tarkoflen skriver:
Jeg tror ikke din familie må modsige det, hvis du ikke har tjekket af i boksen, at det er op til de pårørende, hvis de står i situationen, men det er da ikke umuligt ag det er en gammel regl 
Mine forældre og min kæreste kender også min holdning, og jeg kæmper en kamp med kæresten om at få ham til at tage stilling, men han er skræmt fra vid og sans over tanken om at skulle skrive det ind... Jeg forstår det ikke helt, men det er bestemt ikke noget man har talt om i hans familie! Han siger dog, at hvis nu man skulle tage aktivt stilling til, at man ikke ville være donor, så var det ingen problem, for han vil gerne, kan bare ikke lide at skulle krydse af!
Tror der er mange der har det sådan og jeg synes det burde være sådan at man skulle melde fra, for dem der virkelig ikke har lyst til at være donorer, de skulle nok få meldt sig fra 
Familien bliver altid spurgt uanset hvad. Juridisk har vi nok ret til at gennemføre en donation, hvis afdøde er registreret som donor. I praksis ville det dog aldrig ske uden familiens velsignelse. Man ser for sig, hvordan den afdøde køres på operationsgangen under store protester fra familien - nej, jeg kan ikke forestille mig det vil ske, ikke i Danmark i hvert fald. Der vil hensynet til dem, der skal leve videre veje tungere - også selvom det så faktisk går imod afdødes ønsker. Det er et minefelt af etiske problemstillinger det her
Fordelen ved at man selv har taget stilling er at det kan gøre det lettere for de pårørende at træffe beslutningen enten for eller imod- hvis den afdøde selv har ønsket det, så er man jo med til at opfylde deres ønske.
Anmeld