Hvis et andet barn slår dit barn i børnehaven.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. august 2012

Lovely<3

Mor og meget mere skriver:

Lad os sige, jeg er dit barns nye klasselærer. Til første forældremøde præsenterer jeg mig og siger, at med hensyn til de problemer, der har været med, at nogle fra parallelklassen slår, så har jeg valgt at fortælle ungerne i klassen, at det er ok at slå igen i selvforsvar. 

Er det ok? 

Nej det ville ikke være ok, for der ville helt sikkert være nogle børn der ikke ville kunne forstå hvornår det ville være okay at slå igen og som konskvens heraf, slå løs på de andre. Så det ville bare skabe flere problemer.

Dog kan skolebørn være ondskabsfulde ved hinanden. En anden bruger fortalte at hendes 12-årige søn havde fået så mange tæsk, at selv hans mobil, som han lå inden i hans taske, var fuldtændig smadret. Her mener jeg at denne dreng ret til at forsvare sig selv. Ikke at han skal være ligeså ekstrem som"overfaldsmanden" men bare skubbe ham væk, så han selv kan komme væk. Hvis man som lærer synes at det er forkert, så er man efter min mening langt ude.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2012

A&F

Nu skal vores datter ikke i vuggestue , men hun skal lære at man ikke slår for at slå. Hun skal komme til os eller en anden voksen , og fortælle, hvis hun er blevet slået . Men , hun skal heller ikke være en svag type der affinder sig i at andre slår hende eller andre. Hun må gerne forsvare sig selv, det skal hun lære. Det er ser jeg intet forkert i. Men hvis hun kan se en lærer eller lign i nærheden, skal hun dog først forsøge at få hjælp derfra eller gå sin vej med hovedet oppe. Bliver de ved, ja, så skal hun give igen.

Anmeld

6. august 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Kvinde2900 skriver:

Nej det ville ikke være ok, for der ville helt sikkert være nogle børn der ikke ville kunne forstå hvornår det ville være okay at slå igen og som konskvens heraf, slå løs på de andre. Så det ville bare skabe flere problemer.

Dog kan skolebørn være ondskabsfulde ved hinanden. En anden bruger fortalte at hendes 12-årige søn havde fået så mange tæsk, at selv hans mobil, som han lå inden i hans taske, var fuldtændig smadret. Her mener jeg at denne dreng ret til at forsvare sig selv. Ikke at han skal være ligeså ekstrem som"overfaldsmanden" men bare skubbe ham væk, så han selv kan komme væk. Hvis man som lærer synes at det er forkert, så er man efter min mening langt ude.

Det vil så sige, at det er op til forældrene at bedømme - endda allerede i børnehavealderen - om netop deres barn er typen, der ikke vil kunne forstå, hvornår det er okay at slå igen, eller om barnet godt kan administrere det.....

Tror du oprigtigt på, at alle forældre kan vurdere dette?? Du mener, at du er i stand til at se det for dine børns vedkommende - men du er helt åbenlyst sikker på, at nogle børn ikke skal lære det. Med andre ord er enten du eller dine børn i en anden position end visse andre forældre og børn, og din holdning gælder specifikt jer - fordi I er i en særlig fornuftig kategori af familier eller hvad? 

Har du overvejet, at den rolige dreng, der som 5-årig lærer at slå igen i selvforsvar, KAN ændre adfærd og væsen og blive ham, der slår først, når han er 10? 

Selvfølgelig skal en 12-årig, der udsættes for vold af andre, have ret til at skubbe dem væk - det kan en 12-årig, der ikke nogensinde har angrebet andre uopfordret, også godt forvalte at "få lov til". Det er bare langt fra det samme som at lære sit børnehavebarn at slå igen. 

Anmeld

7. august 2012

Missq4

aya-zia skriver:

da min den yngste startede i børnehave var der en dreng som smækkede hende en den aller første dag... hun vente sig bare rundt og slog igen... siden har drengen ALDRIG slået hende og de er mega gode venner...

min datter er også den eneste i børnehaven som har pandet ham en alle andre børn er bange for ham fordi han er en tyran..

men min datter og ham er uadskillige... og slår han en mens hun ser det ja så får han en på hovedet af hende... og så siger han undskyld og de leger vider

sejt

Anmeld

7. august 2012

Missq4

mor:) skriver:

Jeg vil lære min dreng altid at gå væk fra situationen og finde en pædagog.

Jeg synes absoulut ikke man kan sammenligne vuggestue/børnehave med skole.

Jeg mener helt bestemt ikke der er situationer der kan gøre at små børn som i børnehaven er tvunget til selvforsvar.

Jeg tror desværre det forholder sig anderledes i folkeskolen, men det må jeg finde ud af til den tid kommer.

ja sådan havde jeg det også men det man lære sine børn i den tidelig alder hænger jo ved og det kan give begslag det gjord det for min søn og flere der skriver at deres har været ude for det samme jeg ville da også helst at man er fri for at lære sine børn at slå igen men står det til at enten lære de det ellers for de klø ja så lære jeg heller at de slår igen (ved godt at ikke alle bliver udsat for det min og andres børn har været ude for ) men hvorfor vente til det er gået galt og de har for klø fordi de ikke må slå fra sig det fortå jeg ikke helt men det kan godt være det bare er mig eller fordi jeg har lært det på den hårde måde men lære man sine børn det på en god måde så er det jo ikke brøn der slå som det første men tyre til voksen først og hvis det ikke hjælper må man jo sætte sig i respekt

Anmeld

7. august 2012

Missq4

MosterA skriver:

Sidder faktisk med ondt i maven, får det dårligt og bliver lidt skræmt når jeg læser denne tråd.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvad det er for en verden vores børn vokser op i når vi acceptere at det er ok at slå - bare man ikke slår først. Jeg vil ALDRIG acceptere at min egen søn slog nogen andre, heller ikke selv om det var i "selvforsvar" for så lære jeg ham at synke ned på samme niveau som den der slår. Jeg vil heller give ham selvtilliden til at gå fra situationen hvis han ikke kunne løse det varbalt.

Jeg er selv ved at uddanne mig til pædagog og er lige nu i praktik i en børnehave hvor vi på ingen måde acceptere vold - uanset om det er den der startede eller det er en der "forsvare" sig. Så ja begge parter får t vide med store ord at det er ikke noget vi vil se. Når I så lære jeres børn at det er ok at slå igen er I "på en måde" med til at de får nogle skæld ud de kunne have undgået!

Man har ALTID mulighed for at komme til en voksen hvis man bliver slået for der er altid en der vil tage sig af det - og er der ikke det hvor jeres børn går vil jeg da bestemt opfrordre jer til at gå til ledelsen som en anden også nævnte.

det er meget fint at ha det sådan men det er bare ikke alle steder der lever op til det desværre måske i børnehaven og vuggestue alderen men ikke når de kommer i skole og det er tit der det går galt for de voksene har ikke tid/lysten til at tag sig af den slags jeg har været der med min søn han gik gentagene gang til de voksene da han blev mobbet og fik slag af andre børn men ingen gjord noget og heller ikke selv om jeg og kærsten var nede og snakke med store ord skete der noget når det så langt og ens barn er ked af det hver gang det kommer hjem fordi nogen har været efter det og der ikke lige er mulighed for at flytte barnet (vikeligt jeg heller ikke syntes man skal for så er det ens barn man straffer for noget ander gør) skal de så stadig bare tag i mod ???

det under mig virkelig at der er så mange har inde der syntes det er okay at deres barn for klø og de bare skal vende den anden kind til det kan godt være i er gode i den børnehave du er i men det er de desværre alt fra alle sted  

Anmeld

7. august 2012

Missq4

nu har jeg læst rigtig meget af denne tråd og jeg bliver lidt gal når der så er nogen der sidder og siger at de bliver skramt over at man lære sit barn at slå igen og hvad folk nu ellers skriver dem jeg har læst ind til nu er der ikke nogen som helst der har skrevet at det er okay at slå MEN at hvis der ikke er ander udveje jamen så kan man blive nød til det at vi er nogen der lære vores børn at slå igen betyder jo ikke at vi lære dem at så snart at de bliver slået så skal de bare hammer igen og den gider jeg ikke ha hængene på mig for det er slet ikke det dem somjeg har læst siger men det er som om at ordene bliver lagt i munden på dem som har den holdning jamen så er det det første vores børn gør men kan godt lære sit barn at man som hovede regel siger fra og går efter en voksen hvis man ikke kan snakke sig ud af det og hjælper de voksene eller bliver det andet barn ved gentagene gang jamen så må man slå fra sig og sige stop på et sprog det barn forstå hvis det ikke forstå det på anden vis.

Anmeld

7. august 2012

Mettefpigen

Jeg synes det er svært.... For mit barn skal heller ikk slå, men skal sørme heller ikk finde sig i alting!!... I skolen er det ikk mange ting de gør for at stoppe sådan nogle ting, og der kan man ikk gå fra det eller bare sige stop.... Og der er mange situationer hvor man har brug for at slå igen...

Anmeld

7. august 2012

MorDk

Kvinde2900 skriver:

Ved du hvad? Det må du hjertens gerne synes! For det ændre på ingen måde min holdning.

Selvom jeg efterhånden har udpenslet min mening nok, gør jeg det da gerne igen. Mine børn lærer at det ikke er okay at slå, men at man har lov til at forsvare sig, hvis der ikke er andre muligheder. Og det er der altså bare ikke altid - uanset om du vil det eller ej!

Mine børn er hverken blvet mere aggressive eller voldelige af den grund, for de ved nemlig at man kun slår igen som selvforsvar. De ved at hvis man er nødt til at skubbe et andet barn væk for selv at slippe væk, så er okay. Herefter henvender man sig selvfølgelig til en voksen. Og ved du hvad? Mine børn har aldrig nogensinde slået et andet barn uden grund. Aldrig. Jeg kan heller ikke huske hvornår de sidst har slået igen, for de ved at man som hovedregel snakker sig ud af sagerne eller finder en voksen, MEN hvis de skulle stå i en situation hvor selvforsvar var nødvendigt, så må de jo forsvare sig.

Og mine børn bliver hverken voldsmænd eller knivstikkere. De bliver velfungerende mennesker, der kender deres ret til nødværge. Og så kan du synes det er sygt og forkert, men det har jo ingen relevans for mig, for jeg ved at mine børn vil klare sig glimrende gennem livet.

Nu er det dig selv der har startet denne debat. Du  skriver kort.... og jeg tager udgangspunkt i det du skriver. Jeg skriver at jeg sys det er forkert at lærer sine børn at det er OK at slå. Længere er den ikke. Og ja jeg sys der ER forrykt!

Anmeld

7. august 2012

MorDk

Nu ligger denne debat i kat. 3-6 (altså vi snakker om børnehavebørn og nye skolebørn) Jeg mener ikke de forstår at skelne... hvornår man bruger "selvforsvar" og ej.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.