Gigl skriver:
Som én fik formuleret, så er det sådan nutidens senmoderne menneske fungere i sine parforhold. Og spørgsmålet er jo så om det er en uheldig eller en heldig drejning?
Individuel lykke som der blev skrevet - vi finder os ikke i de samme ting som vi kunne finde os i "i gamle dage".
Personligt synes jeg ikke det er nogen uheldig drejning - hvorfor skulle vi finde os i at være i et parforhold der ikke gør os lykkelige? Nu hvor vi har muligheden for at ændre det? En datidig husmor havde ikke midlerne til at stå på egne ben indtil hun fandt en ny og bedre mand - derfor blev hun hos den mand hun ikke var lykkelig hos og fandt sig i det. Det kan godt være hun ikke blev tævet, måske havde han heller ikke en anden, men han talte måske grimt til hende, var måske ligeglad med hende, tog hende måske for givet - og det måtte hun så finde sig i fordi hun ikke kunne andet. I dag hedder det bare -at kæmpe for forholdet. Men hvorfor? Mennesker er individuelle og burde kæmpe med sig selv hvis der er problemer - for "forholdet" er et flyvsk begreb - vi kan alligevel ikke ændre hinanden - kun os selv. Og hvis en part ikke "kæmper med sig selv" hvor er forholdet så?
Jeg synes det er fedt at vi i vor dage kan tage lykken i egne hænder
Vi vurdere selv hvornår vi er lykkelige - hvordan vi vil være lykkelige og med hvem vi vil være lykkelige.
Jeg siger ikke vi skal gå fra hinanden for et godt ord - jeg har selv kun været i langvarige forhold (2) - men hvor var det dog godt at jeg kunne trække grænsen da jeg gik fra min eks! Han hverken slog mig eller fandt en anden - der var andre faktorer som gjorde at jeg absolut var ensom sammen med ham. Og ikke lykkelig. Jeg nåede dog at få en søn med ham (vi havde været sammen i 3 år.. 5 år i alt). Og nu har jeg så fundet lykken med en mand, og vi har ikke oplevet at skulle kæmpe for forholdet på 3. år.
Håber ikke det var for rodet 
Er SÅ enig... Forstår heller ikke hvorfor det absolut skal vendes til noget negativt at man går fra hinanden.
Synes jeg har oplevet alt for mange i de ældre generationer og vores forældres generationer der er blevet sammen "fordi man skal" selvom de ikke er lykkelige.
Har også folk i omgangskredsen der gik fra deres partner så sent at de enten havde mistet al selvværd/selvtillid eller deres forhold var kørt så langt ud at de slet ikke kunne holde ud at se på hinanden mere.
Dèr skulle jeg ikke ende, og fordi jeg valgte at gå på det tidspunkt jeg gjorde, er min eksmand og jeg stadig gode venner og kan enes om vores datter.
Jeg går bestemt ind for individuel lykke - jeg har kun ét liv, så jeg vil ikke spilde flere år på at være ensom og ulykkelig. Og samtidig vil jeg gøre hvad der er bedst for min datter - og det var ikke at blive sammen med hendes far. En ulykkelig og deprimeret mor er ikke en optimal forsørger - og slet ikke når man praktisk talt står alene med baby.