Hvis et andet barn slår dit barn i børnehaven.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. august 2012

sandramor

nielsen80 skriver:

Ej ok, hvornår er det sket og i hvilken børnhave...det har man da ikke hørt om i medierne. Og i det tilfælde bør der da også være nogle pædagoger som stopper det. Det er da deres ansvar! De har da svigtet gevaldigt!

Det skete for ca 8 år siden i en børnehave i Tyskland hvor de boede..
Tjaa vi er da helt enige i at pædagogerne har svigtet max!! Mon pointe var nu også mest at der nogengange om man vil eller ej kan opstå situationer hvor ens barn blir trængt op i en krog og ikke kan komme væk... Og hvad så hvis man har lært man IKKE må slå igen??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2012

Lovely<3

Mor og meget mere skriver:

Så udtrykket "at slå igen", som er blevet brugt igennem hele debatten, dækker i virkeligheden over "at skubbe væk"? Den begrebsafklaring tror jeg, mange af os kunne have have haft brug for fra start. 

Derudover kommer så forskellen på at LÆRE sit børnehavebarn at slå igen og på at acceptere, at ens 12-årige har reageret ved at skubbe nogen væk i en konkret situation, hvor det var nødvendigt. 

Nej, at slå igen dækker ikke over noget som helst andet!  Gennem hele debatten er der blevet gjort et stort nummer ud af at børn ikke skal lære at forsvare sig...og at skubbe andre væk må da siges at være en måde at forsvare sig selv på. Men pludselig er det nu også helt okay.

Og modsat dig mener jeg, at også mindre børn kan komme i situationer hvor det kan være nødvendigt at forsvare sig.

Anmeld

7. august 2012

Lovely<3

Missq4 skriver:

jeg tror helt ærligt ikke de læser hvad værken du eller vi andre der har samme holdning skriver de vælger selv de udpluk de kan få noget ud af ud af det så det er håbløst at blive ved at skrive men jeg er glad for at der er andre der ikke vil lade deres børn få de knæk som dem som har fået klø før de for lov at forsvare sig selv.

det er vikelig ærvlige at folk ikke læser hvad vi skriver at vi ikke lære det er okay at slå men de læser det kun som at det er okay at slå

Du har helt ret Jeg er efterhånden også ved at opgive...

Anmeld

7. august 2012

Lovely<3

MorDk skriver:

Ja eller også kunne vælge at "holde mund" for det der er da for provokerende.... (Børnehaveplan) Come on!

Jamen du er da velkommen til at holde dig ude denne tråd, hvis du virkelig mener det er så provokerende..!

Anmeld

7. august 2012

MosterA

Missq4 skriver:

det er meget fint at ha det sådan men det er bare ikke alle steder der lever op til det desværre måske i børnehaven og vuggestue alderen men ikke når de kommer i skole og det er tit der det går galt for de voksene har ikke tid/lysten til at tag sig af den slags jeg har været der med min søn han gik gentagene gang til de voksene da han blev mobbet og fik slag af andre børn men ingen gjord noget og heller ikke selv om jeg og kærsten var nede og snakke med store ord skete der noget når det så langt og ens barn er ked af det hver gang det kommer hjem fordi nogen har været efter det og der ikke lige er mulighed for at flytte barnet (vikeligt jeg heller ikke syntes man skal for så er det ens barn man straffer for noget ander gør) skal de så stadig bare tag i mod ???

det under mig virkelig at der er så mange har inde der syntes det er okay at deres barn for klø og de bare skal vende den anden kind til det kan godt være i er gode i den børnehave du er i men det er de desværre alt fra alle sted  

Jeg siger på ingen måde at man skal vende den anden kind til, men jeg er også bare af den overbevisning at vold avler vold. Så når folk ligefrem lære deres børn - endda allerede fra helt små - at det er ok at han slå når en anden har slået først så, syntes jeg, det er en glidebane vi er ude på. 

Så sent som i dag var der et barn det kommer til at skubbe til et andet barn da det går forbi. Det udløser så at det andet barn slå fordi han mener at det første barn slog ham. Er det så ok han gør det? De kan ikke altid skældne mellem uheld og "med vilje" og så er det at det går galt. 

Det fortsætter jo i hele deres liv. Hvor mange gange har jeg ikke været i byen hvor en fik en på hovedet fordi han kom til at skubbe til en anden da han gik forbi. Det er jo det samme der sker!

Kan ikke se den ene situation er mere rigtig end den anden, men når børn lære at de må slå - bare det er igen - så er det det man siger ok til og det skal min søn ikke lære!

Anmeld

7. august 2012

Kongmulle

MarieMor skriver:

Prøver lige at forstå det du skriver her .. 

Umiddelbart virker det som om du mener at hvis ens barn kommer gennembanket hjem (fra børnehaven!?!?!) og man ikke på forhånd har fortalt det at det er ok at slå igen så kan man lige så godt tage skylden på sig selv ?

Jeg mener børn selv må lære spillereglerne i den verden de befinder sig i , og kun hvis det glipper helt kan man snakke med dem om at de måske skal ændre strategi , men synes det er helt ude i hampen at begynde at forberede sine børn på hvilke forfærdelige situationer i åbenbart forventer jeres børn kan komme i (i børnehaven?!?!?!) før der reelt er et problem ... 

Hvilken verden er det i bund og grund i forbereder jeres børn at komme ud i ? Har i tænkt på at sådan et snak med et lille barn rent faktisk kunne gøre dem skræmt ??

Jeg har fra start talt om skolebørn. Jeg har også givet et eksempel med min egen søn på 12 år. Det kan du jo læse...

Anmeld

7. august 2012

Musen5

Kvinde2900 skriver:

Hvad gør du så? Lærer du barnet at slå igen eller lærer du at man skal fortælle det til en pædagog?

Jeg lærer som hovedregel mine børn at man går til en voksen, men at der kan være situationer hvor det kan være nødvendigt at forsvare sig selv. Så man slår altså kun igen, hvis der ikke er andre muligheder.

Kom med jeres input

Har ikke været ude for det med at slå, men har prøvet det med at blive bidt.

Min søn kom i vuggestue efter en uges sygdom og en af drengene kom for at sige velkommen tilbage og kvitterede samtidig med at bide ham i ryggen. Da jeg bad ham om at sige undskyld skulle han til af sætte tænderne i skulderen/nakken på min som og jeg må ærligt indrømme at jeg var meget tæt på at klappe ham drengen en. Jeg hev ham væk og gik ind på stuen hvor jeg hev fat i en af de voksne der sagde Åh nej har N****** nu bidt igen.

Det viste sig så at alle børn i hele børnehaven var blevet bidt af ham mindst een gang, der var extra støtte osv på ham, men intet hjalp.

Og efter flere gange hvor jeg hentede Benjamin hjem med bidemærker og sår fordi N havde bidt igennem.. ja så sagde jeg til Benjamin at det var ok at bide igen. Men det var kun ok at bide N. Benjamin har bidt N tilbage flere gange og har til dato ALDRIG bidt andre.

Når man står overfor en dreng som N, hvor samtlige voksne i børnehaven har opgivet at gøre noget ved hans bideri så sys jeg ærligt talt at det er ok at give igen. Normalt går jeg ellers ikke ind for "selvtægt" bland børn men i ekstreme tilfælde er det ok

/Mette

Anmeld

7. august 2012

DitteFisk

sandramor skriver:

Jeg sys det virker som om mange herinde undervurderer lidt hvad nogle børn rent faktisk er i stand til!! Også i børnehaven!!!
De kan virkelig være barske ved hinanden...
Jeg har en dejlig veninde som var af samme mening som mange herinde.. Uanset hvad er barn gjorde ved hendes søn måtte han IKKE slå igen.. Han skulle finde en voksen og sige der til.. Det gjorde han også gang på gang når de to tyranner i børnehaven var efter ham!! Og de fik lige hurtigt at vide at de vel nok ku forstå de ikke måtte slå ham???? Øøøh nej tydeligvis ikke.. For så havde de nok ikke gjort det vel!? Så de blev ved og ved.. Og min veninde holdte stadig stramt på at han IKKE måtte slå igen...
Indtil en dag hvor det gik rigtig galt de to drenge tyranner havde nu fået en 3 dreng med og de nærmest overfaldt hendes søn.. Og sparkede og bed ham.. Den ene dreng satte sig ovenpå hans hoved og min venindes dreng skreg og skreg på hjælp men ingen kom før det var for sent
To af drengene havde sat sig så hårdt ovenpå hans hoved at hele baghovedet blev knust og han døde på vej til sygehuset..
Han døde fordi han jo IKKE måtte slå igen!!! Under ingen omstændigheder... Og min veninde satte hendes lid til pædagogerne..

Hvad var der mon sket hvis han første eller anden gang havde slået igen for fulde drøn??

Jaaaah det vides ikke.. Men det ikke at måtte slå igen endte med at koste ham livet
Så undervuder ikke børn.. De var 5 år gamle.. Og nej det har ikke været deres mening det skulle gå så galt selvfølgelig.. Men det kan man ikke rigtig bruge til så meget nu vel??

Så hendes datter har fået at vide at hun aldrig aldrig skal slå først og ikke drille og mobbe.. Men blir hun slået så skal hun slå igen med det samme!!!! Er det så forkert?? Skal hun også lære hende at hun IKKE må slå igen???

Og nej mine børn skal absolut heller ikke slå først og jeg blir tosset hvis de driller eller mobber.. Hvilket den store aldrig har gjort!! Men føler hun ikke hun har andre muligheder så slår hun tilbage...

Shit, hvor er det der bare skræmmende!!

føj

Anmeld

7. august 2012

Lovely<3

MorDk skriver:

jeg ville da godt kunne forstå at han skubbede drengen væk. Det vil man som voksen også selv gøre MEN der er foreskel på at skubbe væk for at komme væk fra situationen.... eller direkte SLÅ en anden person! Så kald du bare MIG forrykt! I don't care! Det er IKKE mig der opfordre mit barn til at slå andre!

Det er IKKE mig der opfordre mit barn til passivitet! Den sætning er præcis ligeså unuanceret som din. Er det ikke bare dejligt når vi begge synker ned på samme lave niveau?

Anmeld

7. august 2012

Mor til Ella

Kvinde2900 skriver:

Hvad gør du så? Lærer du barnet at slå igen eller lærer du at man skal fortælle det til en pædagog?

Jeg lærer som hovedregel mine børn at man går til en voksen, men at der kan være situationer hvor det kan være nødvendigt at forsvare sig selv. Så man slår altså kun igen, hvis der ikke er andre muligheder.

Kom med jeres input

Børn skal ikke slå hinanden, der skal hives fat i en voksen.

'hvis alle lære deres børn at man må slå igen, hvad er det da så for nogle teenage monstre vi ender med.

Så de skal lærer ikke at slå det andet kan de slet ikke styre

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.