Enlige mødre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. september 2012

SHERO

Baagøe skriver:

Lige præcis - dem i parforhold har en helt anden frihed end vi har Alt mit arbejde over 37 t/uge skal jo planlæggestror at tingene kan hænge sammen Det er ingen guldgrube, men omvendt mangler vi heller ikke noget hjemme hos os - vi sætter tæring efter næring

Samme her... Det er ikke let at få det hele til at køre på skinner. I denne uge har jeg også pænt måtte vinke farvel til min søde klassekammerater da de tog afsted på studietur.
Vi mangler bestemt heller ikke noget, så længe vi har mad på borden og tøj på kroppen klager vi ikke... og så må nyt tøj,tv, bærbar og telefon komme på ønskelisten.. det er der nok råd til om 5 år når jeg er udlært haha

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2012

FrkT

Wimmie skriver:

Men tillægene er jo de samme for alle enlige, så dvs. at alle enlige får for meget?

Det kan jo så være at de du kender får nogle andre ydelser, men som enlig er de eneste ydelser de børne-ungeydelse (det ordinære og det ekstra) på samlet 4000 kr i kvartalet. Og så forhøjet SU hvis man læser.

Man kan så også få friplads men det er jo ikke noget man får udbetalt - man betaler bare dét mindre og det gælder jo kun de enlige med børn i institution - børn i skolealderen er jo ikke aktuelt her.

Som enlig mor får jeg pt. knap 1300 mere om måneden end en ikke-enlig... det synes jeg da ikke er meget.

Det gør de. Altså de får friplads, så der skal de ikke betale noget. Og ved, at den ene, som bor i en dyr lejlighed på ca. 100 kvm kun hende og hendes datter (hun får også boligstøtte på lejligheden), når alt er betalt OG hun har købt mad til sig selv og datteren og andet nødvendigt til datteren, så har hun til sig selv omkring 5000 kr., som kan bruges på tøj, fornøjelser, gaver og sådan noget. Frisør, tandlæge osv. er trukket fra det beløb. Og hun arbejder ikke pt. Og 5000 til kun sådanne ting er efter min mening vildt meget, især når man bor i stor og fin lejlighed (forstå mig ret; det var noget andet, hvis hun bevidst havde valgt at bo på fx 25 kvm for at spare på huslejen, så hun havde mere til sig selv).

Men jeg kender ikke reglerne og beløbene som enlige får, jeg ved bare hvad hun har fortalt mig at hun har, og det samme med de to andre jeg kender. Hende her er bare den "vildeste" 

Anmeld

14. september 2012

Ellie79

Lahn11 skriver:

ved at det er et meget følsomt emne, derfor vil jeg bede jer om at holde en god tone.. 

vi har samfundsfag, og diskutere om fattigdom og rigdom.. der bliver så nævnt at enlige mødre er fattige.. altså relativt fattige.. ifølge statistikkerne.. men så er der jo en masse som kommer og siger at de får en masse penge kastet i nakken, osv. nu er jeg selv enlig mor. og jeg har da ikke altid råd til det jeg gerne vil eller tandlæge , eller fitness osv. 

jeg har min egen mening om det men vil gerne høre jeres mening, får de enlige mødre/fædre for mange penge ? 

Åh jeg synes det er svært - jeg ved faktisk ikke hvad enlige henter af tilskud. Men da jeg læste havde vi et barn. Manden arbejdede fuld tid og vi fik ingen tilskud. Blev derfor nødt til at tage su lån. Vi betalte 4300 i vuggestue plads og en i min klasse der var enlig betalte 88 kr for samme plads. Det blev jeg sgu lidt misundelig over for jeg var sgu også på su men fordi min mand arbejder 40-50 timer om ugen var der ingen tilskud til os. Og nej jeg havde virkelig heller ikke mulighed for at tage et arbejde selvom vi var to. Han var hjemme ved 17-18 tiden hver dag og derefter kunne jeg lave lektier. 

Men jeg synes det er dejligt at vi lever i et samfund hvor man kan få hjælp, dog synes jeg nogle gange det kan være uretfærdigt at enlige som studerende modtager tilskud hvor par hvor den ene arbejder og den anden studere intet modtager. Vi havde omkring 4000 til hver mdr. var da okay men har sgu været hårdt og ja vi er to. 

Anmeld

14. september 2012

Wimmie

AnjaB skriver:

Åh jeg synes det er svært - jeg ved faktisk ikke hvad enlige henter af tilskud. Men da jeg læste havde vi et barn. Manden arbejdede fuld tid og vi fik ingen tilskud. Blev derfor nødt til at tage su lån. Vi betalte 4300 i vuggestue plads og en i min klasse der var enlig betalte 88 kr for samme plads. Det blev jeg sgu lidt misundelig over for jeg var sgu også på su men fordi min mand arbejder 40-50 timer om ugen var der ingen tilskud til os. Og nej jeg havde virkelig heller ikke mulighed for at tage et arbejde selvom vi var to. Han var hjemme ved 17-18 tiden hver dag og derefter kunne jeg lave lektier. 

Men jeg synes det er dejligt at vi lever i et samfund hvor man kan få hjælp, dog synes jeg nogle gange det kan være uretfærdigt at enlige som studerende modtager tilskud hvor par hvor den ene arbejder og den anden studere intet modtager. Vi havde omkring 4000 til hver mdr. var da okay men har sgu været hårdt og ja vi er to. 

Men så har I jo også haft de flere penge i og med at din mand havde fuldtidsjob...som enlig har man jo (sjovt nok, hehe) ikke en ægtefælle der bidrager til husholdningen...men børn koster jo lige så meget af den grund.

Men det var da også en vanvittig høj pris for en vuggestueplads...var det efter det kommunale tilskud? For så havde jeg nu nok skiftet. Kender ingen der betaler over 2500 kr for en VS eller DP plads.

Anmeld

14. september 2012

Wimmie

FrkT skriver:

Det gør de. Altså de får friplads, så der skal de ikke betale noget. Og ved, at den ene, som bor i en dyr lejlighed på ca. 100 kvm kun hende og hendes datter (hun får også boligstøtte på lejligheden), når alt er betalt OG hun har købt mad til sig selv og datteren og andet nødvendigt til datteren, så har hun til sig selv omkring 5000 kr., som kan bruges på tøj, fornøjelser, gaver og sådan noget. Frisør, tandlæge osv. er trukket fra det beløb. Og hun arbejder ikke pt. Og 5000 til kun sådanne ting er efter min mening vildt meget, især når man bor i stor og fin lejlighed (forstå mig ret; det var noget andet, hvis hun bevidst havde valgt at bo på fx 25 kvm for at spare på huslejen, så hun havde mere til sig selv).

Men jeg kender ikke reglerne og beløbene som enlige får, jeg ved bare hvad hun har fortalt mig at hun har, og det samme med de to andre jeg kender. Hende her er bare den "vildeste" 

Der gives ikke boligstøtte for så store lejligheder, så det lyder ret mystisk.... 

Anmeld

14. september 2012

Marts<3

FrkT skriver:

Jeg hverken kan eller vil udtale mig om det generelt, bare for at slå det fast!

Men de tilfælde jeg kender, hvor jeg ved ca. hvor meget moren får. Så JA, der mener jeg de får alt alt for meget. Efter min mening bør det helt klart kunne betale sig at være gift/samlevende frem for at være enlig, og i de tilfælde jeg kender, der kan det bestemt ikke betale sig...

Men igen, jeg ved ikke om det er sådan generelt, så jeg holder mig på den sikre side og siger at NOGLE efter min mening får ALT ALT for meget. 

Det er jo helt skørt! Når man er sammen og gift, så pointen jo i medgang og modgang. Det er jo ikke for at få goder man er sammen. Det er fordi man elsker hinanden og vil skabe noget sammen. Skal man belønnes for det? Jeg havde langt flere penge da jeg var sammen med min kæreste, fordi vi var fælles om udgifterne.

Når jeg kommer tilbage på arbejde efter barsel, så er der ingen friplads til mig. Tjener for meget. Så uha jeg er rig! Blir så stramt. 

Anmeld

14. september 2012

pvejsen

Wimmie skriver:

Der gives ikke boligstøtte for så store lejligheder, så det lyder ret mystisk.... 

Jo, der gives boligstøtte  til store lejligheder, men ikke til alle kvadratmeterne. Er man alene, åfr man støtte til 65 kvm, er der flere beboere udløser det støtte til 20 kvm pr person, så 2 personer vil kunne få støtte til 85 kvm ( man regner så huslejen ud pr kvm), selvfølgelig stadig afhængig af indtægt

Anmeld

14. september 2012

Wimmie

pvejsen skriver:

Jo, der gives boligstøtte  til store lejligheder, men ikke til alle kvadratmeterne. Er man alene, åfr man støtte til 65 kvm, er der flere beboere udløser det støtte til 20 kvm pr person, så 2 personer vil kunne få støtte til 85 kvm ( man regner så huslejen ud pr kvm), selvfølgelig stadig afhængig af indtægt

Mærkeligt - jeg fik før afslag på boligsikring da min bolig var for stor... (men det er selvfølgelig også en del år siden nu, så måske det er ændret siden?)

Anmeld

14. september 2012

Wimmie

Der er altså nogle ting jeg ikke helt forstår i denne debat...hvorfor går folk så meget op i penge og hvad andre får?

Når man er 2 er man jo fælles om udgifterne, og hvis den ene (eller begge) tjener for meget til boligstøtte og friplads, jamen så har de jo også de flere penge og har derfor ikke brug for støtten...

Jeg synes mange glemmer at man som enlig står alene med ansvar - både for barn/børn og det økonomiske. Den økonomiske støtte er en stor hjælp - ikke kun fordi man som enlig forsørger kun har én indkomst (og ofte ikke har mulighed for ekstraarbejde/overarbejde og studiejob hvis man læser). 
Desuden letter den økonomiske hjælp også i forhold til de bekymringer det ellers kan give at stå alene med det hele. 

Flere snakker om at de enlige belønnes med penge, men hvilket offer har man så ikke også givet? Hvis man virkelig går så højt op i at man også selv vil have disse goder, så værdsætter man efter min mening ikke sit forhold højt nok - burde det ikke være dét der er det vigtigste? At man selv er en lykkelig kernefamilie uanset hvad man tjener?

Personligt ville jeg hellere at jeg kunne have haft et lykkeligt liv med min (eks)mand - uden boligstøtte og friplads.

Der er skisme så meget jantelov og "det er snyd at de får mere end mig" - synd at man ikke bare kan værdsætte det man selv har...

Og her taler jeg ikke om dem der begår socialt bedrageri eller på anden måde udnytter vores system; det er naturligvis aldrig i orden.

Anmeld

14. september 2012

Laulund87

Wimmie skriver:

Der er altså nogle ting jeg ikke helt forstår i denne debat...hvorfor går folk så meget op i penge og hvad andre får?

Når man er 2 er man jo fælles om udgifterne, og hvis den ene (eller begge) tjener for meget til boligstøtte og friplads, jamen så har de jo også de flere penge og har derfor ikke brug for støtten...

Jeg synes mange glemmer at man som enlig står alene med ansvar - både for barn/børn og det økonomiske. Den økonomiske støtte er en stor hjælp - ikke kun fordi man som enlig forsørger kun har én indkomst (og ofte ikke har mulighed for ekstraarbejde/overarbejde og studiejob hvis man læser). 
Desuden letter den økonomiske hjælp også i forhold til de bekymringer det ellers kan give at stå alene med det hele. 

Flere snakker om at de enlige belønnes med penge, men hvilket offer har man så ikke også givet? Hvis man virkelig går så højt op i at man også selv vil have disse goder, så værdsætter man efter min mening ikke sit forhold højt nok - burde det ikke være dét der er det vigtigste? At man selv er en lykkelig kernefamilie uanset hvad man tjener?

Personligt ville jeg hellere at jeg kunne have haft et lykkeligt liv med min (eks)mand - uden boligstøtte og friplads.

Der er skisme så meget jantelov og "det er snyd at de får mere end mig" - synd at man ikke bare kan værdsætte det man selv har...

Og her taler jeg ikke om dem der begår socialt bedrageri eller på anden måde udnytter vores system; det er naturligvis aldrig i orden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.