Fedt har i hørte de nye regler om kontanthjælpen???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. september 2012

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“
SussieThyssen skriver:

Jamen kære venner dog.

Så meget hakken, sure opstød og *nagge-nagge*, blot fordi en glæder sig over, at kontanthjælpsmodtagere endelig har mulighed for at holde ferie, og gerne må tage en tur til udlandet.
Det er da helt utroligt.

ALLE sidder og dømme alle!
ALLE sidder og skærer alle over en kam!
ALLE vover at gøre sig til dommere over alle.

Jeg må da godt nok undres.

I har ALLE ret i jeres respektive synspunkter.
Ja men er det ikke dejligt??

* Det er rigtigt, at der er ENKELTE, der udnytter systemet, men det gør ikke at ALLE, der er på kontanthjælp er sådan.

* Det er rigtigt, at kontanthjælp er en overlevelsespakke, men når pengene til hjælpen er udbetalt, kommer det INGEN ved hvad man bruger det udbetalte beløb til og hvordan.

Du der udtaler dig om at, hvis man har råd til at rejse, så får man også for meget, ved ikke hvordan vedkommende prioriterer sine udgifter.
Du ved ikke hvor dyr vedkommendes husleje er, om vedkommende er enlig med 1 barn eller 5, om vedkommende har store lån eller ingen, har alt lige rundt om hjørnet, og derfor ingen transportudgifter har eller bor midt ude på landet, nej du siger bare, at hvis man har råd til at rejse på kontanthjælp, så får man for meget, og så er du i virkeligheden fløjtende ligeglad med hvordan det så ellers er. Du ved intet om hvorvidt personen får rejsen foræret eller måske har vundet pengene til turen i en konkurrence..du dømmer bare uden at gøre det mindste forsøg på at se ind bag ved.

* Alle jer der siger, at en ung på KH, som er ufaglært BARE kan tage sig en uddannelse, og så gå på SU imens, ved ikke hvad der er årsag til at vedkommende ALDRIG fik sig en uddannelse, det er I nemlig helt ligeglade med, ikke??? De kunne bare....

Det er ikke alle beskåret BARE at tage sig en uddannelse. Mange gange handler det om det miljø og de traditioner, man er vokset op med, den "sociale arv" kalder man det. Vi er ALLE præget af det miljø vi er vokset op i, og uanset om I kan lide det eller ej, så er det ekstremt svært, at bryde med sin sociale arv.
I ved heller ikke hvad, der er årsag til at en ung på 21 ikke er kommet videre og er forblevet ufaglært. I ved ikke om den unge kæmper med forskellige psykiske problemer, ringe selvtillid, misbrug i barndommen, alskens ting, som kan være årsag til at hun ikke BARE har taget en uddannelse. Men næ nej..igen sidder I med selvretfærdighedens lysende glorie og en løftet finger og siger at hun BARE kunne have.....

* Lige en tanke...alle jer der går på SU og læser....hvor kommer pengene lige fra???
Statskassen, så vidt jeg ved.
Og hvor kommer kontanthjælpen fra???
Igen statskassen, så er alle I der læser egentligt bedre end KH-modtagerne???
Og så vil jeg lige sige, at ikke alle har evner og talenter til at uddanne sig..hvad med dem...skal de straffes, fordi de ikke har fået  så store evner som alle I andre?

Og endelig...lad lige være med at putte blår i øjnene på jer selv...sådan som jobmarkedet ser ud i vores lille land...så er langt de fleste igang med at uddanne sig til arbejdsløshed...desværre.
Staten er bare så dejligt af med jer, så længe I læser---på statens regning. 
SU-lån...ohh ja....lån I får af staten og som I ikke kunne få andre steder..og slet ikke i bankerne. Ja, det skal betales tilbage, når I engang er færdige...HVIS I kan få job, og IKKE havner på KH eller bliver nødt til at tage en NY uddannelse..hvis I altså stadig har point nok til en ny omgang SU.

Men hvad med dem, der uheldigvis allerede ER havnet på KH, forgældet til op over begge ører, fordi de blev arbejdsløse pga sygdom, nedskæringer eller andet, som havde boliglån eller lignende, og som blev nødt til at tage yderlige lån for at klare deres udgifter medens de var abejdsløse, og som så havnede på KH, må sælge deres hus og ikke kan komme af med det og havner i en tvangsauktion?
Nååh nej..de er jo samfundsnassere og får for meget i KH..og de må IKKE tage på ferie, som de fik af tante Olga.

Helt ærligt kære venner...vær dog lidt gode ved hinanden og GLÆD jer over de glæder man kan give hinanden, og som nogle får.
Eller glemmer I helt næstekærligheden?

Her har jeg lige siddet og rost jer for homogeniteten og de gode energier, der er herinde..og så stikker småligheden sit ækle lille hoved frem, og når det så kommer til stykket, så under ingen hinanden det bedste.

* Og det synes jeg er uendeligt trist, for empatien er gået fløjten, når det virkeligt gælder.

Kærligst
Sussie 

Flot skrevet...

Du fik skrevet alt dette, som jeg ikke helt formået at gøre ordentligt... Er ikke helt så god til at formulere mig, men det er lige mine tanker, som du beskriver der...

Man kan nemlig ikke dømme andre, uden at kende de forskellige bevæge grunde, hvorfor de nu engang er havnet i pågældende situation...

Knus Mette

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. september 2012

TeamRocket

SussieThyssen skriver:

Netop.

I gamle dage indførte man det, der hed "fattigkasser"
det var en form for nødhjælp, som bønderne indførte ude på landet, og som faktisk var grundlaget for KH-hjælpen i vore dage.
Selvfølgelig var der masser af småtskårne bønder der var imod de par skillinger, de skulle betale til fattigkassen hvert år, og som gik til fattige ubemidlede familier, der ikke havde mulighed for at forsørge sig selv.
Men allerede dengang var der folk, der sad og himlede op om at folk "bare kunne", og var fløjtende ligeglade med at en enke med en masse små børn, måtte bo i et lille hus, sammen med 3 andre familier på 40 m2, for hun kunne bare.....dø af sult.

Er sammenligningen barsk?
Ja..men den sætter tingene i perspektiv.
Der vil altid være nogle, der udnytter systemet, men hvorfor skal det gå ud over de mange, som IKKE udnytter systemet, blot for at ramme de få der gør?
Det er en risiko man må tage med for at hjælpe de svage.

Nu er der jo temmelig stor forskel på at sige JEG SYNES du skal dø af sult- og på at sige jeg synes at hvis folk kan spare 10.000 kr op på kh, så bør de leve en måned for de penge frem for at klatte dem væk på luksus. Staten er ikke rig og uudtømmelig selv om mange tror det, en dag er kassen tom og så er der bare ingen hjælp at hente. Derfor mener jeg at hvis khen er så høj at det er muligt at spare de penge op- jamen så er det vel også muligt at sætten kh'en ned og på den måde, spare staten lidt penge. Der går jo ingen skår af en fordi man ikke har råd til at rejse sydpå. Jeg har da overlevet fint uden at rejse i 6 år. Og ja at udlandsreglen er lavet om så folk kan ta til tyskland og besøge familien eller få en rejse af onkel ole der fylder 50 er jo fint nok. Men jeg kan ikke se hvorfor kh'en skal være høj nok til luksus når vi halter på så mange andre punkter.

Anmeld

19. september 2012

SussieThyssen

BabyWish2012 <3 skriver:

SÅDAN Sussie!

Dejligt at se du er tilbage. Er så ENIG! Har ikke læst hele debatten men puha hvor kan folk være onde herinde

Kærlighed til alle 

NEJ!!!

Ikke onde kære ven..det er et helt forkert ord.
Ondskab er noget helt andet.

Nej, det handler mere om at man glemmer, at se udad og ind bagved..evnen til empati...medfølelse.
I kampen for dagligdagen, glemmer mange at varetage/lære og bevare den evne.

Jo ældre jeg bliver, jo mere ser jeg, at mange mennesker glemmer den evne med tiden, og hvor vigtigt det er at bevare den.

Og netop herinde, hvor der er en kæmpe koncentration af mødre, burde netop empatien være tilstede i mega koncentreret form.
Det er netop det tidspunkt i livet, hvor ens empati er størst, når man er mor.
Den følelse er det utroligt vigtigt at bevare, dyrke og huske...evnen til at sætte sig, ikke kun i sit barns sted, men i alle menneskers sted.

Og ja..jeg er ikke spor bange for at melde ud, når folk ikke er gode mod hinanden...ikke mere.

Anmeld

19. september 2012

SussieThyssen

TeamRocket skriver:

Nu er der jo temmelig stor forskel på at sige JEG SYNES du skal dø af sult- og på at sige jeg synes at hvis folk kan spare 10.000 kr op på kh, så bør de leve en måned for de penge frem for at klatte dem væk på luksus. Staten er ikke rig og uudtømmelig selv om mange tror det, en dag er kassen tom og så er der bare ingen hjælp at hente. Derfor mener jeg at hvis khen er så høj at det er muligt at spare de penge op- jamen så er det vel også muligt at sætten kh'en ned og på den måde, spare staten lidt penge. Der går jo ingen skår af en fordi man ikke har råd til at rejse sydpå. Jeg har da overlevet fint uden at rejse i 6 år. Og ja at udlandsreglen er lavet om så folk kan ta til tyskland og besøge familien eller få en rejse af onkel ole der fylder 50 er jo fint nok. Men jeg kan ikke se hvorfor kh'en skal være høj nok til luksus når vi halter på så mange andre punkter.

jeg tvivler på at folk på KH kan spare 10.000 sammen, men måske gemmer de, hvad de får i julegavepenge, fødselsdagsgavepenge og så videre..måske bidrager tante Olga med en 500-lap. Måske tjener man lidt på at sælge det brugte tøj fra sig selv og ungerne..det ved du intet om, så DERFOR kan du ikke dømme.

Jeg er selv på flexydelse, og min mand er på sygedagpenge et stykke tid endnu..og han falder for dagpengereglen 1. januar..så får han KH-hjælp.
Vi har ikke været ude og rejse en eneste gang siden 2001. Min yngste har ikke været ude for landets grænser en eneste gang, selvom han er 15 år. Når vi har har været i job, er pengene blevet brugt til at banke gæld af.
Det har så været vores prioritet.

Jeg har også prøvet at være på KH medens min mand var arbejdsløs, og det var bestemt ikke spor sjovt, men hvis vi ønskede os noget rigtigt meget, så sparede vi op til det..ikke af KH'en, men af de gaver vi fik netop til jul og fødselsdage og af de ting vi kunne sælge og få en klatskilling fra.
Og hvis man ved det...så kan man godt unde, at folk måske har skrabet 10.000 sammen til en rejse.

Og forresten...så kan en KH-er ikke tillade sig at have 10.000 stående på en konto, for så ville de hurtigt blive dømt til at blive modregnet i KH'en, dvs. at man ikke engang kan få renterne fra banken...nej de må ligge i en skuffe.

Men stavnsbinde folk kan man godt tillade sig at gøre, så de ikke engang må smutte over grænsen og handle, eller give dem lov til at holde fri fra al stressen, så man kan tage sin familie en lille tur til Hartzen på en billigrejse, kan man altså ikke give dem liv til??

Du har helt ret i at landet fattes penge, men det er ikke de svageste, der skal rammes..det er den tossede måde landet forvalter "statens husholdning" på, der skal strammes op.
Så enkelt er det. 

Se ind bag ved kære ven, tingene er ikke sort/hvide men en pallet at mangefarvede sammenhænge, og som i sidste instans handler om, at man IKKE kan skære alle over en kam.

Anmeld

19. september 2012

Dustmuz

Nu har jeg ikke gidet og læse 20 sider igennem..

men bare det jeg HAR læst sidder jeg og krummer tæer over folks uvidenhed og arrogante holdninger..

jeg må ærligt indrømme at JEG er da taknemmelig for at vi har et KH og SU system her i DK..
et som rent faktisk virker..
Dem på KH får ikke for meget, de må spinke og sparer for at kunne spare op til noget som helst..

så jer der sidder og siger at man BARE kan tage en uddannelse eller et job

SKYD DOG FOR HELVED JER SELV, så vi andre kan få jeres job..
(advarsel tak)

efterhånden har jeg set og hørt fra så mange at det er ih og åh så nemt at få et job..
Vi har næsten 400.000 arbejdsløse her i DK (jobcentre og A-kasse info fra DK's statestik)

Så gider i klappe kaje med at man BARE kan finde et job..

Jeg håber alle for en god dag efter dette venlige indlæg

Anmeld

19. september 2012

Koen.

Dustmuz skriver:

men bare det jeg HAR læst sidder jeg og krummer tæer over folks uvidenhed og arrogante holdninger..

jeg må ærligt indrømme at JEG er da taknemmelig for at vi har et KH og SU system her i DK..
Dem på KH får ikke for meget, de må spinke og sparer for at kunne spare op til noget som helst..

(advarsel tak)

efterhånden har jeg set og hørt fra så mange at det er ih og åh så nemt at få et job..
Vi har næsten 400.000 arbejdsløse her i DK (jobcentre og A-kasse info fra DK's statestik)

Sikke dog en debat, ærgeligt så mange kun kan se deres egen snude

Anmeld

19. september 2012

TeamRocket

Dustmuz skriver:

(advarsel tak)

Det er lidt svært at ta dig seriøst når du ikke gider sætte dig ind i tingene og læse tråden. Hvorfor så overhovedet svare hvis du ikke gider læse det der er skrevet?

Anmeld

19. september 2012

Laulund87

Dustmuz skriver:

(advarsel tak)

Hæhæ

Anmeld

19. september 2012

Dustmuz

TeamRocket skriver:

Det er lidt svært at ta dig seriøst når du ikke gider sætte dig ind i tingene og læse tråden. Hvorfor så overhovedet svare hvis du ikke gider læse det der er skrevet?

det er dit valg.. 

men læser du samtlige 190 svar og inkorporere ALLE besvarelser i din besvarelse?? 

største delen af besvarelser går på hvor godt man har det på KH.. 

og sætte mig ind i tingene.. tjaaa.. jeg er en del af tingene..

jeg gider bare ikke tage hensyn til folks uvidenhed og arrogance.. 

samtidig så er dem som brokker sig over kh og su oftest dem som aldrig rigtigt har prøvet og sidde med håret i postkassen..

det er min erfaring.

Anmeld

19. september 2012

Faith

Øv hvor er der mange meget lidt empatiske mennesker i denne her tråd

Jeg er en af dem der er så uheldig at have fået diagnosticeret en kronisk sygdom, og derfor har meget svært ved at passe et arbejde, selvom der ikke er noget jeg hellere ville.

Jeg står til at miste retten til dagpenge hvis de nye regler træder i kraft fra nytår.

For mig er der kun en mulighed tilbage: Kontanthjælp.

Nu er der bare lige den detalje at jeg er gift med min dejlige mand, og derfor har jeg ikke ret til en rød reje. Hvis det ender sådan, kommer det til at betyde at hele min og min families eksistensgrundlag bliver rystet. Jeg tør slet ikke tænke på hvad der kommer til at ske med os.

Det er så ufatteligt nemt at dømme andre. Mange af dem der er afhængige af sociale ydelser er mennesker som desværre karakticeres som værende "svage". Det vil bla. sige psykisk syge og kronisk syge.

Tro mig! Det er lort og lagkage at være afhængig af det offentlige! Men jeg betaler min skat som alle andre. Jeg har ikke selv valgt den her lorte situation jeg og min familie står i. Der går ikke en dag hvor jeg ikke spekulerer over hvordan fremtiden bliver for os. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.