Udlændinge og jul

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. december 2012

Pige2009

LykkeB skriver:

Ja, det synes jeg også. Der var ingen af os der ville opgive vores traditioner, så det var vilkårene får at vi kunne leve sammen 

Det er da også fedt at have flere traditioner og jeres børn kan jo senere hen selv vælge hvilke traditioner, de vil adoptere i deres voksenliv

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
LilleNyPåVej skriver:

Tak, men du sagde ikke hvad jeg så skulle bruge af begreber istedet for 

Jeg forstår ikke, at du kan være i tvivl, eller hvorfor det forvirrer dig. Nogle, der hedder Hansen, er ateister og nægter at gå i kirke. Andre Hansen'er er ikke særligt troende, men går gerne i kirke juleaften. Og så er der Hansen'er, der er stærkt religiøse, og som går i kirke hver søndag. Det forvirrer ikke mig, og jeg kan både forstå og rumme, at Hansen'er er forskellige. Jeg ved godt, at jeg ikke kan sige "de" om alle Hansen'er, med mindre vi udelukkende taler om deres eneste fællesnævner - efternavnet. 

Dem, du beskæftiger dig med her, er præcis lige så forskellige som Hansen'er. 

Anmeld

7. december 2012

MortilElias2010

LykkeB skriver:

Min mand er muslim og han holder jul sammen med os, ligeså vel som jeg holder Eid osv med ham.

Han kunne aldrig finde på at snakke dårligt om julen, eller at vores søn ikke måtte synge julesalmer osv, det gør han også selv når vi går rundt om juletræet. I vores familie er julen også "bare" en tradition, det er ikke fordi at vi er super kristne. Men på den måde respekterer vi hinanden og vores søn Elias, kommer til at få masser forskellige traditioner i to forskellige religioner. 

Anmeld

7. december 2012

LilleSmølf

Kan ikke helt se hvad du er forvirret over når du selv skriver, at du ved det ikke er de samme mennesker, der både er for og imod.

Det er jo heller ikke alle danskere, der tager i kirke og synge salmer mens de heller end gerne pynter juletræ og spiser flæskesteg. Det er vel heller ikke at være både for og imod?

Julefrokoster, klippe-klistre i skolen, pebernødder og æbleskiver er tradition; kirke og salmer er mere den kristne del af det, så dén vil alle ikke-kristne jo ikke deltage i af god grund. Selvom nogle selvfølgeligt ikke har noget imod det.

På samme måde som jeg kan forestille mig, at de fleste af mine venner gerne ville komme til ramadan fest men ikke give sig til at faste eller bede. Og der er sgu også helt okay. Vi skal jo ikke tvinges til at fejre hinandens religioner, men det er da dejligt når vi kan deles om de hyggelige traditoner, synes jeg.

Mine forældre er muslimer, men på intet-tørklæde-masser-af-bacon måden. De fejrer ikke jul, men ramadan. Jeg SKULLE dog alligevel med i kirke som alle de andre i folkeskolen, min mor ville ingen klager høre fra min side, som altså - ligesom alle andre danske elever - fandt det røvsygt.

Min kæreste er kristen og hele hans familie ligeså. Jeg er ateist.

I år skal vi fejre jul og til næste år skal vi fejre både ramadan og jul med bebs. Som bliver glad for de ekstra mange gaver og hyggestunder, er jeg sikker på, og som absolut skal med til både ramadan hos mormor og i kirke til jul når der er klippe-klistre dag sammen med resten af klassen.

Dog er der ingen af os, der skal i kirke eller faste. Vi har valgt traditionerne som hygge og ikke så meget som religion. I min verden er det altså okay.

Nogle ser det som hyggelige traditioner men andre, mere troende, ser det som en direkte religionsting - så er det vel ikke underligt, at man ikke lyster at fejre det?

Så længe vi respekterer hinanden og lader hinanden fejre de ting, vi vil, er der absolut ingen problemer (:

Og nej, et demokratisk fravalg er ikke et forsøg på at nedgøre de danske traditioner. Det er et muslimsk flertal der ikke har kunne se idéen i et juletræ.
Havde det været omvendt om et dansk flertal havde valgt at der ikke skulle være eidfest, så havde det været "sådan er demokrati".
Personligt havde jeg gerne set et flertal for træet når der nu blev givet 60.000 til eid fest! Det er kun gensidigt respekt. Men når man instsierer på, at "vi" skal lære demokrati, må man også tage det med når der bliver taget sådan et valg.

Især fordi der er en generel tendens til at mene, at de fleste muslimer ikke ved hvordan demokrati fungerer. Sådan er det i nogle lande, men nogen af os kommer altså fra steder, hvor der også er demokrati, og nogen af os går faktisk meget op i det.

Med det meget lange indlæg kan noget godt komme til at lyde surt men jeg kan forsikre jer om, at det ikke har været meningen (: Ville bare lige af med min håndful af 50 ører.

Jeg håber alle får en god og hyggelig december uanset hvad der fejrers. Jeg vil i hvert fald glæde mig til i morgen hvor jeg skal lave julekort og pakke de sidste gaver ind

Anmeld

7. december 2012

betski

*Toffee* skriver:

Ja, du kan godt bruge DE om den bestyrelse der havde fravalgt et juletræ og du kan også bruge DE om dem der tager til julefrokost. Men du kan ikke bruge DE som en samlet betegnelse for de to grupper, fordi de tilfældigvis har samme etniske baggrund. For det er ikke de samme mennesker

For mig vil de da være de (ja se bare formuleringen) Hvilken term ville du ellers bruge? Jeg kan virkelig ikke se noget nedladende eller rasistisk i det - kun hvis man vil tolke det rasistisk.

Anmeld

7. december 2012

Miin'Baby'Mus

*Toffee* skriver:

Du kan da stadig bruge DE. Du skal bare skille de to grupper ad.

Du kan ikke bruge DE som fællesbetegnelse for de to grupper, bare fordi de ikke er etnisk danske. For det er ikke de samme mennesker. Og det er de fleste reagere på i denne tråd, tror jeg. 

Man kan ikke bare sige at mennesker med anden etnisk baggrund er mærkelige for de vil ikke have juletræ, men de vil godt til julefrokost. Nej, der er en bestyrelse i en boligforening der ikke vil have et juletræ. Og så er der nogle andre på en arbejdsplads der gerne vil med til en julefrokost.

Ellers så skulle dem med etnisk dansk baggrund også være mærkelige, for nogle holder jul med alt hvad dertil høre og nogle holder slet ikke jul. 

Wow jeg skal lave en lang sætning hver gang så . Kunne folk så ikke bare se ud over deres egen næse og så forstår at det ikke er alle der er omtalt når man siger "de?

Sådan noget har jeg altså hverken forståelse eller tid og bekymring til at skal lave om på  Jeg må gerne bruge "de", men alligevel må jeg ikke bruge "de"? Det er da noget mærkeligt noget 

Anmeld

7. december 2012

*Toffee*

betski skriver:

For mig vil de da være de (ja se bare formuleringen) Hvilken term ville du ellers bruge? Jeg kan virkelig ikke se noget nedladende eller rasistisk i det - kun hvis man vil tolke det rasistisk.

Jeg synes da at jeg skriver at termen er DE. Ved at omtale en gruppe, bliver de selvfølgelig omtalt som de, idet de er flere. Men det kan ikke bruges som en fællesbetegnelse til at forklare hvorfor nogle ikke vil have et juletræ og andre gerne vil til julefrokost. For det er ikke samme gruppe af mennesker.

I oplægget er det jo generelt mennesker med anden etnisk baggrund der bliver omtalt som de, og det er en generalisering.

Anmeld

7. december 2012

Mor og meget mere

LilleNyPåVej skriver:

Wow jeg skal lave en lang sætning hver gang så . Kunne folk så ikke bare se ud over deres egen næse og så forstår at det ikke er alle der er omtalt når man siger "de?

Sådan noget har jeg altså hverken forståelse eller tid og bekymring til at skal lave om på  Jeg må gerne bruge "de", men alligevel må jeg ikke bruge "de"? Det er da noget mærkeligt noget 

"når de ikke selv kan finde ud af hvad de er imod og ikke imod" - skriver du. Det er ikke ORDET "de", det er galt - det er selve din ide om, at der overhovedet ER et "de" i den sammenhæng. 

Som i: "Det er da ikke til at finde ud af, hvad danskere mener om EU, når de ikke selv kan finde ud af, om de er for eller imod". Nogle er for, andre imod, og derfor er det forvrøvlet at bruge "de" i den sammenhæng. 

Anmeld

7. december 2012

Mor og meget mere

betski skriver:

Det har intet med racisme at gøre - det er bare en fjollet opfattelse af, at der ER et "de", som ifølge TS burde være enige og agere ens. 

Anmeld

7. december 2012

*Toffee*

LilleNyPåVej skriver:

Jeg synes du skal prøve at læse det igennem igen og se om det ikke giver mere mening.

Derudover kan læseren af det du skriver ikke gætte, at du mener noget andet end det du skriver. Det har ikke noget at gøre med næsekigning eller andet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.