Dinna88 skriver:
Er vi kommet ind til, at det er muslimer vi snakker om nu? I så fald - muslimer hader jo ikke julen. Det er bare ikke noget deres trosretning fejrer og går ind for.
I mit hoved giver det ingen mening at være i mod julen - men man kan godt bruge julehjælp og julefrokoster samtidig med? Det er netop her jeg bliver forvirret. En julefrokost er stadig jul med nisserhuer, pakkespil, grantræ, endda også sange osv" - Jeg skrev jo netop til dig, at det ikke nødvendigvis er dem, der er imod juletræer og flæskesteg, der gladeligt tager imodjulehjælp.
Derudover så er der forskel på assimilationen - nogle vælger at integrere sig mere end andre, fordi de føler at det er det rette for dem. Nogle holder ved, at deres religion definerer dem, og derfor kan/vil de ikke gå på kompromis. Er det ikke okay? Det er da helt fint at nogle siger - ingen gris, ingen jul (og alt hvad det undebærer), imens andre siger "Jeg vil gerne tage med til julefrokosten, fordi det fremmer min sociale position på arbejdspladsen, men jeg vil meget gerne være fri for, at være i nærheden af noget der har rørt ved svin, og jeg drikker heller ikke." Og de to slags religiøse personer skal der være plads til, men der er så en mindre flok (ja, jeg er altså sikker på, at det er en mindre flok) der VIRKELIG IKKE integrerer overhovedet. Og dem skal vi arbejde MED i stedet for IMOD, for at fremme integrationen, uden at de føler, at de går på kompromis med hvad de føler er rigtigt, og hvad de tror på.
Med alle fordomme, vrede debatter, artikler der er mærket af forfatteren osv osv fremmer vi ikke integrationen, men øger denne krise der er opstået, hvor det handler om at gøre os så opmærksomme så muligt på, at der ER religiøse personer derude, som IKKE vil samarbejde. vi glemmer, at der ER andre derude, der meget end gerne vil være en del af samfundet. Og vi glemmer, at vi skal arbejde med dem, i stedet for at arbejde imod dem.
Jeg ved ikke hvor meget tid jeg egentlig får til at svare tilbage. Men jeg ville bare lige skrive mine tanker til dig
Men giver dig selvfølgelig ret i det sidste du skriver - derfor undre det mig bare stadig at man kan gå ind for noget men ikke andet. Hvorfor kun integrerer sig lidt istedet for meget osv - ikke sagt at man skal holde jul med flæskesteg, men nogle gange lyder det som om vi er en flok hedninge med fakler og høtyve
(grin er velkomne)
Jeg har som sagt intet imod udlændinge og er virkelig glad når jeg hører om nogle der integrere sig fuldt ud eller i hvert fald gør en indsats i vores samfund
Har som skrevet også udenlandske venner - de har dog samme holdning som mig hehe, de syntes også det andet er mærkeligt og det er måske derfor jeg holder ved i at det er mærkeligt og forvirrende for mig.