Enlige mødre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. september 2012

Tona

Lahn11 skriver:

ved at det er et meget følsomt emne, derfor vil jeg bede jer om at holde en god tone.. 

vi har samfundsfag, og diskutere om fattigdom og rigdom.. der bliver så nævnt at enlige mødre er fattige.. altså relativt fattige.. ifølge statistikkerne.. men så er der jo en masse som kommer og siger at de får en masse penge kastet i nakken, osv. nu er jeg selv enlig mor. og jeg har da ikke altid råd til det jeg gerne vil eller tandlæge , eller fitness osv. 

jeg har min egen mening om det men vil gerne høre jeres mening, får de enlige mødre/fædre for mange penge ? 

Jeg syntes bestemt på ingen måde at enlige mødre får for meget. Men jeg syntes måske at nogle andre grupper får for lidt og kan godt forstå at det så kan virke urimeligt. Her tænker jeg fx på forældre fanget på kontanthjælp, forældre på SU o.lign.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2012

Mettefpigen

Wimmie skriver:

BBaBar

hvorfor kommer du sådan 'op i gear' over det?

Bare lad hende være..... :-)

Anmeld

14. september 2012

Wimmie

Mettefpigen skriver:

Bare lad hende være..... :-)

jaja hun kan jo svare hvis hun vil. der er ikke mange ting mere træls i en debat som denne end folk der 'angriber' andre og smider om sig med tal der ikke passer og når man så konfronteres så smutter man med en sur bemærkning  

Anmeld

14. september 2012

Mettefpigen

Wimmie skriver:

nrj

jaja hun kan jo svare hvis hun vil. der er ikke mange ting mere træls i en debat som denne end folk der 'angriber' andre og smider om sig med tal der ikke passer og når man så konfronteres så smutter man med en sur bemærkning  

Nej lige præcis :-)

Anmeld

14. september 2012

Pige2009

HeXeri skriver:

Det er så ikke helt rigtigt. Jeg ved da at den ene får dobbelt op på su, dobbelt op på lån. 4000 kr i boligsikring. Diverse tillæg fordi faderen er forsvundet. Det løber så op i 1500 mere udbetalt end os. Hun er srende på en videregående uddannelse. Eneste forskel på det eksempel og os: Vi kan finde ud af at bo sammen.

Jeg angriber hverken dig eller Wimmie - men det der er urimeligt.

Jo, det er det. SU er jo en tidsbegrænset ydelse, og det er da dejligt, at man har muligheden for at få en uddannelse som eneforsørger, hvor man ikke har samme mulighed for at have fritidsarbejde, som par, og lånet skal tilbagebetales på et tidspunkt, så det er jo ikke noget man før. Boligsikring er indkomstbetinget og ikke afhængig af ens sociale status 

Hvilke tillæg hentyder du helt konkret til? 

Anmeld

14. september 2012

Pige2009

Madam Blå skriver:

Nej, det ville jeg helt sikkert ikke lade være med. (Ja, tak til min dobbeltmoral ;( )Jeg synes det er unfair, fordi man får mere, end man får når man er to. For hvis vi som par skal have nogenlunde samme rådighedsbeløb, som hvis jeg var alene, så skal den ene part arbejde en hel del. Og eftersom vi jo er to, så er elregningen højere, der skal købes flere bøger, end hvis det kun var mig osv.

Måske jeg i bund og grund synes at nogle at tillægene skal væk, eller der skal gives lidt til forsørgende samlevende srende. For at gøre det mere lige. For jeg synes ikke at penge skal bruges som et plaster på såret, fordi man nu er alene om alle forældremøder, rengøring, hente/bringe, og jeg kan blive ved

Ej, jeg ved det ikke. Har ingen gode ideer til, hvordan det skal være Ved bare, at jeg bliver harm over, at fordi vi vælger at være sammen, så skal vi viiiirkelig knokle, for at det hænger sammen - mens hvis jeg var enlig så sørgede kommunen for at det hang sammen.. Igen lyder det nok lidt hårdt - men det er vist sådan jeg har det. (Elsker at debattere - især om emner, jeg ikke sådan videre har forholdt mig til. Det er fedt at finde frem til, hvor man står, og hvor andre står. Jeg lærer utrolig meget af det)

Hvor er det bare fedt, at du skriverså ærligt omkring dine tanker og følelser - stor respekt for det! 

Anmeld

14. september 2012

Pige2009

Wimmie skriver:

Men så har I jo også haft de flere penge i og med at din mand havde fuldtidsjob...som enlig har man jo (sjovt nok, hehe) ikke en ægtefælle der bidrager til husholdningen...men børn koster jo lige så meget af den grund.

Men det var da også en vanvittig høj pris for en vuggestueplads...var det efter det kommunale tilskud? For så havde jeg nu nok skiftet. Kender ingen der betaler over 2500 kr for en VS eller DP plads.

I Odense koster VS knap 3000 kr. og DP lidt mindre

Anmeld

14. september 2012

Pige2009

Wimmie skriver:

Men tillægene er jo de samme for alle enlige, så dvs. at alle enlige får for meget?

Det kan jo så være at de du kender får nogle andre ydelser, men som enlig er de eneste ydelser de børne-ungeydelse (det ordinære og det ekstra) på samlet 4000 kr i kvartalet. Og så forhøjet SU hvis man læser.

Man kan så også få friplads men det er jo ikke noget man får udbetalt - man betaler bare dét mindre og det gælder jo kun de enlige med børn i institution - børn i skolealderen er jo ikke aktuelt her.

Som enlig mor får jeg pt. knap 1300 mere om måneden end en ikke-enlig... det synes jeg da ikke er meget.

Jeg er eneforsørger med et barn og det etider ekstra tillæg på 2500 kr., så det er kun, hvis man har flere børn, man får mere end 2500 kr.

Anmeld

14. september 2012

Pige2009

HeXeri skriver:

At beskylde en for at smide fiktive tal i en debat er vist hverken "afslappet" eller "bare for at deltage i en debat". 3 svar på samme indlæg på mindre end et kvarter? Så har du vist et udpræget behov for at debattere.. Eller, få ret.

Og du bliver jo ved. Man kan ikke få boligsikring på boliger over 100 kvm? Det får vi - 125 kvmers boligsikring. Mon eg stadig lyver - eller lyver du mon?

Eller kunne det utænkelige mon ske - at man ikke fik det samme på tværs af kommuner

Jeg tror du følte dig ramt. Af uvisse årsager så sidder du så i din ende og læser mit indlæg som om jeg stod og pegede fingre af dig.

Det gjorde jeg ikke - jeg pointerede den totale uretfærdighed i at især hun får så meget mere end hvad vi gør. Der er flere i husholdningen, alt skal der købes 3-dobbelt af - men hun får stadig flere penge.

Jeg synes det opfordrer til socialt snyd at vi belønner de forældre der ikke kunne leve sammen som vi gør. Eller omvendt - straffer os for at vi kan finde ud af det.

Og jeg vil gerne gentage: Det synes jeg uanset om du tror det er løgn, synes det er rigtigt eller vil give mig ret.

I min optik, er tallene fiktive, da du jo som du selv skriver refererer tal, du har fået oplyst, men medmindre man selv har set tallene sort på hvidt, synes jeg, det er svært at udtale sig om. Kunne det tænkes, din veninde måske har overdrevet en smule? 

Du vedholder, at I som par bliver straffet Pga. jeres sociale status, men det mener jeg ikke er rigtigt, da der på intet tidspunkt bliver taget noget fra jer, der er blot andre der får lidt

Anmeld

14. september 2012

Pige2009

132319 skriver:

Nej, slet ikke.

Man er én alene om alle udgifter som man ellers er to om. 

Dog vil jeg sige at fordelingen af hvor meget man får i tilskud, er lidt skæv.

Jeg arbejder nu og har meget skiftende lønninger. Hver gang jeg tjener bare en lille smule mere end min normale månedsløn, ryger der et ordentlig hak i institutionsplads tilskud og boligstøtte. Eksempelvis denne måned tjener jeg 3000 kr mere udbetalt og "mister" 2400 kr i tilskud.

Jeg synes det er FINT, da jeg hellere vil tjene pengene end at få tilskud men det er vildt nok at det faktisk som enlig mor til to, ikke kan betale sig at arbejde mere end 30-32 timer om ugen. Jeg gør det dog og er som oftes oppe på 40 timer hver uge, igen fordi jeg gerne vil tjene mine egne penge.

Jeg står i præcis samme dilemma, men jeg vælger ligesom dig at arbejde og TJENE min penge selv! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.