Har du ændret holdning til organdonation efter dr program?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. oktober 2012

SussieThyssen

M (: skriver:

Tak for svaret - dejligt at se, at der ligger nogle overvejelser bag. 

Jeg ville aldrig tvinge nogen til at være organdoner, men synes alle bør overveje det og tage aktiv stilling. Et eller andet sted synes jeg faktisk, at ALLE skulle være donore "fra fødslen", eller i det mindste når man bliver 18, og så skal dem, der absolut ikke vil nok få meldt fra.. Lidt ligesom med folkekirken. Der er jo SÅ mange mennesker, som egentlig gerne vil være donorer, men som "ikke lige får meldt sig til", og det synes jeg er ærgeligt. Mest for deres pårørende og de, der eventuelt kunne have brug for det. Jeg synes det er unfair at lade sine pårørende stå med den beslutning, fordi man ikke selv har fået taget stilling.. 

Jamen vi er fuldstændigt enige.

Jeg tænkte meget over disse ting allerede da spørgsmålet kom frem for mange år siden, og følger til stadighed med i udviklingen, det synes jeg, at man bør gøre.

Og ganske ligesom man bør få ordnet f.eks testamente og have en "sidste vilje" liggende, bør man også ordne disse ting, så man skåner familien for alle disse beslutninger, så de ikke står og skal tage beslutninger, som er svære, den dag man falder fra.
Nå, nu hænger det jo nok også sammen med den kultur og baggrund man er vokset op i.

I min familie havde vi f. eks min faster og onkel, der havde bedemandsforretning, samt vi har et særdeles naturligt og afslappet forhold til døden, jeg har selv arbejdet i bedemandsforretning, og er ogå påvirket af en slægt hvor vi helt naturligt, sørger for, at have styr på sådan noget som testamenter og lignende, men det er de færeste der har det.
For de fleste er al tanke om døden og hvad det kan medføre meget svært, men som sagt ikke i mit univers.

Så i min pung ligger der en seddel med min "sidste vilje" (nu og her-bestemmelse) f.eks at jeg ikke vil genoplives, hvis jeg dratter død om, og det ved min familie, at jeg ikke vil skæres i og behandles med f.eks kemo, at hvis jeg mod min vilje alligevel skulle blive genoplivet og havne i en respirator, så skal de dælme ikke slukke for den osv. osv.
Livet er mig uendeligt dyrebart, jeg elsker livet, men der er en grænse for alt, og vil kroppen ikke mere, så vil den ikke mere, men jeg vil heller ikke udsættes for at ligge der og kunne høre alt hvad der bliver sagt, og intet kunne gøre for at forhindre at de slukker for ens respirator, og man så dør en gang til...no way.
På min seddel står der f.eks også alt det, jeg er allergisk over for, og hvilke medicintyper jeg kan tåle/ikke tåle osv. osv.

Hos vores sagfører ligger der testamenter m.m inkl børnetestamente, og min mand og jeg har sørget for hinanden og mine børn, så alle er sikret, så familien kan komme videre uden problemer.

Ja, det er ting man ikke har ret meget lyst til at beskæftige sig med, især ikke når man er ung, men man bør få det gjort alligevel. sikre sig selv og sin familie, ikke mindst når man får børn.
Ikke ret mange ved hvilke problemer man kan kaste sin partner ud i, hvis man ikke er gift, og man falder fra...og ISÆR hvis partneren ikke er far/mor til børnene eller kun nogle af dem, også selvom man er gift.
Så alene for ens elskedes skyld bør man tage tyren ved hornene og have styr på den slags ellers risikerer han/hun nemlig at stå på gaden, hvis man falder fra.

Så som du siger, alle sådan nogle ting bør man få styr på og tage stilling til...OGSÅ organdonation.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2012

SussieThyssen

foto på lærred skriver:

Det er spændende at læse andres holdninger.

Min holdning er helt modsat din. Hvis jeg endte i en resperator og der ingen mulighed er for at jeg kunne vende tilbage til et værdig liv, så ønsker jeg, at der bliver slukket for reperatoren og jeg får lov til at dø.

Dette tænker jeg ud fra mange perspektiver. Det første er, at jeg ikke ønsker mine pårørende skulle komme i f.eks 10 år og "besøge" min tomme skal, så vil jeg hellere have at de kan begrave mig, og huske mig for den jeg var og forhåbelig med tiden komme videre med deres liv. For det andet så tænker jeg, at ingen jo ved hvordan det er at leve i en koma. Min aller første skræk ville være at man måske et eller sted er "vågen", men ikke har mulighed for at kommunikere med nogle og så bare skulle ligge der år efter år. Ved godt, at hele princippet i at være hjernedød jo netop er, at man så ikke er vågen, men alligevel, ved ikke hvad godt jeg skulle have af at ligge i en maskine i år efter år. Jeg skrev et livstestamente (og betalt online- det koster 50 kr) da jeg så udsendelsen. For det må være et forfærdelig valg for f.eks en forældre at skulle tage at bede lægerne slå ens barn ihjel", hvis barnet er hjernedød (og nu taler jeg selvfølgelig ikke om Carina-sagen, da hun jo aldrig blev erklæret hjernedød) Men det er spændende at læse de forskellige holdninger og om man er enig eller ej, så synes jeg bare det er dejligt, at folk har en holdning.

Camilla

www.foto-paa-laerred.dk

Invitationer til dåb, søde wallstickers til ungernes værelse, flotte collager overført på lærred.

Helt enig i at det er vigtigt at tage stilling.

Du kan jo læse mit svar til en anden ovenover, der får du en begrundelse på hvorfor jeg ikke vil slukkes for

Men hatten af for at du har taget stilling
Så skåner man nemlig også sine kære for at skulle beslutte noget, der er så uendeligt svært.

Anmeld

13. oktober 2012

foto på lærred

SussieThyssen skriver:

Helt enig i at det er vigtigt at tage stilling.

Du kan jo læse mit svar til en anden ovenover, der får du en begrundelse på hvorfor jeg ikke vil slukkes for

Men hatten af for at du har taget stilling
Så skåner man nemlig også sine kære for at skulle beslutte noget, der er så uendeligt svært.

Enig i, at det er vigtigt at sikre hinanden og børnene, specielt hvis man ikke er gift.

Jeg kan anbefale: http://www.familieadvokaten.dk/

Dem brugte vi. Det er nogle år siden så ved ikke om det har ændret sig. Men der betalte vi 500 kr. for papirer, som var online. Udfyldte dem og gik så en strøgtur ind til byen hos en notar hvor vi betalte et mindre beløb (tror det var 300 kr) og her efter er alt klaret.

Ofte udskyder man det. Tænker at det gør man liiiige i morgen eller måske vil man ikke bruge pengene. Men hvis uheldet er ude, så vil det komme 10000 gange igen, at man har fået det gjort.

Anmeld

13. oktober 2012

Clisolka

Jeg er organdonor og vil altid være det... Jeg har stået registreret siden den dag jeg fyldte 18 

Anmeld

13. oktober 2012

Mor til Ella

tarkoflen skriver:

Den debat tror jeg helt sikkert også er blevet taget op i forbindelse med denne sag!

Det er også derfor Carina og hendes familie jo klart skal klage, så man bliver klogere! Det skal alle der har været ude for en lægefejl.

Jeg tror faktisk også, at den snak blev taget så tidligt, fordi programmet jo oprindeligt skulle omhandle organdonation, og jeg er ikke utilbøjelig til at tro, at der kan være blevet presset lidt på, for at få et svar...

Problemet for mig ligger i at lægen er så skråsikker som hun er, hun afviser BLANKT at hun vil kunne komme til sig selv... Det er meget forkert synes jeg

Anmeld

13. oktober 2012

Pige2009

tarkoflen skriver:

Hej med jer

Ja som overskriften siger, så er jeg nysgerrig, har l ændret jeres holdning til organdonation efter dr programmet Pigen der ikke ville dø?

Jeg må hellere starte

Jeg har ikke ændret min holdning, jeg er stadig donor dog med den tvist at min familie skal have lov til at sige fra, hvis de står i situationen og ikke kan have med det at gøre! Det tror jeg dog aldrig bliver tilfældet, da vi har snakket meget om det i min familie

Jeg har forsøgt at lave en afstemning, men da jeg ikke har prøvet det før ved jeg ikke om det virker

Jeg har svaret nej, jeg vil stadig være donor Familien kan altid sige nej,som reglerne er idag, hvis de ikke ønsker og det synes jeg faktisk ikke er i orden, når nu den pårørende HAR valgt

Anmeld

13. oktober 2012

Pige2009

Babymor2010 skriver:

Jeg er organdonor og vil altid være det... Jeg har stået registreret siden den dag jeg fyldte 18 

Samme her!

Anmeld

13. oktober 2012

Lusi

tarkoflen skriver:

Jeg har det lidt svært med den udsendelse der, for selvfølgelig gør lægerne alt for at rede pigens liv, men noget sker jo altså og hun vil bestemt ik dø..
Familien kalder det naturligvis et mirakel, ville jeg også selv have gjort..

Jeg synes bare det er en lidt trist tendens, altid at jage folk der fejler!
Hende overlægen er jo åbenbart gået helt ned med flaget nu og går til psykolog osv.
Hvorfor?
Fordi hun har gjort sit bedste!
Lægerne er jo gået ud fra en masse faktorer, som jo så viste hun ik havde mange chancer og HVIS hun jo overhoved ville overleve, ville hun blive en grøntsag..
Familien lød ik glad eller taknemmelig på noget tidspunkt, over at hun overlevede og faktisk både kunne gå og tale!

Tænker bare, det er jo ik lægernes skyld at hun kørte galt vel

Anmeld

13. oktober 2012

tarkoflen

DLM skriver:

Det er svært at forklare. Jeg kan godt se det fra andres synsvinkel omkring hvad skal jeg bruge dem til når jeg nu er død og jeg respektere fuldt ud at andre har den holdning, stor respekt for dem der er organdonorer, men jeg har bare en ide om at jeg vil være hel når jeg skal begraves.

om jeg vil modtage..hmm.. det ved jeg faktisk ikke. tror ikke jeg ville have det godt med at vide at det var en andens lunge ellet hjerte jeg rendte rundt med.

kæresten og jeg har ikke samme holdning, mine forældre er organdonorer min lillebror og jeg er ikke og vi har begge udfyldt et donorkort hvor det er et nej.

Det er jo heller ikke altid rationelle følelser der gør at man vælger fra eller til i dette spørgsmål, men fint at du har taget stilling, og at dine nærmeste kender til din beslutning det er sådan set det vigtigste for mig

Tak for dit svar

Anmeld

13. oktober 2012

tarkoflen

Mor til Ella skriver:

Problemet for mig ligger i at lægen er så skråsikker som hun er, hun afviser BLANKT at hun vil kunne komme til sig selv... Det er meget forkert synes jeg

Jeg tror de læger har set rigtig rigtig mange tilfælde, hvor patienten ikke er kommet til sig selv, og det er jo det, der bliver vurderet ud fra...

Men jeg respektere helt sikkert din holdning, selvom jeg har en anden

Tak for dit svar

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.