Enlige mødre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. september 2012

HeXeri

Wimmie skriver:

Hehe, ja ekstra SU er rigtigt - men dobbelt SU-lån er jo et lån der skal betales tilbage (rub og stub) dette er da ikke en ekstra ydelse.

4000 i boligsikring har ikke noget med hendes status som enlig at gøre - det er beregnet efter indkost, husleje og boligens størrelse.

Så reelt set er det kun børneydelsen og den forhøjede SU hun får pga at hun er enlig mor.

Synes du skal undersøge facts inden du smider dem herind... 

Om det er et lån eller ej, er det stadig meget mere end hvad vi får - for  præcist det samme antal børn, samme lange videregående uddannelse.

Hvis hun ikke havde barnet, ville hun ikke kunne få så meget i boligsikring.

Og jeg synes du skulle lade være med at føle dig trådt på.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2012

HeXeri

Wimmie skriver:

De penge hun får fordi faderen er forsvundet svarer præcis til de penge faderen skulle have betalt til hende 1228 kr pr. måned, så dem havde hun haft uanset hvad...

Jesus christ.

Sikke dog jeg kom under huden på dig hva?

Slap dog lidt af - har jeg en eneste gang nævnt dig eller din situation? Nope.

Jeg gentager: Når hun får flere penge for det samme arbejde og det samme antal børn er det urimeligt.

Om du kan lide det eller ej

Anmeld

14. september 2012

HeXeri

Wimmie skriver:

Hvor mange børn har hun da?

LOL!

Hun har 1. Mere du vil vide?

Anmeld

14. september 2012

Madam Blå

Wimmie skriver:

Der er altså nogle ting jeg ikke helt forstår i denne debat...hvorfor går folk så meget op i penge og hvad andre får?

Når man er 2 er man jo fælles om udgifterne, og hvis den ene (eller begge) tjener for meget til boligstøtte og friplads, jamen så har de jo også de flere penge og har derfor ikke brug for støtten...

Jeg synes mange glemmer at man som enlig står alene med ansvar - både for barn/børn og det økonomiske. Den økonomiske støtte er en stor hjælp - ikke kun fordi man som enlig forsørger kun har én indkomst (og ofte ikke har mulighed for ekstraarbejde/overarbejde og studiejob hvis man læser). 
Desuden letter den økonomiske hjælp også i forhold til de bekymringer det ellers kan give at stå alene med det hele. 

Flere snakker om at de enlige belønnes med penge, men hvilket offer har man så ikke også givet? Hvis man virkelig går så højt op i at man også selv vil have disse goder, så værdsætter man efter min mening ikke sit forhold højt nok - burde det ikke være dét der er det vigtigste? At man selv er en lykkelig kernefamilie uanset hvad man tjener?

Personligt ville jeg hellere at jeg kunne have haft et lykkeligt liv med min (eks)mand - uden boligstøtte og friplads.

Der er skisme så meget jantelov og "det er snyd at de får mere end mig" - synd at man ikke bare kan værdsætte det man selv har...

Og her taler jeg ikke om dem der begår socialt bedrageri eller på anden måde udnytter vores system; det er naturligvis aldrig i orden.

Jeg synes både det ene og det andet. Kan ikke blive enig med mig selv om, hvad jeg synes.. På den ene side synes jeg helt ærgerligt, at der er irriterende at vide, at jeg ville få flere penge, end min kæreste og jeg har tilsammen, hvis jeg gik fra ham.. (Især i de perioder hvor det bare går skidt - og økonomien er som regel grunden til dette) Og jeg kan ikke lade være med at tænke, hvorfor skal man have så meget "plaster" på såret, fordi man er enlig.. Jeg ville kunne blive boende i vores store dyre lejlighed alene med vores datter.. Jeg ville sådan set også have råd til bilen, hvis jeg kunne holde andre udgifter nede. Det synes jeg er vildt som studerende! Og vildere som enlig studerende.

Men på den anden side, synes jeg det er skønt, at der er muligheder for enlige i vores samfund. At man kan tage en uddannelse, uden at gå nedenom og hjem økonomisk. For i sidste ende giver det jo pote ikke bare til den lille familie, men også til vores samfund

Jeg ville ønske, at jeg kunne slippe min første og ærgerlige tanke.. For jeg har ikke lyst til at have det sådan.
Jeg tror det er janteloven, som du også skriver..

Mit indlæg er baseret på vores økonomi, når vi begge er på SU. Der ville jeg have flere penge, hvis jeg gik fra ham. Dette vil selvfølgelig ikke være for evigt - da vi jo gerne på et tidspunkt skulle blive færdige og få jobs. Og dét må da give flere penge, en hvis jeg kun havde min løn..

Anmeld

14. september 2012

Lunae

Lahn11 skriver:

ved at det er et meget følsomt emne, derfor vil jeg bede jer om at holde en god tone.. 

vi har samfundsfag, og diskutere om fattigdom og rigdom.. der bliver så nævnt at enlige mødre er fattige.. altså relativt fattige.. ifølge statistikkerne.. men så er der jo en masse som kommer og siger at de får en masse penge kastet i nakken, osv. nu er jeg selv enlig mor. og jeg har da ikke altid råd til det jeg gerne vil eller tandlæge , eller fitness osv. 

jeg har min egen mening om det men vil gerne høre jeres mening, får de enlige mødre/fædre for mange penge ? 

Jeg har svaret andet, og det vil jeg gerne uddybe.

Jeg kan ikke svare på om enlige mødre får for meget økonomisk støtte, men jeg kan konstatere at vi herhjemme, to voksne på Su og et barn på to, har mindre end en enlig mor på SU eller for den sagde skyld på kontanthjælp eller arbejde.
Det synes jeg er mærkværdigt, fordi vi jo principielt må have flere udgifter end en enlig mor!

Samtidig kan man som enlig forsørger få mere tilskud i forhold til fx daginstitution på trods af at indtægten måske er den samme eller 50.000 kr højere end 2 forsørgere på SU!

I min verden er der noget galt med systemet. Om det erdeenlogemødre der får for meget eller om det er de forsørgende studerende der får for lidt, vil jeg ikke være dommer overfor

Anmeld

14. september 2012

Wimmie

HeXeri skriver:

Jesus christ.

Sikke dog jeg kom under huden på dig hva?

Slap dog lidt af - har jeg en eneste gang nævnt dig eller din situation? Nope.

Jeg gentager: Når hun får flere penge for det samme arbejde og det samme antal børn er det urimeligt.

Om du kan lide det eller ej

Hvad er det for en måde at skrive til mig på? Jeg har hverken hidset mig op eller talt grimt til dig, så jeg synes da ærligt talt du skulle tage at slappe af.
Jeg deltager i en debat, that's all... 

Anmeld

14. september 2012

Wimmie

HeXeri skriver:

LOL!

Hun har 1. Mere du vil vide?

Med 1 barn vil hun ikke kunne få så meget i boligsikring, det var bare dét jeg ville frem til.

Det er nemt bare at smide fiktive tal herind...

Anmeld

14. september 2012

Wimmie

Madam Blå skriver:

Jeg synes både det ene og det andet. Kan ikke blive enig med mig selv om, hvad jeg synes.. På den ene side synes jeg helt ærgerligt, at der er irriterende at vide, at jeg ville få flere penge, end min kæreste og jeg har tilsammen, hvis jeg gik fra ham.. (Især i de perioder hvor det bare går skidt - og økonomien er som regel grunden til dette) Og jeg kan ikke lade være med at tænke, hvorfor skal man have så meget "plaster" på såret, fordi man er enlig.. Jeg ville kunne blive boende i vores store dyre lejlighed alene med vores datter.. Jeg ville sådan set også have råd til bilen, hvis jeg kunne holde andre udgifter nede. Det synes jeg er vildt som studerende! Og vildere som enlig studerende.

Men på den anden side, synes jeg det er skønt, at der er muligheder for enlige i vores samfund. At man kan tage en uddannelse, uden at gå nedenom og hjem økonomisk. For i sidste ende giver det jo pote ikke bare til den lille familie, men også til vores samfund

Jeg ville ønske, at jeg kunne slippe min første og ærgerlige tanke.. For jeg har ikke lyst til at have det sådan.
Jeg tror det er janteloven, som du også skriver..

Mit indlæg er baseret på vores økonomi, når vi begge er på SU. Der ville jeg have flere penge, hvis jeg gik fra ham. Dette vil selvfølgelig ikke være for evigt - da vi jo gerne på et tidspunkt skulle blive færdige og få jobs. Og dét må da give flere penge, en hvis jeg kun havde min løn..

Måske det "plaster på såret" er fordi man som enlig står i en ikke-ideel situation hvor man står med al ansvaret selv - ingen til lige at tage over i hverdagen når man gerne vil handle, sove, træne eller almindelige ting som gå på toilet eller i bad.

Nogle enlige kommer måske ud af ægteskabet med en gæld som man før var 2 om eller som måske er forårsaget af bruddet. Uden den sikkerhed som vores samfund giver tror jeg mange måtte gå fra hus og hjem.

Måske man skelner mellem de to situationer og sætter "livskvalitet" ind også. Det er bestemt ikke for at være fræk, men det kan jo være at de tænker at 2 voksne på SU der vælger at få barn/2 voksne med barn der vælger begge at læse = selvvalgt.

Hvorimod dét at blive enlig ikke altid er selvvalgt (nogle gange er det men det er nok sjældent planen) og man har måske udgifter efter at man har været 2 - og også gæld derefter.

Jeg ved godt at ikke alle situationer er sådan, men nogle er. Jeg synes som sagt det er lidt synd at det skal gå så meget op i penge og ikke hvorvidt man er lykkelig, som du også selv nævner.

Jeg forstår ikke at man kan se på en enlig mor og være misundelig - udelukkende fordi hun får nogle tillæg man ikke selv får.

Jeg synes da også det er træls at du ikke kan slippe de trælse tanker - håber du kan overveje hvordan din situation ville være hvis du pludselig blev enlig - ikke bare økonomisk men også personligt 

Anmeld

14. september 2012

mortilnoahogmelina

Wimmie skriver:

Mærkeligt - jeg fik før afslag på boligsikring da min bolig var for stor... (men det er selvfølgelig også en del år siden nu, så måske det er ændret siden?)

Her i vores kommune gives der boligstøtte op til 100 kvm .. så jo der gives støtte , måske forskelligt fra kommune til kommune ..
Er ikk selv enlig , men ejg kender nogen stykker der får støtte på deeeeet punkt ..

Anmeld

14. september 2012

mortilnoahogmelina

Jeg synes mange glemmer at tænke på det rent faktisk er af egen fri vilje at man sætter børn i verdnene , gift/sammenlevende eller enlig ..

Mna vælger selv at sætte børn i verdnene , og derfor må man os formode man er klar over det kan blive en mulighed at stå alene med et barn , og os det økonomiskse , og os 24/7 ....

Så hvor vidt nogen påpeger de har det hårdere fordi de er enlig , kun en økonomi kun en til at tage sig af barn osv . jamen det er noget man er klar over KAN SKE når man vælger at sætte børn i verdnene ..
Så at sige at dem som lever som par har det MEGET bedre fordi de kan blive aflastet , og har 2 økonomier synes jeg faktisk er noget vrøvl , for vi er alle klar over vi kan havne alene .. eget ønske eller ej det kan ske ...
Andet har jeg ik og sige til det...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.