tarkoflen skriver:
Hej med jer
Ja som overskriften siger, så er jeg nysgerrig, har l ændret jeres holdning til organdonation efter dr programmet Pigen der ikke ville dø?
Jeg må hellere starte
Jeg har ikke ændret min holdning, jeg er stadig donor dog med den tvist at min familie skal have lov til at sige fra, hvis de står i situationen og ikke kan have med det at gøre! Det tror jeg dog aldrig bliver tilfældet, da vi har snakket meget om det i min familie 
Jeg har forsøgt at lave en afstemning, men da jeg ikke har prøvet det før ved jeg ikke om det virker 
Jeg synes, at det er fantastisk for Carina og hendes familie. Samtidig kan jeg ikke undgå, at have ondt af alle de patienter der går rundt og venter på et organ. Programmet har været medvirkende til, at rigtig mange har meldt fra som organdoner og andre vil måske tøve med at melde sig til. Der vil måske altid være "mirakler" (selv om lægen sagde, at det ikke ville ske) men lang de fleste ender jo desværre som en grøntsag eller overlever måske slet ikke. Ja, der er helt sikkert begået fejl her. Men man skal hele tiden huske på, at der ikke er tale om at de var ved at skære organerne ud af hende.
Jeg har stadigvæk tiltro til systemer. Jeg har altid været doner med kort, men mens jeg så udsendelsen, havde jeg på fornemmelsen, at det nok skulle få en del til at melde sig fra, så jeg gik på nettet og meldte mig "rigtig" ind på donerregisteret. Samtidig fik jeg lavet et livstestamente, så min familie (forhåbenlig aldrig) skulle stå i sådan en situation.
På en måde tænker jeg også, at hele situationen var lidt under "pres" fordi det fra starten var et program om donation. Måske hvis der ikke havde været kamera på, havde familien ikke været så hurtig om beslutningen og lægen havde ikke været så skråsikker.
Familien siger selv, at de i en lign. situation ville have ventet lidt, og det tror jeg også de fleste andre ville. At man lige ville vente og se tiden an, og få en "second oppinion" fra en anden læge.
Men jeg synes stadigvæk, at det vil være forfærdeligt, hvis sådan en udseenedelse er med til at folk ikke vil være donorer, for hver gang man én ikke ønsker donation, så dør der jo reelt 3-4 andre personer.
En helt anden ting jeg ikke forstod da jeg så programmet var, hvorfor mor og far valgte at tage hjem da de slukkede for resperatoren og de forventede at hun ville dø. Ville man ikke være der og holde i hånd osv. når det utænkelige sker? Men igen, så kan man selvfølgelig aldrig vide hvordan det er at være i sådan situation. Det har været en rigtig hård omgang for hele familien og de virker utrolig sympatiske. Kan godt forstå de kæmper en kamp på deres datters vejne. Samtidig sidder der sikkert nogle andre forældre rundt om i landet, hvis barn har brug for et organ for at overleve, som er rigtig ked af den mistillid som programmet har skabt.
Alt det bedste til Carina og hendes familie.

Camilla
www.foto-paa-laerred.dk
Invitationer til dåb, søde wallstickers til ungernes værelse, flotte collager overført på lærred.