Enlige mødre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. september 2012

132319

Jeg har aldrig forstået hvordan to på SU lige pludselig har mindre en én alene.

Det eneste den der er alene, får mere end de to er det kvartalvise tilskud på 2500 (her taler jeg om par med ét barn) hvor de to studerende kan få et tilskud på 1674 kr. Hvis de har to børn, får de to tilskud. Dvs. at den enlige på SU jo faktisk kun får omkring 900 kr mere end de to på SU i kvartalet, ER det virkelig urimeligt? 

Endnu en gang, så er man når man er to, fælles om el, internet, forsikring, toiletpapir, basisvarer osv. Noget man som enlig ikke får tilskud eller har en anden at dele med.

Den der med at folk mener at enlige blev belønnet -WTF?! Og at man skal bo sammen for enhver pris (Ja, sådan læser det sgu!) Jeg skal ikke nyde noget af at bo sammen med en mand men jeg vil dældytme heller ikke bo i skotøjsæske og leve af havregrød. Jeg tjener en masse penge og betaler en masse skat og vil godt nok ikke straffes for at have givet mig selv og mine børn en langt bedre tilværelse end hvis vi boede sammen med en mand!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2012

Wimmie

132319 skriver:

Jeg har aldrig forstået hvordan to på SU lige pludselig har mindre en én alene.

Det eneste den der er alene, får mere end de to er det kvartalvise tilskud på 2500 (her taler jeg om par med ét barn) hvor de to studerende kan få et tilskud på 1674 kr. Hvis de har to børn, får de to tilskud. Dvs. at den enlige på SU jo faktisk kun får omkring 900 kr mere end de to på SU i kvartalet, ER det virkelig urimeligt? 

Endnu en gang, så er man når man er to, fælles om el, internet, forsikring, toiletpapir, basisvarer osv. Noget man som enlig ikke får tilskud eller har en anden at dele med.

Den der med at folk mener at enlige blev belønnet -WTF?! Og at man skal bo sammen for enhver pris (Ja, sådan læser det sgu!) Jeg skal ikke nyde noget af at bo sammen med en mand men jeg vil dældytme heller ikke bo i skotøjsæske og leve af havregrød. Jeg tjener en masse penge og betaler en masse skat og vil godt nok ikke straffes for at have givet mig selv og mine børn en langt bedre tilværelse end hvis vi boede sammen med en mand!!

Anmeld

14. september 2012

Wimmie

HeXeri skriver:

I min verden er der meget langt fra at føle sig ramt og så til at være hidsig, vred, aggressiv. Meget langt endda.

Ja, det aner jeg ikke om hun gør. Det går jeg da stærkt ud fra hun ikke gør.

Din paragraf kan jeg så fortælle er forkert. Vores boligstøtte herhjemme langt overstiger 33.036 med 1 barn og begge forældre på su.

Med det i mente, begynder jeg så at overveje systematisk socialt snyd. For hvis du sidder i den ende og ikke har alverden og vi andre har kendskab til få der har rigtigt meget - så er der jo en uoverenstemmelse dér.

Jeg vil da nok godt kunne spotte dem vi har i vores kreds der har .. skal vi kalde det mere end de yder? Og egentligt er det jo dem jeg snakker om..

At være enlig er et valg man selv træffer, af forskellige grunde, i min verden er det en selvfølge at I skal have så det matcher en dobbelt indtægt - men muligheden for der kan vippes så meget mere i den enliges kurv er uretfærdig.

Så forstår jeg ikke hvorfor du mener at os enlige har det så meget bedre hvis I får så meget i boligstøtte. Min boligstøtte løber op i 17.000 kr om året og jeg er enlig mor til ét barn - pt. på dagpenge.

Så hvis et par kan få så meget i boligstøtte, så kan jeg virkelig ikke se hvad man kan klage over i forhold til de enlige...

Anmeld

14. september 2012

HeXeri

Wimmie skriver:

Så forstår jeg ikke hvorfor du mener at os enlige har det så meget bedre hvis I får så meget i boligstøtte. Min boligstøtte løber op i 17.000 kr om året og jeg er enlig mor til ét barn - pt. på dagpenge.

Så hvis et par kan få så meget i boligstøtte, så kan jeg virkelig ikke se hvad man kan klage over i forhold til de enlige...

Flot. Du kan så "debattere" med dig selv nu.

Anmeld

14. september 2012

Phoenix

LMX skriver:

NEJ!

Boligsikring er indkomstbestemt. Og det er værd at tage med ind i overvejelserne at man jo rent faktisk står ALENE med den samme boligudgift som man ville ha hvis man var 2 til at betale.

Friplads er indkomstbestemt, og igen er man ALENE om udgiften og ikke 2 om at betale.

Fædrebidrag synes jeg er billigt sluppet for faren. 1228kr om mdr. er ikke meget i.ft hvad det reelt set koster at ha et barn.

Her er så de tørre tal på hvad man REELT set kan få som enlig:

Ordinært 1.276,- kr. pr. kvartal pr. barn
Ekstra børnetilskud 1.300,- kr. pr. kvartal pr. familie
Særligt børnetilskud 3.261,- kr. + tillæg på kr. 423,- pr. kvartal
Flerbørnstilskud

2.103,- kr. pr. kvartal pr. barn ud over det 1. barn

Adoptionstilskud 48.458,- kr. som engangsbeløb

Alle takster er for år 2012!
Særligt børnetilskud Særligt børnetilskud ydes bl.a. hvor børn, af forskellige grunde ikke har mulighed for at modtage bidrag til forsørgelse fra den ene af forældrene. Det kan være når en faderskabssag ikke er afsluttet, når faderskabet til barnet ikke har kunnet fastslås, eller når kun en af forældrene lever. Der skal ansøges om særligt børnetilskud.
Flerbørnstilskud Flerbørnstilskud udbetales til familier med tvillinger, trillinger m.v., der ikke er fyldt 7 år. Tilskuddet ydes til børn ud over det første barn, så det ydes til barn nr. 2, 3 osv. Tilskuddet udbetales uden ansøgning.
Det er et krav, at alle børn har samme bopæl. Man kan også få flerbørnstilskud for adopterede tvillinger eller trillinger.

OG til dem der studerer:

Børnetilskud til forældre under uddannelse Forældre under uddannelse kan få et særligt børnetilskud på op til 1.674 kr. (2012) per barn i kvartalet. I kan højst få ét tilskud per forælder under uddannelse. Hvis begge forældre er under uddannelse, og I har to børn, kan I få to tilskud. Tilskuddets størrelse er afhængig af jeres indkomst.

Reelle fakta 

Anmeld

14. september 2012

Rikkeas

Lahn11 skriver:

ved at det er et meget følsomt emne, derfor vil jeg bede jer om at holde en god tone.. 

vi har samfundsfag, og diskutere om fattigdom og rigdom.. der bliver så nævnt at enlige mødre er fattige.. altså relativt fattige.. ifølge statistikkerne.. men så er der jo en masse som kommer og siger at de får en masse penge kastet i nakken, osv. nu er jeg selv enlig mor. og jeg har da ikke altid råd til det jeg gerne vil eller tandlæge , eller fitness osv. 

jeg har min egen mening om det men vil gerne høre jeres mening, får de enlige mødre/fædre for mange penge ? 

Jeg svarede : JA! - men det er ikke helt rigtigt, men jeg vil da ikke sige, at jeg synes jeg er fattig.

Jeg er enlig mor på SU - men jeg har alligevel egen bil ( en gammel spand, men den køre da). Men jeg sidder stramt i det, når alt er betalt, men havde det IKKE været for kommunen, som betaler dagplejen, boligsikring, ekstra børnepenge, så havde jeg nok ikke haft de muligheder jeg har. SU er generelt ikke ret høj - og som enlig forsørger er det nu også kun en sølle slat man får at skulle klare sig for.

Det handler om at planlægge og bruge sine penge på den rigtige måde - ihvertfald for mit vedkommende :-)

Anmeld

14. september 2012

ledermus

Anmeld

14. september 2012

ledermus

Nu har jeg ikke læst alle svar

Jeg er enlig forsørger og føler mig bestemt ikke rig.

Jeg får som enlig forsørger et ekstra børnebidrag hver 3 måned, derudover får jeg det beløb faderen betaler til barnet resten er indkomstreguleret.

Jeg får ikke boligsikring pga min indkomst og jeg får ca ½ pris på daginstitution så synes ikke dette gør mig til rig da jeg så også står alene med alle udgifter

(Ingen kontakt med far overhovedet så der er kun mig til at betale)

Anmeld

14. september 2012

Lone Jakobsen

jeg sidder helt personligt og tænker JA.... men det er pga. mine egne erfaringer.

Anmeld

14. september 2012

Wimmie

HeXeri skriver:

Flot. Du kan så "debattere" med dig selv nu.

hvorfor kommer du sådan 'op i gear' over det?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.