Enlige mødre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. september 2012

millemai

Wimmie skriver:

Igen: Hvorfor dit behov for at tale sådan?

Og hvordan ved du at jeg er "oppe i gear"? Jeg kan bare godt lide at debattere - jeg er hverken ophidset, sur eller andet - tværtimod synes jeg det er en spændende debat som jeg synes er sjov/fedt/interessant/inspirerende/lærerigt at deltage i - hvis du ikke tror på det men hellere vil forestille dig at jeg sidder og hidser mig op, så må du da gerne det 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2012

HeXeri

Wimmie skriver:

Igen: Hvorfor dit behov for at tale sådan?

Og hvordan ved du at jeg er "oppe i gear"? Jeg kan bare godt lide at debattere - jeg er hverken ophidset, sur eller andet - tværtimod synes jeg det er en spændende debat som jeg synes er sjov/fedt/interessant/inspirerende/lærerigt at deltage i - hvis du ikke tror på det men hellere vil forestille dig at jeg sidder og hidser mig op, så må du da gerne det 

At beskylde en for at smide fiktive tal i en debat er vist hverken "afslappet" eller "bare for at deltage i en debat". 3 svar på samme indlæg på mindre end et kvarter? Så har du vist et udpræget behov for at debattere.. Eller, få ret.

Og du bliver jo ved. Man kan ikke få boligsikring på boliger over 100 kvm? Det får vi - 125 kvmers boligsikring. Mon eg stadig lyver - eller lyver du mon?

Eller kunne det utænkelige mon ske - at man ikke fik det samme på tværs af kommuner

Jeg tror du følte dig ramt. Af uvisse årsager så sidder du så i din ende og læser mit indlæg som om jeg stod og pegede fingre af dig.

Det gjorde jeg ikke - jeg pointerede den totale uretfærdighed i at især hun får så meget mere end hvad vi gør. Der er flere i husholdningen, alt skal der købes 3-dobbelt af - men hun får stadig flere penge.

Jeg synes det opfordrer til socialt snyd at vi belønner de forældre der ikke kunne leve sammen som vi gør. Eller omvendt - straffer os for at vi kan finde ud af det.

Og jeg vil gerne gentage: Det synes jeg uanset om du tror det er løgn, synes det er rigtigt eller vil give mig ret.

Anmeld

14. september 2012

Wimmie

HeXeri skriver:

At beskylde en for at smide fiktive tal i en debat er vist hverken "afslappet" eller "bare for at deltage i en debat". 3 svar på samme indlæg på mindre end et kvarter? Så har du vist et udpræget behov for at debattere.. Eller, få ret.

Og du bliver jo ved. Man kan ikke få boligsikring på boliger over 100 kvm? Det får vi - 125 kvmers boligsikring. Mon eg stadig lyver - eller lyver du mon?

Eller kunne det utænkelige mon ske - at man ikke fik det samme på tværs af kommuner

Jeg tror du følte dig ramt. Af uvisse årsager så sidder du så i din ende og læser mit indlæg som om jeg stod og pegede fingre af dig.

Det gjorde jeg ikke - jeg pointerede den totale uretfærdighed i at især hun får så meget mere end hvad vi gør. Der er flere i husholdningen, alt skal der købes 3-dobbelt af - men hun får stadig flere penge.

Jeg synes det opfordrer til socialt snyd at vi belønner de forældre der ikke kunne leve sammen som vi gør. Eller omvendt - straffer os for at vi kan finde ud af det.

Og jeg vil gerne gentage: Det synes jeg uanset om du tror det er løgn, synes det er rigtigt eller vil give mig ret.

Eller den 3. mulighed: at jeg tager fejl

Og naturligvis føler jeg mig ramt - det er jo dét der får mig til at deltage i debatten; personlige meninger og erfaringer, det er vel ikke så mærkeligt? Det er jo ofte dét der skaber debatter.

Jeg er dog ikke ramt i en sådan grad at jeg sidder og hidser mig op som du åbenbart tror. Jeg hygger mig med en chai latte, surfer net og venter på at min datter vågner - og er faktisk i strålende humør 

Ang. din venindes boligsikring på 4000 kr me ét barn - det kan ikke lade sig gøre. Sakset fra boligloven:

Den årlige boligstøtte kan ikke være større end 33.036 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 16. Hvis der i husstanden er 4 eller flere børn, forhøjes maksimumsbeløbet dog med 25 pct.

Så måske har hun løjet for dig?

Anmeld

14. september 2012

HeXeri

Wimmie skriver:

Eller den 3. mulighed: at jeg tager fejl

Og naturligvis føler jeg mig ramt - det er jo dét der får mig til at deltage i debatten; personlige meninger og erfaringer, det er vel ikke så mærkeligt? Det er jo ofte dét der skaber debatter.

Jeg er dog ikke ramt i en sådan grad at jeg sidder og hidser mig op som du åbenbart tror. Jeg hygger mig med en chai latte, surfer net og venter på at min datter vågner - og er faktisk i strålende humør 

Ang. din venindes boligsikring på 4000 kr me ét barn - det kan ikke lade sig gøre. Sakset fra boligloven:

Den årlige boligstøtte kan ikke være større end 33.036 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 16. Hvis der i husstanden er 4 eller flere børn, forhøjes maksimumsbeløbet dog med 25 pct.

Så måske har hun løjet for dig?

I min verden er der meget langt fra at føle sig ramt og så til at være hidsig, vred, aggressiv. Meget langt endda.

Ja, det aner jeg ikke om hun gør. Det går jeg da stærkt ud fra hun ikke gør.

Din paragraf kan jeg så fortælle er forkert. Vores boligstøtte herhjemme langt overstiger 33.036 med 1 barn og begge forældre på su.

Med det i mente, begynder jeg så at overveje systematisk socialt snyd. For hvis du sidder i den ende og ikke har alverden og vi andre har kendskab til få der har rigtigt meget - så er der jo en uoverenstemmelse dér.

Jeg vil da nok godt kunne spotte dem vi har i vores kreds der har .. skal vi kalde det mere end de yder? Og egentligt er det jo dem jeg snakker om..

At være enlig er et valg man selv træffer, af forskellige grunde, i min verden er det en selvfølge at I skal have så det matcher en dobbelt indtægt - men muligheden for der kan vippes så meget mere i den enliges kurv er uretfærdig.

Anmeld

14. september 2012

LMX

NEJ!

Boligsikring er indkomstbestemt. Og det er værd at tage med ind i overvejelserne at man jo rent faktisk står ALENE med den samme boligudgift som man ville ha hvis man var 2 til at betale.

Friplads er indkomstbestemt, og igen er man ALENE om udgiften og ikke 2 om at betale.

Fædrebidrag synes jeg er billigt sluppet for faren. 1228kr om mdr. er ikke meget i.ft hvad det reelt set koster at ha et barn.

Her er så de tørre tal på hvad man REELT set kan få som enlig:

Ordinært 1.276,- kr. pr. kvartal pr. barn
Ekstra børnetilskud 1.300,- kr. pr. kvartal pr. familie
Særligt børnetilskud 3.261,- kr. + tillæg på kr. 423,- pr. kvartal
Flerbørnstilskud

2.103,- kr. pr. kvartal pr. barn ud over det 1. barn

Adoptionstilskud 48.458,- kr. som engangsbeløb

Alle takster er for år 2012!
Særligt børnetilskud Særligt børnetilskud ydes bl.a. hvor børn, af forskellige grunde ikke har mulighed for at modtage bidrag til forsørgelse fra den ene af forældrene. Det kan være når en faderskabssag ikke er afsluttet, når faderskabet til barnet ikke har kunnet fastslås, eller når kun en af forældrene lever. Der skal ansøges om særligt børnetilskud.
Flerbørnstilskud Flerbørnstilskud udbetales til familier med tvillinger, trillinger m.v., der ikke er fyldt 7 år. Tilskuddet ydes til børn ud over det første barn, så det ydes til barn nr. 2, 3 osv. Tilskuddet udbetales uden ansøgning.
Det er et krav, at alle børn har samme bopæl. Man kan også få flerbørnstilskud for adopterede tvillinger eller trillinger.

OG til dem der studerer:

Børnetilskud til forældre under uddannelse Forældre under uddannelse kan få et særligt børnetilskud på op til 1.674 kr. (2012) per barn i kvartalet. I kan højst få ét tilskud per forælder under uddannelse. Hvis begge forældre er under uddannelse, og I har to børn, kan I få to tilskud. Tilskuddets størrelse er afhængig af jeres indkomst.

Anmeld

14. september 2012

Faith

LMX skriver:

NEJ!

Boligsikring er indkomstbestemt. Og det er værd at tage med ind i overvejelserne at man jo rent faktisk står ALENE med den samme boligudgift som man ville ha hvis man var 2 til at betale.

Friplads er indkomstbestemt, og igen er man ALENE om udgiften og ikke 2 om at betale.

Fædrebidrag synes jeg er billigt sluppet for faren. 1228kr om mdr. er ikke meget i.ft hvad det reelt set koster at ha et barn.

Her er så de tørre tal på hvad man REELT set kan få som enlig:

Ordinært 1.276,- kr. pr. kvartal pr. barn
Ekstra børnetilskud 1.300,- kr. pr. kvartal pr. familie
Særligt børnetilskud 3.261,- kr. + tillæg på kr. 423,- pr. kvartal
Flerbørnstilskud

2.103,- kr. pr. kvartal pr. barn ud over det 1. barn

Adoptionstilskud 48.458,- kr. som engangsbeløb

Alle takster er for år 2012!
Særligt børnetilskud Særligt børnetilskud ydes bl.a. hvor børn, af forskellige grunde ikke har mulighed for at modtage bidrag til forsørgelse fra den ene af forældrene. Det kan være når en faderskabssag ikke er afsluttet, når faderskabet til barnet ikke har kunnet fastslås, eller når kun en af forældrene lever. Der skal ansøges om særligt børnetilskud.
Flerbørnstilskud Flerbørnstilskud udbetales til familier med tvillinger, trillinger m.v., der ikke er fyldt 7 år. Tilskuddet ydes til børn ud over det første barn, så det ydes til barn nr. 2, 3 osv. Tilskuddet udbetales uden ansøgning.
Det er et krav, at alle børn har samme bopæl. Man kan også få flerbørnstilskud for adopterede tvillinger eller trillinger.

OG til dem der studerer:

Børnetilskud til forældre under uddannelse Forældre under uddannelse kan få et særligt børnetilskud på op til 1.674 kr. (2012) per barn i kvartalet. I kan højst få ét tilskud per forælder under uddannelse. Hvis begge forældre er under uddannelse, og I har to børn, kan I få to tilskud. Tilskuddets størrelse er afhængig af jeres indkomst.

Anmeld

14. september 2012

Ellie79

Wimmie skriver:

Men så har I jo også haft de flere penge i og med at din mand havde fuldtidsjob...som enlig har man jo (sjovt nok, hehe) ikke en ægtefælle der bidrager til husholdningen...men børn koster jo lige så meget af den grund.

Men det var da også en vanvittig høj pris for en vuggestueplads...var det efter det kommunale tilskud? For så havde jeg nu nok skiftet. Kender ingen der betaler over 2500 kr for en VS eller DP plads.

Nu var der jo sådan set ikke noget valg - ville man have sit barn passet betalte man. I dag er priserne sat ned og vi betaler 3400 for  en vuggestue plads - så du må være heldig at kende en masse heldige mennesker der endten får en masse tilskud eller bor i en  utrolig billigt kommune for i Århus får du ikke passet dit barn for under 2500,-..

Anmeld

14. september 2012

Ellie79

Mortil2tiloktober skriver:

Jeg synes mange glemmer at tænke på det rent faktisk er af egen fri vilje at man sætter børn i verdnene , gift/sammenlevende eller enlig ..

Mna vælger selv at sætte børn i verdnene , og derfor må man os formode man er klar over det kan blive en mulighed at stå alene med et barn , og os det økonomiskse , og os 24/7 ....

Så hvor vidt nogen påpeger de har det hårdere fordi de er enlig , kun en økonomi kun en til at tage sig af barn osv . jamen det er noget man er klar over KAN SKE når man vælger at sætte børn i verdnene ..
Så at sige at dem som lever som par har det MEGET bedre fordi de kan blive aflastet , og har 2 økonomier synes jeg faktisk er noget vrøvl , for vi er alle klar over vi kan havne alene .. eget ønske eller ej det kan ske ...
Andet har jeg ik og sige til det...

meget fint skrevet

Anmeld

14. september 2012

132319

Nej, slet ikke.

Man er én alene om alle udgifter som man ellers er to om. 

Dog vil jeg sige at fordelingen af hvor meget man får i tilskud, er lidt skæv.

Jeg arbejder nu og har meget skiftende lønninger. Hver gang jeg tjener bare en lille smule mere end min normale månedsløn, ryger der et ordentlig hak i institutionsplads tilskud og boligstøtte. Eksempelvis denne måned tjener jeg 3000 kr mere udbetalt og "mister" 2400 kr i tilskud.

Jeg synes det er FINT, da jeg hellere vil tjene pengene end at få tilskud men det er vildt nok at det faktisk som enlig mor til to, ikke kan betale sig at arbejde mere end 30-32 timer om ugen. Jeg gør det dog og er som oftes oppe på 40 timer hver uge, igen fordi jeg gerne vil tjene mine egne penge.

Anmeld

14. september 2012

Ditte.

Jeg har faste bolig udgifter for lidt over 7000 kr og så kommer forsikringer osv ved siden af . Ja jeg er enlig, snart til 2

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.