Udlændinge og jul

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. december 2012

Miin'Baby'Mus

Dinna88 skriver:

Er vi kommet ind til, at det er muslimer vi snakker om nu? I så fald - muslimer hader jo ikke julen. Det er bare ikke noget deres trosretning fejrer og går ind for. 

I mit hoved giver det ingen mening at være i mod julen - men man kan godt bruge julehjælp og julefrokoster samtidig med? Det er netop her jeg bliver forvirret. En julefrokost er stadig jul med nisserhuer, pakkespil, grantræ, endda også sange osv" - Jeg skrev jo netop til dig, at det ikke nødvendigvis er dem, der er imod juletræer og flæskesteg, der gladeligt tager imodjulehjælp.

Derudover så er der forskel på assimilationen - nogle vælger at integrere sig mere end andre, fordi de føler at det er det rette for dem. Nogle holder ved, at deres religion definerer dem, og derfor kan/vil de ikke gå på kompromis. Er det ikke okay? Det er da helt fint at nogle siger - ingen gris, ingen jul (og alt hvad det undebærer), imens andre siger "Jeg vil gerne tage med til julefrokosten, fordi det fremmer min sociale position på arbejdspladsen, men jeg vil meget gerne være fri for, at være i nærheden af noget der har rørt ved svin, og jeg drikker heller ikke." Og de to slags religiøse personer skal der være plads til, men der er så en mindre flok (ja, jeg er altså sikker på, at det er en mindre flok) der VIRKELIG IKKE integrerer overhovedet. Og dem skal vi arbejde MED i stedet for IMOD, for at fremme integrationen, uden at de føler, at de går på kompromis med hvad de føler er rigtigt, og hvad de tror på. 

Med alle fordomme, vrede debatter, artikler der er mærket af forfatteren osv osv fremmer vi ikke integrationen, men øger denne krise der er opstået, hvor det handler om at gøre os så opmærksomme så muligt på, at der ER religiøse personer derude, som IKKE vil samarbejde. vi glemmer, at der ER andre derude, der meget end gerne vil være en del af samfundet. Og vi glemmer, at vi skal arbejde med dem, i stedet for at arbejde imod dem.

Jeg ved ikke hvor meget tid jeg egentlig får til at svare tilbage. Men jeg ville bare lige skrive mine tanker til dig

Wow, undskyld at jeg kom til at bruge ordet muslimer istedet for udlændinge 

Men giver dig selvfølgelig ret i det sidste du skriver - derfor undre det mig bare stadig at man kan gå ind for noget men ikke andet. Hvorfor kun integrerer sig lidt istedet for meget osv - ikke sagt at man skal holde jul med flæskesteg, men nogle gange lyder det som om vi er en flok hedninge med fakler og høtyve  (grin er velkomne)

Jeg har som sagt intet imod udlændinge og er virkelig glad når jeg hører om nogle der integrere sig fuldt ud eller i hvert fald gør en indsats i vores samfund  Har som skrevet også udenlandske venner - de har dog samme holdning som mig hehe, de syntes også det andet er mærkeligt og det er måske derfor jeg holder ved i at det er mærkeligt og forvirrende for mig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2012

Miin'Baby'Mus

PT skriver:

Hvorfor er det forvirrende, at jeg tager til en afslutning på min arbejdsplads, der i øvrigt endnu ikke har haft et eneste juleelement i sig, hvis jeg derudover intet har med julen at gøre?

Jeg har aldrig sagt at "I" ikke må holde jeres jul (længe leve segregation) eller at den skal være bandlyst.
På samme måde forventer jeg også, at "vi" må fejre vores højtider, som "vi" ønsker, uden at "I" skal bestemme, hvordan "VI" gør det.

Og kan vi ikke stoppe med det "I" og "VI" nu? Jeg er ved at være træt af at blive opdelt på den måde - og derudover kan jeg ikke helt finde ud af, hvilken gruppe jeg hører til - eller om jeg evt tilhører begge grupper?

Jeg skriver "i" og "vi" netop fordi som du siger: "Jeg er ved at være træt af at blive opdelt på den måde - og derudover kan jeg ikke helt finde ud af, hvilken gruppe jeg hører til - eller om jeg evt tilhører begge grupper?"

- Jamen hvad skal jeg skrive? Når man taler om en bestemt gruppe, som f.eks. dem der er imod juletræer - så hedder det vil i ligesom vel som det hedder dem? Det er begge ord for bestemte grupper. Er næsten bange for at skrive forkert fordi så får man af vide at man tager ALLe over en kam og der bliver løftet masser af pegefingre, det er latterligt.

Tilbage til julefrokost. Ja de bliver selvfølgelig afholdt på forskellige måder og der er jo så nogen der ikke holder det særligt julede og så kan det jo være lige meget.

Åh ha hvor er det ved at være hårdt at svare nu, man kan jo ikke lave en sætning uden at tænke over alle konsekvenser som egentligt ikke skulle være der - så ved ikke længere hvad jeg skal skrive 

Anmeld

7. december 2012

Wimmie

LilleNyPåVej skriver:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1879426.ece

Ja jeg er efterhånden forvirret. Syntes det sidste par uger er gået med en masse ballade over et juletræ i en boligforening - men nu skriver aviserne om at julefrokoster er god stil og at de udenlandske medarbejdere selvfølgelig gerne vil med 

Jeg har intet imod udlændinge  Har selv udenlandske venner endda. Men jeg bliver virkelig forvirret når de ikke selv kan finde ud af hvad de er i imod og ikke i mod. Hvorfor er JULEfrokoster ok, når JULEtræer er bandlyst?

Jeg syntes at vi alle skal have lov at være her, men syntes ikke man kan hæve sig over andre og så bagefter gå ned og vil være med til det sjove (nu ved jeg godt det ikk er de samme mennesker der er tale om)

Har ikke læst alle indlæggene, så beklager hvis jeg gentager nogen...

Men nu er der jo forskel på "udlændinge"... Hvis nu vi tager muslimer, så er det jo meget forskelligt hvordan man ser på andres traditioner og helligdage. Jeg kender en del muslimer - nogle af dem holder sig langt fra vores jul mens andre gerne deltager i julefrokoster, pakkeleg osv.

Det samme gælder jo også kristne - nogle deltager ikke i julefrokoster fordi der bliver drukket og nogle mener det er amoralsk - mens andre krisntne drikker alkohol eller bare gerne fester med.

Der er jo ingen der siger at de der er imod den danske jul og juletræet er de samme der gerne deltager i julefrokoster

Anmeld

7. december 2012

Miin'Baby'Mus

Wimmie skriver:

Der er jo ingen der siger at de der er imod den danske jul og juletræet er de samme der gerne deltager i julefrokoster

Skrev netop selv til sidst at jeg godt ved at det ikke er de samme mennesker.

Men det er efterhånden svært at finde ud af hvad der er okay og ikke okay.
Nogle ting er okay imens at andre ikke er, og så er der så dem der tager det hele til sig alle udelader det hele og det er jo fint nok - men forstår bare ikke dem der kun vil nogen ting.

Anmeld

7. december 2012

Wimmie

nielsen80 skriver:

Årh hvor er. Jeg træt af sådanne artikler og udtalelser som konstant laver et dem og os.

Nu er julefrokosten jo altså blev det årlige arrangement, som virksomheder holder for at samle og forkæle deres medarbejder for deres hårde arbejde - skulle det kun være for de etniske dansker helt ærligt. Hvor jeg arbejder, er der mange nationaliteter, som holder jul på forskelligvis, men selvfølgelig skal de da alle med til julefrokost, det er jo mere et socialt tiltag end det er et kristen fest som fejrer jusus fødsel.

Mht juletræet kan man jo også sige, at hvis nogle af de etniske dansker havde gidet at sidde i bestyrelsen, så var juletræet nok kommet indenfor døren. Hvis man ikke gider engagere sig, så må man ligesom bøje sig for de beslutninger dem der gider at engagere sig træffer. MAn kan jo heller ikke tillade sig at brokke sig over politikerne, hvis man ikke gider at stemme.

Nemlig!!

Vi vil gerne have demokrati...men kun når det gavner os selv? 

Anmeld

7. december 2012

Wimmie

LilleNyPåVej skriver:

Skrev netop selv til sidst at jeg godt ved at det ikke er de samme mennesker.

Men det er efterhånden svært at finde ud af hvad der er okay og ikke okay.
Nogle ting er okay imens at andre ikke er, og så er der så dem der tager det hele til sig alle udelader det hele og det er jo fint nok - men forstår bare ikke dem der kun vil nogen ting.

Men hvis du godt ved at det ikke er de samme mennesker, hvorfor starter du så med at drage den parallel?

Hvis du godt ved det, hvad er det så du vil diskutere?

Du siger at det er forvirrende og svært at finde ud af - måske fordi du generaliserer meget. Nogle "udlændinge" går i en stor bue uden om julen, andre deltager - jeg kan ikke se hvorfor det er et problem og hvorfor man ikke bare glædes over de der gerne vil deltage?

Anmeld

7. december 2012

*Toffee*

LilleNyPåVej skriver:

Har da heller aldrig sagt at "i" ikke må de ting? 

Jeg er bare efterhånden forvirret over hvad der er okay og hvad der ikke er okay. I mit hoved er det mærkeligt at tage nogle ting til sig men at andre ting nærmest skal være bandlyst.

Og igen ikke sagt at det er ALLE, det er jo kun nogen der gør det - men derfor er jeg da stadig forvirret over det. 

Men hvorfor er det vigtigt?

Vi er vel alle individuelle mennesker og hvor mange "tager hele pakken" når det kommer til jul. Og hvad er egentligt hele pakken?

Det der sker i sådanne debatter her, det er at det bliver "dem" og "os" og allerede der er det for unuanceret.

Som skrevet før er vi vel alle individualister. Det betyder at vi alle gør tingene forskelligt. Derfor kan man heller ikke sige at når de ikke vil have et juletræ, hvorfor vil de så have en julefrokost? Det er en kæmpe generalisering, for de er ikke de samme personer bare fordi de tilfældigvis har det til fælles at have anden etnisk baggrund.

Jeg har heller ikke endnu været i kirke en juleaften, men det er vel okay, for jeg har etnisk dansk baggrund. Eller?

Det jeg prøver at sige er at vi alle gør tingene forskelligt. Og vi alle vælger det i livet der giver mening og er vigtigt for os.

Her har det givet mening og været vigtigt for nogle at tage til julefrokost og for nogle andre har det ikke givet mening og vigtigt at have et juletræ. osv osv.

Anmeld

7. december 2012

FrkZier

LilleNyPåVej skriver:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1879426.ece

Ja jeg er efterhånden forvirret. Syntes det sidste par uger er gået med en masse ballade over et juletræ i en boligforening - men nu skriver aviserne om at julefrokoster er god stil og at de udenlandske medarbejdere selvfølgelig gerne vil med 

Jeg har intet imod udlændinge  Har selv udenlandske venner endda. Men jeg bliver virkelig forvirret når de ikke selv kan finde ud af hvad de er i imod og ikke i mod. Hvorfor er JULEfrokoster ok, når JULEtræer er bandlyst?

Jeg syntes at vi alle skal have lov at være her, men syntes ikke man kan hæve sig over andre og så bagefter gå ned og vil være med til det sjove (nu ved jeg godt det ikk er de samme mennesker der er tale om)

nu har jeg ikke lige læst artiklen men svare nu alligvel

jeg kan på sin vis godt forstå din forvirring omkring at julefrokost er ok men det er jul ikke - men jeg tror bare man skal vende den lidt om, og tænke at det er FEDT at dem der ikke holder jul stadig gider deltage i de sociale arrangementer der bliver afholdt omkring julen på arbejdspladserne og i skolerne, i stedet for at aflukke sig helt fra det hele pga. man ikke selv fejre julen der hjemme

Anmeld

7. december 2012

Wimmie

*Toffee* skriver:

Men hvorfor er det vigtigt?

Vi er vel alle individuelle mennesker og hvor mange "tager hele pakken" når det kommer til jul. Og hvad er egentligt hele pakken?

Det der sker i sådanne debatter her, det er at det bliver "dem" og "os" og allerede der er det for unuanceret.

Som skrevet før er vi vel alle individualister. Det betyder at vi alle gør tingene forskelligt. Derfor kan man heller ikke sige at når de ikke vil have et juletræ, hvorfor vil de så have en julefrokost? Det er en kæmpe generalisering, for de er ikke de samme personer bare fordi de tilfældigvis har det til fælles at have anden etnisk baggrund.

Jeg har heller ikke endnu været i kirke en juleaften, men det er vel okay, for jeg har etnisk dansk baggrund. Eller?

Det jeg prøver at sige er at vi alle gør tingene forskelligt. Og vi alle vælger det i livet der giver mening og er vigtigt for os.

Her har det givet mening og været vigtigt for nogle at tage til julefrokost og for nogle andre har det ikke givet mening og vigtigt at have et juletræ. osv osv.

Jeg er helt og aldeles enig med dig - jeg forstår ikke at man generaliserer på denne måde - det er synd at så mange mennesker skal sættes i bås 

Jeg vælger og vrager også når det kommer til julen - jeg vil gerne have hygge, julefrokoster, julemad og gaver - men jeg gider ikke at gå i kirke, synge salmer - og kunne generelt sagtens undvære den kristne del af julen. 

Anmeld

7. december 2012

Wimmie

Man kan også vende den om og sige "nu har mange brugt meget krudt på at være sur på de "udlændinge" der ikke vil have juletræ...og minsandten om man så ikke også skal brokke sig over de "udlændinge" der gerne vil deltage i jule-aktiviteter...

"De" kan jo ikke vinde så...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.