ja undskyld mig, men vores ven er enlig far til 2...
han har friplads til børnene, får ekstra børnepenge hver 3 måned, får børnebidrag fra moderen hver måned, han får rigtig meget boligsikring og han får ekstra forhøjet kontanthjælp hver måned...
han har flere penge om måneden end vi har, og vi er en familie på 6...
det synes jeg er lidt vanvittigt...
Hvordan er det vanvittigt? Han får 13.700 kr før skat i KH - dvs. nok omkring 9400 udbetalt. Så får han knap 8000 i kvartalet (hvis det er små børn - ellers lidt mindre) i børneydelser - dvs. ca. 2600 pr. måned. Det er 12.000 han får af det offentlige.
Så får han nok 2456 kr af moderen for de 2 børn, men dette er jo ikke en offentlig ydelse, så det er jo ikke noget samfundet betaler til.
Så får han højst 3200 i boligstøtte, men skal mindst selv betale 1800 kr og sikkert også mere med mindre han kun har en husleje på 5000 kr til 3 personer.
Så har han jo sine andre månedlige udgifter (og evt. en gæld?) Og når de er 3 personer i husstanden, så skal de gerne have et vis rådighedsbeløb.
Jeg have møde med min bankrådgiver i torsdags og hun siger at man som standard siger at man skal have et rådighedsbeløb på 5000 pr. voksen og 2000 pr. barn - det vil i hans tilfælde være 9000 kr, og det tror jeg ikke på han har efter at alt er betalt.
Jeg ved godt at mine beregninger (udover de faste satser) er cirka-tal men jeg tror ikke der er mange enlige med 2 børn der har et rådighedsbeløb på 9000 kr.
Det er fint nok at man synes det er unfair, men ligefrem at sige at det er 'vanvittigt' er efter min mening helt forkert 
Anmeld