Jeg ved jeg kommer til at støde nogen med det her, så lad mig starte med at sige at jeg godt evd der er mange der har gode grunde til at opgive amningen hurtigt, men det frustrerer mig bare, at jeg kender flere, som har opgivet efter et par uger, fordi det jo er lidt svært i starten. Og det ER det! De vidste det godt, og vi har talt meget om det, men i stedet for at give det en ærlig chance og kæmpe for det, så har de givet op efter 2-4 uger, fordi de ikke har gidet (!) kæmpe mere for det, fordi det er nemmere at give flasken og de ved, at deres børn vil sove bedre for flasken.
Jeg kæmpede med min amning i 5 måneder. FEM måneder! Det gik skævt lige fra dag 1, og der var ikke én eneste dag det ikke var en kamp, men jeg fortsatte hver dag. Trods smerter, sår, brystbetændelser, svamp, suttebrikker, etc. etc. Og den eneste grund til jeg stoppede var, at min søn afviste brystet til sidst hvorfor min mælkeproduktion faldt for meget.
Så bliver jeg bare SÅ ked af, når disse 3 veninder som det drejer sig om, giver op så let. Når de selv indrømmer de godt kunne have kæmpet mere for det, men det orkede de bare ikke. Ikke fordi de havde det svært psykisk. Ikke fordi det ene og det andet, det var bare mere belejligt at give flaske.
Jeg ved godt de ikke kan gøre for det var svært for mig så længe, men det provokerer mig helt vildt at de giver op så let, når jeg kæmpede så hårdt så længe. Jeg synes man skylder sit barn at give det en fair chance, med mindre man self. har store problemer psykisk der gør man ikke kan magte det, eller der er noget fysisk der forhindrer amningen. Synes det er så trist når folk giver op så hurtigt fordi de synes det er mere praktisk at give flaske, da det ofte giver længere søvn hos barnet...
Jeg ville ØNSKE jeg havde kunne få det op at køre bedre, og så skider de bare på det. Og de har selv indrømmet det.. At det andet bare var nemmere...

Det er forståeligt, at det kan være hårdt for dig at skulle se dine veninder "opgive" (vælge) amningen (fra), når du har kæmpet en hård og lang kamp for at få din amning til at fungere!
Men jeg synes ikke det gør dig berettiget til at skrive om det på et åbent forum eller at være vred på dem. Vi vælger selv hvad vi gør og har forskellige grunde til at vælge, som vi gør. Jeg havde også selv store problemer med amningen på flere forskellige måder, men jeg valgte også at fortsætte og ammede til min dreng var næsten 11 måneder og var også overbevist om, at amning var den bedste og sundeste løsning for mit barn.
MEN jeg er nu ikke så skråsikker længere - jeg har tænkt meget over, hvorvidt mælken egentlig er sund hos de fleste kvinder i dag med al den forurening, kemikalier osv. vi har i kroppen. Alt dette bliver ophobet i fedtvævet og går ud i mælken, når man ammer. Dvs. at vores børn får disse skadelige stoffer direkte ind med modermælken - bogstaveligt talt! Det synes jeg er skræmmende at tænke på, specielt fordi mange kvinder taber sig enormt meget under amning, og at disse stoffer, så vidt jeg ved, netop især frigives, når fedtdepoterne svinder.
Jeg tror vi alle skal forlige os med, at det er helt op til den enkelte, hvordan det fungerer bedst for os hver i sær, når det kommer til forældrerollen, selvfølgelig ikke så det går ud over børnenes trivsel 
Flot at du kæmpede så længe 
Og til jer, som ikke kæmpede lige så længe - jeg synes det er okay at smide håndklædet i ringen, hvis man ikke føler, at det kan fungere med amningen, hvis man føler det påvirker en negativt og man føler, at det er det rigtige for en selv og ens barn at stoppe! Ingen ammemafia her!