Odense92 skriver:
Kan ikke helt se hvad du er forvirret over når du selv skriver, at du ved det ikke er de samme mennesker, der både er for og imod.
Det er jo heller ikke alle danskere, der tager i kirke og synge salmer mens de heller end gerne pynter juletræ og spiser flæskesteg. Det er vel heller ikke at være både for og imod?
Julefrokoster, klippe-klistre i skolen, pebernødder og æbleskiver er tradition; kirke og salmer er mere den kristne del af det, så dén vil alle ikke-kristne jo ikke deltage i af god grund. Selvom nogle selvfølgeligt ikke har noget imod det.
På samme måde som jeg kan forestille mig, at de fleste af mine venner gerne ville komme til ramadan fest men ikke give sig til at faste eller bede. Og der er sgu også helt okay. Vi skal jo ikke tvinges til at fejre hinandens religioner, men det er da dejligt når vi kan deles om de hyggelige traditoner, synes jeg.
Mine forældre er muslimer, men på intet-tørklæde-masser-af-bacon måden. De fejrer ikke jul, men ramadan. Jeg SKULLE dog alligevel med i kirke som alle de andre i folkeskolen, min mor ville ingen klager høre fra min side, som altså - ligesom alle andre danske elever - fandt det røvsygt.
Min kæreste er kristen og hele hans familie ligeså. Jeg er ateist.
I år skal vi fejre jul og til næste år skal vi fejre både ramadan og jul med bebs. Som bliver glad for de ekstra mange gaver og hyggestunder, er jeg sikker på, og som absolut skal med til både ramadan hos mormor og i kirke til jul når der er klippe-klistre dag sammen med resten af klassen.
Dog er der ingen af os, der skal i kirke eller faste. Vi har valgt traditionerne som hygge og ikke så meget som religion. I min verden er det altså okay.
Nogle ser det som hyggelige traditioner men andre, mere troende, ser det som en direkte religionsting - så er det vel ikke underligt, at man ikke lyster at fejre det?
Så længe vi respekterer hinanden og lader hinanden fejre de ting, vi vil, er der absolut ingen problemer (:
Og nej, et demokratisk fravalg er ikke et forsøg på at nedgøre de danske traditioner. Det er et muslimsk flertal der ikke har kunne se idéen i et juletræ.
Havde det været omvendt om et dansk flertal havde valgt at der ikke skulle være eidfest, så havde det været "sådan er demokrati".
Personligt havde jeg gerne set et flertal for træet når der nu blev givet 60.000 til eid fest! Det er kun gensidigt respekt. Men når man instsierer på, at "vi" skal lære demokrati, må man også tage det med når der bliver taget sådan et valg.
Især fordi der er en generel tendens til at mene, at de fleste muslimer ikke ved hvordan demokrati fungerer. Sådan er det i nogle lande, men nogen af os kommer altså fra steder, hvor der også er demokrati, og nogen af os går faktisk meget op i det.
Med det meget lange indlæg kan noget godt komme til at lyde surt men jeg kan forsikre jer om, at det ikke har været meningen (: Ville bare lige af med min håndful af 50 ører.
Jeg håber alle får en god og hyggelig december uanset hvad der fejrers. Jeg vil i hvert fald glæde mig til i morgen hvor jeg skal lave julekort og pakke de sidste gaver ind 
det er bare så godt formuleret og jeg kunne ikke være mere enig, hvis man vil have indflydelse i et demokrati må man deltage og dermed også sidde med i de bestyrelser der tager beslutninger...