Hold da op nogle af jer er godt nok gode til at piske en stemning op og dømme andre på forhånd
helt ærligt?
Jeg har jo kun mine egne erfaringer at gå ud fra, så i får lige min historie også:
Vi havde været sammen i 5 år da jeg blev gravid (ikke planlagt) og vi havde igennem så enormt store op- og nedture at jeg var ret sikker på at kunne overvinde alt. Jeg var godt klar over børn er en KÆMPE udfordring, men man kan aldrig sætte sig helt ind i det før man har prøvet det. Søvnunderskuddet og al den skrigen og gråd fra baby kan få sider frem i folk man ikke anede man havde.
men da vi skulle tage beslutningen om at beholde eller ej var jeg altså ret sikker på at selvom det måske ikke var verdens mest fungerende forhold på daværende tidspunkt, havde vi før kunne overvinde temmeligt store kriser, så jeg kunne ikke se hvorfor det ikke skulle gå - og fik også at vide alle steder at det første år er det værste så tænkte at det måtte vi jo bare stå igennem. Desuden kunne jeg ikke holde tanken om abort ud.
Så blev han født, amningen kiksede, ungen skreg konstant og kæresten hørte ham ikke om natten. I takt med at mit underskud steg, forsvandt følelserne for kæresten - og når de først er væk er der ingen grænser for voldsomt man kan komme op at skændes. Vi var nær kommet op at slås med drengen på armen - ja jeg har det frygteligt med det stadig og især fordi han fik natteskrækanfald hver gang vi havde skændtes (google det, det er SLEMT), men læste jo alle steder at folk giver for hurtigt op! Så i stedet for at give drengen den pause han trængte til med forældre der ikke gik og hvæsede ad hinanden konstant blev vi ved med at forsøge at løse konflikterne på egen hånd. Til sidst slæbte jeg ham endda i parterapi, som hjalp en smule, men efter 5000 kr (meget når man er på su - man bliver jo også stemplet hvis man er ung mor uden uddannelse?!) gav vi op.
Guess what? Når man bare er to kan man måske skubbe de negative ting i baggrunden fordi det højst går ud over en selv, men når man får et barn går det hele pludseligt ud over barnet på den eller anden måde - og så er det pludselig ikke så nemt at ignorere!
Nu er situationen den, at vi lever sammen, forsøger at stoppe en evt diskussion før den eskalerer, men jeg har stadig ingen følelser for ham og tvivler på at jeg får det igen. Drengen har ligeså stort overskud som mig (dvs intet) og spørgsmålet er om det ikke er bedre for ham hvis jeg går min vej, selvom han elsker sin far og omvendt - og faren i øvrigt stadig har følelser for mig. eller skal vi blive sammen for enhver pris? som mine egne forældre der taler grimt om hinanden bag ryggen og ikke har så meget som holdt i hånd lige siden jeg kan huske? for barnets skyld?? helt ærligt.
Det er mindst ligeså hårdt at gå fra hinanden som at få det til at fungere, ikke mindst det at skulle træffe den rette beslutning, for hvad nu hvis man liiiiige gav det en måned mere.. en parterapi-time mere... én chance mere...? Hvornår har man kæmpet nok?
Vær så venlig at stoppe med at dømme andre før i kender baggrunden. Eller tro der findes ét rigtigt svar. Det er for nemt at være bagklog.