikke dit første indlæg -  før andre kom på banen

Jeg vælger da også noget af det men ikke det hele- jeg vil gerne have julemad, hygge og julegaver - men gider ikke kirke, salmer, jesusbarn osv.

Og jeg er ganske "almindelig" bleg, etnisk dansker 

Jo jo jeg vælger da også ting fra - men jeg har bare indtrykket af at de vælger det fra fordi det er noget negativt og så er det jo ikke det samme som bare at vælge det fra. Kirke, salmer osv er da også jul for mig - og jeg tager en sjælden gang imellem i kirken, men samtidig med det er det ikke inbegrebet af julen for mig 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2012

Miin'Baby'Mus

*Toffee* skriver:

Ja, du kan godt bruge DE om den bestyrelse der havde fravalgt et juletræ og du kan også bruge DE om dem der tager til julefrokost. Men du kan ikke bruge DE som en samlet betegnelse for de to grupper, fordi de tilfældigvis har samme etniske baggrund. For det er ikke de samme mennesker

Tak, men du sagde ikke hvad jeg så skulle bruge af begreber istedet for 

Anmeld

7. december 2012

*Toffee*

LilleNyPåVej skriver:

Og det er helt fair  Men derfor finder jeg det stadig mærkeligt. Men det er nok også alle de historier man hører, både fra aviser og fra almindelige hverdagsfolk.

Har faktisk nogen gange spurgt udlændinge fra min klasse hvorfor det er sådan og sådan og sådan (og ikke kun omkring jul, men også andre ting) - det svare jeg oftest får er at det ved de ikke  Hvordan kan man være så meget imod noget man egentligt ikke ved noget om?

Mit bud er, og det er jo kun et bud, at det er noget der er blevet fortalt. De som har noget imod det, har måske fået at vide at det er sådan og sådan og det er noget skidt. Og hvis man ikke selv opsøger ny viden eller er nysgerrig på hvad det egentligt er, jamen så opretholder man jo også sin idé om at det er noget skidt eller bare ikke noget man vil deltage i.

Jeg kan heller ikke altid svare på hvorfor jeg gør som jeg gør, eller har de holdninger jeg har. Nogle gange er jeg blevet udfordret på en holdning, fordi jeg egentligt ikke er klar over hvorfor jeg havde den. Som regel er det en holdning der er videregivet hjemmefra, som jeg bare har taget til mig. Nogle gange har jeg så ændret holdning og andre bibeholdt den jeg havde. Giver det mening?  

Derudover synes jeg det er rigtig fint at være nysgerrig på andres kulturer, ved at spørge ind til, med åbent sind selvfølgelig, hvorfor de gør som de gør og det gælder selvfølgelig både nationalt og internationalt.

Anmeld

7. december 2012

Miin'Baby'Mus

*Toffee* skriver:

Mit bud er, og det er jo kun et bud, at det er noget der er blevet fortalt. De som har noget imod det, har måske fået at vide at det er sådan og sådan og det er noget skidt. Og hvis man ikke selv opsøger ny viden eller er nysgerrig på hvad det egentligt er, jamen så opretholder man jo også sin idé om at det er noget skidt eller bare ikke noget man vil deltage i.

Jeg kan heller ikke altid svare på hvorfor jeg gør som jeg gør, eller har de holdninger jeg har. Nogle gange er jeg blevet udfordret på en holdning, fordi jeg egentligt ikke er klar over hvorfor jeg havde den. Som regel er det en holdning der er videregivet hjemmefra, som jeg bare har taget til mig. Nogle gange har jeg så ændret holdning og andre bibeholdt den jeg havde. Giver det mening?  

Derudover synes jeg det er rigtig fint at være nysgerrig på andres kulturer, ved at spørge ind til, med åbent sind selvfølgelig, hvorfor de gør som de gør og det gælder selvfølgelig både nationalt og internationalt.

Jo jo, men kunne de så ikke svare med at sådan er de vokset op? Hvis jeg hver gang får et: "det ved jeg ikke", så er det da klart man syntes det er meget mærkeligt at de har den holdning.

"Hele" min sommer gik med at spørge udlændinge/muslimer/osv om hvorfor de ikke spiser svin - igen var svaret at det vidste de ikke, og en enkelt sagde at de havde prøvet at ligge en halv gris i solen tildækket i cola og dagen efter var der dyr alle vegne. Dooh selvfølgelig er der dyr alle vegne, det ville der også komme på en ko  men derfor spiste de ikke svin.

Jeg har da selv taget holdninger med hjemmefra og kan nemt sige at sådan er jeg vokset op - men jeg har jo også dannet mine egne og jeg siger sjældent "det ved jeg ikke", jeg vil altid prøve og forklare mig frem - også selvom det måske er langt ude eller mærkeligt  men man skal jo prøve hehe.

Anmeld

7. december 2012

*Toffee*

LilleNyPåVej skriver:

Tak, men du sagde ikke hvad jeg så skulle bruge af begreber istedet for 

Du kan da stadig bruge DE. Du skal bare skille de to grupper ad.

Du kan ikke bruge DE som fællesbetegnelse for de to grupper, bare fordi de ikke er etnisk danske. For det er ikke de samme mennesker. Og det er de fleste reagere på i denne tråd, tror jeg. 

Man kan ikke bare sige at mennesker med anden etnisk baggrund er mærkelige for de vil ikke have juletræ, men de vil godt til julefrokost. Nej, der er en bestyrelse i en boligforening der ikke vil have et juletræ. Og så er der nogle andre på en arbejdsplads der gerne vil med til en julefrokost.

Ellers så skulle dem med etnisk dansk baggrund også være mærkelige, for nogle holder jul med alt hvad dertil høre og nogle holder slet ikke jul. 

Anmeld

7. december 2012

Pige2009

Dinna88 skriver:

Jeg gider slet ikke læse artiklen.

Men lige een ting - dem der vælger det ene fra, er jo ikke nødvendigvis dem der tager det andet med. 

Helt enig Jeg har en muslimsk kollega og han var med til vores julefrokost, hvilket jeg synes var super. Han drak dog ikke og spiste ikke svinekød, men fedt, at han deltog i arrangementet. Julefrokosten kunne jo lige så got have heddet personalefest, så jeg ser intet problem i det

Anmeld

7. december 2012

Pige2009

LykkeB skriver:

Min mand er muslim og han holder jul sammen med os, ligeså vel som jeg holder Eid osv med ham.

Han kunne aldrig finde på at snakke dårligt om julen, eller at vores søn ikke måtte synge julesalmer osv, det gør han også selv når vi går rundt om juletræet. I vores familie er julen også "bare" en tradition, det er ikke fordi at vi er super kristne. Men på den måde respekterer vi hinanden og vores søn Elias, kommer til at få masser forskellige traditioner i to forskellige religioner. 

Super god løsning

Anmeld

7. december 2012

LykkeB

Baagøe skriver:

Super god løsning

Ja, det synes jeg også. Der var ingen af os der ville opgive vores traditioner, så det var vilkårene får at vi kunne leve sammen 

Anmeld

7. december 2012

*Toffee*

LilleNyPåVej skriver:

Jo jo, men kunne de så ikke svare med at sådan er de vokset op? Hvis jeg hver gang får et: "det ved jeg ikke", så er det da klart man syntes det er meget mærkeligt at de har den holdning.

"Hele" min sommer gik med at spørge udlændinge/muslimer/osv om hvorfor de ikke spiser svin - igen var svaret at det vidste de ikke, og en enkelt sagde at de havde prøvet at ligge en halv gris i solen tildækket i cola og dagen efter var der dyr alle vegne. Dooh selvfølgelig er der dyr alle vegne, det ville der også komme på en ko  men derfor spiste de ikke svin.

Jeg har da selv taget holdninger med hjemmefra og kan nemt sige at sådan er jeg vokset op - men jeg har jo også dannet mine egne og jeg siger sjældent "det ved jeg ikke", jeg vil altid prøve og forklare mig frem - også selvom det måske er langt ude eller mærkeligt  men man skal jo prøve hehe.

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor de svarer at de ikke ved det. Måske ved de virkelig ikke eller også vil de ikke svare. Måske er de blevet spurgt en milliard gange. Men det er så der man må kapitulere og sige øv, jeg ikke fik mit svar.

Der er ingen skam i at sige at der er noget man ikke ved, der hvor jeg selv kom til kort, det var netop fordi at eneste jeg kunne svare var, at det har jeg fået at vide. Så måtte jeg jo lige hjem om tjekke op på det

Anmeld

7. december 2012

Pige2009

gk skriver:

Der står ingen steder at det kun er kristne der kan få julehjælp. Jeg er selv udlænding men har slet ikke noget imod julen ( eller juletræer), tværtimod, jeg elsker den julestemning rundt omkring i byen, så jeg synes ikke i skal generalisere på den måde. Alle er ikke ens...

Fuldstændig enig. Vi lever i et multikulturelt samfund og skal give plads og rum til hinanden og disse værdier  skulle vi gerne videregive til vores børn, så de ikke ser på Mohammed som "en af dem", men som en ganske almindelig dreng fra klassen Er selv opdraget meget åbent og de værdier vil jeg gerne give videre til min datter

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.