Faith skriver:
Den metode bryder jeg mig ikke om. Det gør helt ondt indeni mig bare at læse det du skriver.
Børn reagerer spontant. Hvis de er udsat for noget de ikke bryder sig om eller noget de bliver vrede over, ja så kommer der en reaktion. At det måske er en uhensigtsmæssig reaktion (slå, sparke, bide), så synes jeg det er meget forkert at sende barnet ud i en mørk gang helt alene uden nogen form for forklaring eller hjælp til at takle situationen.
Og det med at sige til barnet at mor/far ikke "vil have det" når det opfører sig sådan, giver mig ærlig talt kuldegysninger.
Har faktisk en situation jeg vil dele med dig:
Min svigerfar er en mand af den gamle skole. Det vil sige lidt i retning af kæft trit og retning. Hans barnebarn på 6 år (min nevø) havde været på overnatning derude sammen med lillebroren på 4 og de havde haft en konflikt som er endt med at den 6 årige har slået den 4 årige.
Bedstefar reagerer ved at tage fat i armen på den 6 årige og sige "Føj hvor er du grim når du gør sådan!"
Forestil dig hvad den 6 årige tænkte. "Min bedstefar synes jeg er grim".
Hans mor og far måtte bruge lang tid på at forsikre ham om at han ikke er grim, men at bedstefar formulerede sig på en dum måde.
Man skal huske at børn er følsomme væsner som tager ved lære af det vi siger og gør. Jeg vil meget nødig at mine børn, når de bliver voksne, kan sige "Mine forældre var hårde. De lyttede aldrig til os, og sendte os ud i gangen i buldermørke".
Håber meget at mine børn vil føle at de blev respekteret, forstået og hørt. Det er i hvert fald det der er vores intention med vores opdragelse af dem.
Der er da ingen der siger, de skal sendes ud i en "mørk" gang, og slet ikke jeg. Det var dog en skrækkelig tanke. Der er da lys.
Man tager trolden og sætter ham hende ud på gulvet i gangen eller på værelset og går, med besked om, at det vil man ikke have.
Mere er der ikke til det.
Der er heller ingen der siger at barnet er grimt, man siger: "Det vil jeg ikke have".
Men vi har jo alle vores måder, at gøre tingene på. Og børn er såmænd ikke så sarte, de lærer hurtigt, hvad man vil acceptere og hvad man ikke vil acceptere.