Udlændinge og jul

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. december 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Lady Marion <3 skriver:

Nej tydligvis ikke , du må altså tage hele pakken eller ingenting , sådan er reglerne i DK ,,,,,,,, Åbenbart.

Det var rart at vide - jeg må hellere få smidt småkagedejen i skraldespanden med det samme så - jeg ville jo nødigt fornærme nogen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2012

dianaogtino

selvfølgelig skal der være juletræer, og selvfølgelig skal der synges julesalmer på fuld skrue... det er en tradition. og det må man acceptere? folk der kommer ''udefra'' skal da bare være glade for at de kan have det godt her i danmark og være taknemmelige.. BUM !

Anmeld

7. december 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
LilleNyPåVej skriver:

Jeg syntes så at det er sjovt at du og nogle af de andre i tråden tror at "vi" andre snakker om ALLE muslimer.

Det er meget muligt det er et få tal (hvor har du egentligt det fra?) men som jeg selv skrev så er det ikke de samme mennesker der snakkes om, og det ved jeg godt. Det skrev jeg netop for at der ikke skulle trampes ned om at jeg/vi ligger alle over en kam og ALLE muslimer er imod julen.

I mit hoved giver det ingen mening at være i mod julen - men man kan godt bruge julehjælp og julefrokoster samtidig med? Det er netop her jeg bliver forvirret. En julefrokost er stadig jul med nisserhuer, pakkespil, grantræ, endda også sange osv.

Ingen af de julefrokoster jeg har været til på arbejdsmarkedet, har været med diverse juleting.
Det har derimod oftest været en hel dag med spændende aktiviteter og afslutning på en restaurant.
Den dag har jeg vel fortjent på lige fod med "jer andre" eller hvad?

Anmeld

7. december 2012

Lady Marion <3

PT skriver:

Det var rart at vide - jeg må hellere få smidt småkagedejen i skraldespanden med det samme så - jeg ville jo nødigt fornærme nogen

Præcis  ud med den ,,, aii altså

Anmeld

7. december 2012

Miin'Baby'Mus

PT skriver:

Nu er jeg både etnisk dansker og muslim.
Min datter er ikke med til juleræset i bh - faktisk har hun fri hele december måned.

Men jeg har altid deltaget til julefrokost på min arbejdsplads, da det er en hyggedag for os alle, hvor vi afslutter året på en god måde.
Jeg spiser normalt det vegetariske alternativ og tager hjem tidligt, men jeg har vel fortjent den hygge på lige fod med alle andre?

Vi skal bage småkager i morgen bl.a honningkager. Må vi heller ikke det, blot fordi vi ikke holder jul?
Må vi heller ikke spise æbleskiver og risengrød?

Visse fødevarer kan kun købes i butikkerne op til jul, så det er naturligt, at det er i december, man spiser det. Men det må vi måske heller ikke?

Har da heller aldrig sagt at "i" ikke må de ting? 

Jeg er bare efterhånden forvirret over hvad der er okay og hvad der ikke er okay. I mit hoved er det mærkeligt at tage nogle ting til sig men at andre ting nærmest skal være bandlyst.

Og igen ikke sagt at det er ALLE, det er jo kun nogen der gør det - men derfor er jeg da stadig forvirret over det. 

Anmeld

7. december 2012

nielsen80

LilleNyPåVej skriver:

Jeg syntes så at det er sjovt at du og nogle af de andre i tråden tror at "vi" andre snakker om ALLE muslimer.

Det er meget muligt det er et få tal (hvor har du egentligt det fra?) men som jeg selv skrev så er det ikke de samme mennesker der snakkes om, og det ved jeg godt. Det skrev jeg netop for at der ikke skulle trampes ned om at jeg/vi ligger alle over en kam og ALLE muslimer er imod julen.

I mit hoved giver det ingen mening at være i mod julen - men man kan godt bruge julehjælp og julefrokoster samtidig med? Det er netop her jeg bliver forvirret. En julefrokost er stadig jul med nisserhuer, pakkespil, grantræ, endda også sange osv.

Julefrokosten er på de fleste arbejdspladser ligeså meget en årlig afslutning, og NEJ jeg har endnu ikke været til en hvor der indgik nissehuer, pakkespil m.m.

Skulle vi ikke heller hylde de udlændinge, som ønsker at integere sig, og dermed deltage i de sociale arragementer som afholdes?

Anmeld

7. december 2012

Miin'Baby'Mus

nielsen80 skriver:

Julefrokosten er på de fleste arbejdspladser ligeså meget en årlig afslutning, og NEJ jeg har endnu ikke været til en hvor der indgik nissehuer, pakkespil m.m.

Skulle vi ikke heller hylde de udlændinge, som ønsker at integere sig, og dermed deltage i de sociale arragementer som afholdes?

Ja okay, det er selvfølgelig forskelligt hvordan man afholder julefrokosterne 

Jamen jeg har da aldrig sagt at "de" ikke må tage til de julefrokoster? Hvorfor skal debatterne altid gøres meget værre end de er istedet for at læse hvad der bliver skrevet?

Jeg har hele tiden kun skrevet at jeg er FORVIRRET over hvorfor at nogle juletraditioner er ok imens at andre ikke er og det er jo ikke kun julefrokoster, det er alle traditionerne jeg snakker om.

Shit man, det er jo lige før man skal igennem ordbogen for at finde passende ord som folk ikke får lavet om til alverdens mest negative ting.

Anmeld

7. december 2012

Dinna88

LilleNyPåVej skriver:

Er vi kommet ind til, at det er muslimer vi snakker om nu? I så fald - muslimer hader jo ikke julen. Det er bare ikke noget deres trosretning fejrer og går ind for. 

I mit hoved giver det ingen mening at være i mod julen - men man kan godt bruge julehjælp og julefrokoster samtidig med? Det er netop her jeg bliver forvirret. En julefrokost er stadig jul med nisserhuer, pakkespil, grantræ, endda også sange osv" - Jeg skrev jo netop til dig, at det ikke nødvendigvis er dem, der er imod juletræer og flæskesteg, der gladeligt tager imodjulehjælp.

Derudover så er der forskel på assimilationen - nogle vælger at integrere sig mere end andre, fordi de føler at det er det rette for dem. Nogle holder ved, at deres religion definerer dem, og derfor kan/vil de ikke gå på kompromis. Er det ikke okay? Det er da helt fint at nogle siger - ingen gris, ingen jul (og alt hvad det undebærer), imens andre siger "Jeg vil gerne tage med til julefrokosten, fordi det fremmer min sociale position på arbejdspladsen, men jeg vil meget gerne være fri for, at være i nærheden af noget der har rørt ved svin, og jeg drikker heller ikke." Og de to slags religiøse personer skal der være plads til, men der er så en mindre flok (ja, jeg er altså sikker på, at det er en mindre flok) der VIRKELIG IKKE integrerer overhovedet. Og dem skal vi arbejde MED i stedet for IMOD, for at fremme integrationen, uden at de føler, at de går på kompromis med hvad de føler er rigtigt, og hvad de tror på. 

Med alle fordomme, vrede debatter, artikler der er mærket af forfatteren osv osv fremmer vi ikke integrationen, men øger denne krise der er opstået, hvor det handler om at gøre os så opmærksomme så muligt på, at der ER religiøse personer derude, som IKKE vil samarbejde. vi glemmer, at der ER andre derude, der meget end gerne vil være en del af samfundet. Og vi glemmer, at vi skal arbejde med dem, i stedet for at arbejde imod dem.

Jeg ved ikke hvor meget tid jeg egentlig får til at svare tilbage. Men jeg ville bare lige skrive mine tanker til dig

Anmeld

7. december 2012

sarahb

Det er det der med at skære alle over en kam
Tror ikke det er de samme der går til julefrokoster som sidder i bestyrrelsen i denne bolig forening.

Nogle gange skal man lige tænke at alle ikke er ens.

Anmeld

7. december 2012

PT

Profilbillede for PT
LilleNyPåVej skriver:

Har da heller aldrig sagt at "i" ikke må de ting? 

Jeg er bare efterhånden forvirret over hvad der er okay og hvad der ikke er okay. I mit hoved er det mærkeligt at tage nogle ting til sig men at andre ting nærmest skal være bandlyst.

Og igen ikke sagt at det er ALLE, det er jo kun nogen der gør det - men derfor er jeg da stadig forvirret over det. 

Hvorfor er det forvirrende, at jeg tager til en afslutning på min arbejdsplads, der i øvrigt endnu ikke har haft et eneste juleelement i sig, hvis jeg derudover intet har med julen at gøre?

Jeg har aldrig sagt at "I" ikke må holde jeres jul (længe leve segregation) eller at den skal være bandlyst.
På samme måde forventer jeg også, at "vi" må fejre vores højtider, som "vi" ønsker, uden at "I" skal bestemme, hvordan "VI" gør det.

Og kan vi ikke stoppe med det "I" og "VI" nu? Jeg er ved at være træt af at blive opdelt på den måde - og derudover kan jeg ikke helt finde ud af, hvilken gruppe jeg hører til - eller om jeg evt tilhører begge grupper?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.