Enlige mødre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. september 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
wamse skriver:

Præcis, og det er sgu lidt svært at argumentere mod fiktive tal og synsninger

Ja, det synes jeg også.
Jeg ville gerne vide, hvor man kan søge alle de ekstra tilskud, der gør os enlige rige, for der er da noget, der er gået min næse forbi.

Men hvis man f.eks. betaler mange tusinde kroner af i lån hver måned (hvis man har dyre bil/forbrugs/huslån), er det da klart, man ikke har så mange penge, som når man lejer og ikke har nogle lån at betale af på

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Wimmie skriver:

Hvor mange børn har hun da?

Og hvis man har 5-6 børn, så har man nok ikke så mange penge i sidste ende alligevel, da børn jo ikke er helt gratis at have.

Anmeld

13. september 2012

SHERO

Nej det synes jeg ikke vi gør, men synes nu heller ikke vi mangler... Jeg kunne forestille mig det må være svært hvis man har megen gæld om man er enlig eller par der også skal afdrages.

Jeg får noget mere som enlig fordi jeg er på SU, men jeg har heller ingen mulighed for at få et studiejob til at supplere min su som hvis vi var to.

Jeg synes efterhånden debatten har været oppe mange gange før, og det er de samme argumenter gang på gang. Jeg kan sagtens se man kan se sig "sur" på systemet når man som et par begge på su kun får lidt mere end en enlig, men man har som par stadig også mulighed for at en eller begge har et studiejob/weekend job som langt de fleste enlige fuldtids studende ikke har. Og ja det er surt hvis man er to der begge går på arbejde at man skal betale for institution når en enlig for delvis eller fuldt tilskud, men hvorfor skal den enlige spise havregryn fordi ægteparet ikke har råd til rødebøffer... Hvorfor skal det sættes så sort/hvid op, forstår det ikke...

Jeg ville til en hver tid bytte min civilstatus og tilskud for kærlighed og kildevand, tvivler på ægteparet ville bytte...

Anmeld

13. september 2012

Wimmie

Tullen85 skriver:

Nej det synes jeg ikke vi gør, men synes nu heller ikke vi mangler... Jeg kunne forestille mig det må være svært hvis man har megen gæld om man er enlig eller par der også skal afdrages.

Jeg får noget mere som enlig fordi jeg er på SU, men jeg har heller ingen mulighed for at få et studiejob til at supplere min su som hvis vi var to.

Jeg synes efterhånden debatten har været oppe mange gange før, og det er de samme argumenter gang på gang. Jeg kan sagtens se man kan se sig "sur" på systemet når man som et par begge på su kun får lidt mere end en enlig, men man har som par stadig også mulighed for at en eller begge har et studiejob/weekend job som langt de fleste enlige fuldtids studende ikke har. Og ja det er surt hvis man er to der begge går på arbejde at man skal betale for institution når en enlig for delvis eller fuldt tilskud, men hvorfor skal den enlige spise havregryn fordi ægteparet ikke har råd til rødebøffer... Hvorfor skal det sættes så sort/hvid op, forstår det ikke...

Jeg ville til en hver tid bytte min civilstatus og tilskud for kærlighed og kildevand, tvivler på ægteparet ville bytte...

Du har nogle rigtig gode pointer - især dét med job ved siden af studie - det tror jeg rigtig mange (inkl. mig selv) glemmer. Jeg har ikke en chance for at tage job når jeg er alene med min datter.

Jeg forstår heller ikke den misundelse nogle har - jeg ville da også hellere have færre penge men være i et dejligt forhold som familie... 

Desuden er der jo ingen der kan spå om fremtiden og mange af de der har set sig sure på at enlige mødre får visse tilskud kan jo reelt ikke vide om de engang ender i samme situation...i så fald, vil de så undlade at søge disse tilskud? 

Næppe...

Anmeld

13. september 2012

Phoenix

PT skriver:

Ja, det synes jeg også.
Jeg ville gerne vide, hvor man kan søge alle de ekstra tilskud, der gør os enlige rige, for der er da noget, der er gået min næse forbi.

Men hvis man f.eks. betaler mange tusinde kroner af i lån hver måned (hvis man har dyre bil/forbrugs/huslån), er det da klart, man ikke har så mange penge, som når man lejer og ikke har nogle lån at betale af på

God pointe.

Nu er der jo nogle stykker der ytre sig her i debatten, som lever i parforhold. Disse personer udtrykker, at de tilsyneladende ved en masse om hvorledes vi ( enlige) tiltusker os en fed økonomi på samfundets regning. Det kunne derfor være virkelig informativ, hvis I kunne henvise til hvilke beløb det lige er man kan søge som enlig og størrelsen på disse (for os enlige der så ikke lever med en økonomisk velstand).  

Anmeld

13. september 2012

Wimmie

PT skriver:

Og hvis man har 5-6 børn, så har man nok ikke så mange penge i sidste ende alligevel, da børn jo ikke er helt gratis at have.

Man kan nemlig ikke få mere end 3200 i boligsikring med mindre man har 4 børn eller derover... Så hendes studerende veninde må jo have 4 børn (eller flere)- så får man 4100 - i så fald synes jeg veninden fortjener alle de penge hun kan få hvis hun er alene med dem 

Anmeld

13. september 2012

SHERO

Wimmie skriver:

Du har nogle rigtig gode pointer - især dét med job ved siden af studie - det tror jeg rigtig mange (inkl. mig selv) glemmer. Jeg har ikke en chance for at tage job når jeg er alene med min datter.

Jeg forstår heller ikke den misundelse nogle har - jeg ville da også hellere have færre penge men være i et dejligt forhold som familie... 

Desuden er der jo ingen der kan spå om fremtiden og mange af de der har set sig sure på at enlige mødre får visse tilskud kan jo reelt ikke vide om de engang ender i samme situation...i så fald, vil de så undlade at søge disse tilskud? 

Næppe...

Ville netop til at skrive det samme, at man også bare kunne se sig lykkelig over at hvis parforholdet ikke holdte at man vidste man havde den sikkerhed i vores velfærdsstat at man ikke er nødsaget til at flytte på fattiggården fordi man bliver enligforældre...

Men skal da indrømme jeg godt tildels kan følge tanken, jeg kan godt se for mig at selv hvis jeg finder drømmefyren bliver det nok svært at overbevise ham om at flytte sammen med mig så længe jeg er studerende, for han ville blive nød til at delvist forsørge et barn der ikke er hans fordi halvdelen af min indkomst som studerende ryger. Men jeg har selv valgt at studere, så kan ikke rigtig tillade mig at pive og bare prise mig lykkelig over at jeg har muligheden

Anmeld

13. september 2012

FrkT

Jeg hverken kan eller vil udtale mig om det generelt, bare for at slå det fast!

Men de tilfælde jeg kender, hvor jeg ved ca. hvor meget moren får. Så JA, der mener jeg de får alt alt for meget. Efter min mening bør det helt klart kunne betale sig at være gift/samlevende frem for at være enlig, og i de tilfælde jeg kender, der kan det bestemt ikke betale sig...

Men igen, jeg ved ikke om det er sådan generelt, så jeg holder mig på den sikre side og siger at NOGLE efter min mening får ALT ALT for meget. 

Anmeld

13. september 2012

Pige2009

Tullen85 skriver:

Jeg synes efterhånden debatten har været oppe mange gange før, og det er de samme argumenter gang på gang. Jeg kan sagtens se man kan se sig "sur" på systemet når man som et par begge på su kun får lidt mere end en enlig, men man har som par stadig også mulighed for at en eller begge har et studiejob/weekend job som langt de fleste enlige fuldtids snde ikke har. Og ja det er surt hvis man er to der begge går på arbejde at man skal betale for institution når en enlig for delvis eller fuldt tilskud, men hvorfor skal den enlige spise havregryn fordi ægteparet ikke har råd til rødebøffer... Hvorfor skal det sættes så sort/hvid op, forstår det ikke...

Lige præcis - dem i parforhold har en helt anden frihed end vi har Alt mit arbejde over 37 t/uge skal jo planlæggestror at tingene kan hænge sammen Det er ingen guldgrube, men omvendt mangler vi heller ikke noget hjemme hos os - vi sætter tæring efter næring

Anmeld

13. september 2012

Wimmie

FrkT skriver:

Jeg hverken kan eller vil udtale mig om det generelt, bare for at slå det fast!

Men de tilfælde jeg kender, hvor jeg ved ca. hvor meget moren får. Så JA, der mener jeg de får alt alt for meget. Efter min mening bør det helt klart kunne betale sig at være gift/samlevende frem for at være enlig, og i de tilfælde jeg kender, der kan det bestemt ikke betale sig...

Men igen, jeg ved ikke om det er sådan generelt, så jeg holder mig på den sikre side og siger at NOGLE efter min mening får ALT ALT for meget. 

Men tillægene er jo de samme for alle enlige, så dvs. at alle enlige får for meget?

Det kan jo så være at de du kender får nogle andre ydelser, men som enlig er de eneste ydelser de børne-ungeydelse (det ordinære og det ekstra) på samlet 4000 kr i kvartalet. Og så forhøjet SU hvis man læser.

Man kan så også få friplads men det er jo ikke noget man får udbetalt - man betaler bare dét mindre og det gælder jo kun de enlige med børn i institution - børn i skolealderen er jo ikke aktuelt her.

Som enlig mor får jeg pt. knap 1300 mere om måneden end en ikke-enlig... det synes jeg da ikke er meget.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.