En forbudt tanke..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. april 2012

Anonym trådstarter

Jeg melder mig ud af min debat igen - Jeg ønsker gerne at debattere på en fin og sober måde, men når nu der efterhånden er så mange som ikke læser det jeg skriver, men tager det udgangspunkt at jeg har et problem med alle de der opgiver amingen, så er debatten lidt nytteløs. For det er jo ikke det jeg skriver, og jeg skriver flere steder der naturligvis kan være grunde til at opgive det tidligt. Men det har i så - flere af jer - valgt at springe over.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2012

Muhmi

Det jeg ikke kan forstå er, at folk synes det er nemmere med flasken... At skulle stå op klokken poo om natten og lave flaske mens babyen græder, ville jeg absolut ikke have tålmodighed til.. Det der med bare at kunne ligge babyen ved siden af sig og "sove" videre mens de spiser, er bare guld værd og nok også derfor jeg har kæmpet for at holde amningen... Det er desværre så bare ret svært at vænne sig af med, altså amningen, både for mor, men også for baby, synes jeg...

Men jeg ville aldrig have kæmpet så meget at jeg havde fået suttesår og what not.. Ja, man skal kæmpe, men man skal måske også se virkeligheden i øjnene nogle gange og skåne sig selv for den smerte det kan give én at kæmpe... Selvfølgelig sagt i allerbedste mening

Anmeld

19. april 2012

sne190810

Anonym skriver:

Jeg er anonym af personlige årsager, og det handler ikke om, at jeg ikke står ved min holdning.

Jeg understregede flere steder i mit indlæg, at der self. kan være årsager til at holde op med at amme, og at de årsager er fair nok. Det har jeg skrevet flere gange! Jeg har ikke siddet og sagt at folk der stopper tidligt bare er nogle topfesne mennesker, for der er forskellige årsager til at stoppe.

Jeg har ikke bedt dem retfærdiggøre noget overfor mig - de har selv taget emnet op. Og da de er meget nære veninder, så ved jeg den er god nok, når de siger de ikke orker. Den ene af dem er stadig en festabe trods hun er blevet mor, og selvom jeg elsker hende højt, så er hun ikke helt ansvaret voksen og overlader typisk pasningen af hendes lille datter til sin mor for selv at gå ud og have det sjovt. Hun vil ikke amme, fordi hun synes det tager for lang tid og det gider hun ikke bruge tiden på. For med flasken kan andre jo bare tage over. Og ligesom du må have en holding, har jeg vel ret til at mene, at det er under al kritik at man vælger at få et barn, men så bare ikke GIDER give det en chance, fordi man har så meget andet man hellere vil lave.

Igen: jeg understreger adskillige steder, hvad du tydeligvis har overset, at jeg har fuld forståelse for, at der kan være årsager til at stoppe amningen tidligt. Men det er lidt typisk med dette emne. Det er brandfarligt og folk tager det nært, så derfor har de STRAKS paraderne oppe og går i forsvar i stedet for at læse det der faktisk står..

Godt skrevet, det belyser dit præcise emne lidt mere.

Anmeld

19. april 2012

K&S

Madam Blå skriver:

Er helt enig, kan ikke se, hvorfor andres beslutninger skal betyde så meget?

Jeg er overbevist om, at alle flaske-mødre har deres helt egen gode grund til det. Og den behøver de på ingen måde forsvare. Kan simpelthen ikke forstå, hvorfor det er så meget en "skam" at man ikke ammer. Og hvorfor andre interesserer sig så meget for det.

Hilsen Kristina, der ammede sin datter den første måned - med det resultat, at hun vejede 3 kilo da hun var 4-5 uger. 3250g ved fødslen. Og er STOLT af at jeg endelig tog den beslutning, der var bedst for mig og min datter, nemlig at give hende flasken!

Ærligt, så er den eneste grund til at jeg ammede så længe, var pga meninger som denne. Diverse sygeplejersker på sygehuset, og generelt alle folk omkring mig, mente at jeg så absolut skulle amme. Men det skulle jeg jo tydeligvis ikke.

(Undskyld, men jeg bliver bare så harm over det her, da jeg har skullet forsvare mit valg altid. Derfor ligger det mig nært)

Helt helt enig...! 

Dit barn = din beslutning

Deres børn = deres beslutning 

Alle mødre gør, hvad de synes er bedst og mest rigtigt for deres barn, så jeg kan slet ikke forstå, hvorfor du går så højt op i andres valg og gør dig til dommer over hvad der er rigtigt og forkert! Fordi det at kæmpe med amning i 5 måneder var rigtigt/vigtigt for dig, betyder det jo ikke at det er ligeså rigtigt/vigtigt for alle andre...

Jeg vægtede mit barns og min trivsel højere end det at amme, da jeg valgte at gå over til flaske, da Anton var ca. 3 uger :-) og det var uden tvivl den bedste beslutning for vores barn og familie :-)

Anmeld

19. april 2012

Anonym trådstarter

Lad mig citere mig selv:

"Jeg synes man skylder sit barn at give det en fair chance, med mindre man self. har store problemer psykisk der gør man ikke kan magte det, eller der er noget fysisk der forhindrer amningen. Synes det er så trist når folk giver op så hurtigt fordi de synes det er mere praktisk at give flaske, da det ofte giver længere søvn hos barnet..."

Jeg skriver at der self. kan være årsager til at give op, men at jeg har et problem med det, når man vælger at give op meget hurtigt fordi det er mere praktisk og giver mere søvn med flasken. Og det synes jeg altså - At man i det mindste kan prøve (SOM SAGT MED MINDRE DER ER EN ÅRSAG TIL MAN IKKE KAN!!!!)

Anmeld

19. april 2012

Mettefpigen

Gigl skriver:

Man kan da altid blive dunket i hovedet for et eller andet, kan man ikke? tror ikke nogen af os går fri..

Hahaha.. Dunker (næsten) ikk nogen i hovedet efter det jeg selv har været igennem.. Må jeg ærligt sige.... Men mener bare at dem der vil dunke en i hovedet, mener nok ikk selv at de skal dunkes i hovedet..

Anmeld

19. april 2012

Krussedulle

Anonym skriver:

Jeg er selv flaskemor nu, og har ikke noget i mod flaskemødre. Det ville jo være direkte dumt, for så ville jeg have et problem med mig selv

Så forstår jeg ikke anonymiteten ... Men hvis det er fordi du er harm over at de ikke kæmper som du gjorde,?! Tja, jeg vil nu stadig mene at det er op til dem du kan bare være stolt af din beslutning

Anmeld

19. april 2012

chael

Synes egentlig det er en lidt trættende debat!!!

Man gør jo det bedste man formår, med det overskud man nu engang er udstyret med.

Fedt DU havde kræfterne og overskuddet, men gør det dig så bedre, er det mere okay at dy kæmpede i 5 mdr, for så var det endelig ok at overgive? Hvor de andre nøjedes med 2-4 uger og så var det bare ikke ok. Forstår ikke den parallel??

Jeg har 3 børn, med 3 vidt forskellige amme historier.

Den tid vi lever i, i dag, vi skal ud af døren konstant. Så skal vi til baby svømning, lægen, sygehuset, mødtegrupper, besøg af de ene aller anden slags, vi skal udstråle overskud og super gener.

Men helt ærligt, vi bliver losset ud af sygehuset efter 4-6 timer.

Hvis nu vi mødre du lidt mere ro, ro til amning, hjælp og støtte, så ville der nok være langt flere ammende!!

Dit billede er lidt unuanceret. Fordi DU har 3 veninder med et par historier, udgør det jo ikke hele billedet!!

Og jeg har både fuldammet og givet flaske. Og kender til begge sider, både fordele og ulemper. Og ingen skal komme og sige at det er da bare liiiige.....!!!!!

Anmeld

19. april 2012

chael

Anonym skriver:

Jeg melder mig ud af min debat igen - Jeg ønsker gerne at debattere på en fin og sober måde, men når nu der efterhånden er så mange som ikke læser det jeg skriver, men tager det udgangspunkt at jeg har et problem med alle de der opgiver amingen, så er debatten lidt nytteløs. For det er jo ikke det jeg skriver, og jeg skriver flere steder der naturligvis kan være grunde til at opgive det tidligt. Men det har i så - flere af jer - valgt at springe over.

Men du kan jo ikke forvente kun at få skulderklap.

Du må da på en eller anden måde, have vidst, at du ville træde nogen over tæerne.

Jeg ser altid de selvforherlige ammende mødre slå disse debatter op.

Jeg støder sjældent på en der har givet flaske, der starter lign. Debatter.

Anmeld

19. april 2012

Anonym trådstarter

chael skriver:

Synes egentlig det er en lidt trættende debat!!!

Man gør jo det bedste man formår, med det overskud man nu engang er udstyret med.

Fedt DU havde kræfterne og overskuddet, men gør det dig så bedre, er det mere okay at dy kæmpede i 5 mdr, for så var det endelig ok at overgive? Hvor de andre nøjedes med 2-4 uger og så var det bare ikke ok. Forstår ikke den parallel??

Jeg har 3 børn, med 3 vidt forskellige amme historier.

Den tid vi lever i, i dag, vi skal ud af døren konstant. Så skal vi til baby svømning, lægen, sygehuset, mødtegrupper, besøg af de ene aller anden slags, vi skal udstråle overskud og super gener.

Men helt ærligt, vi bliver losset ud af sygehuset efter 4-6 timer.

Hvis nu vi mødre du lidt mere ro, ro til amning, hjælp og støtte, så ville der nok være langt flere ammende!!

Dit billede er lidt unuanceret. Fordi DU har 3 veninder med et par historier, udgør det jo ikke hele billedet!!

Og jeg har både fuldammet og givet flaske. Og kender til begge sider, både fordele og ulemper. Og ingen skal komme og sige at det er da bare liiiige.....!!!!!

Har jeg skrevet det gør mig bedre? Jeg skriver det berør mig personligt, at de indrømmer de sagtens kunne få det til at fungere men de bare ikke gider. Det er ikke tilladt at føle sådan i følge dig? Hvad så med barnløse, der bliver frustrerede når deres veninder bliver gravide efter en måned? Det er ikke det samme, men det er en parallel man kan drage. Alle har ret til deres følelser, og alle har ret til at opgive deres amning, men jeg har også ret til at blive berørt af det, når jeg ser disse venner droppe det fordi de har så meget andet at lave de hellere vil, når de selv har sagt de godt havde kunne få det til at fungere.

Jeg har heller ikke generaliseret i mit indlæg. Faktisk skriver jeg ganske tydeligt at jeg har forståelse for flere tilfælde hvor man må opgive.. Så jeg har ikke skrevet at det gælder alle, det er noget du selv udleder, det kan jeg ikke tage ansvar for.

Og så har jeg vist heller ikke sagt, at det da bare "liiiige" er at amme eller give flaske. Jeg ved ikke hvor mange hundrede gange jeg skal understrege det her med jeg har forståelse for mange tilfælde af opgivet amningen. Men jeg har vel ret til ikke at respektere, når disse veninder bare ikke lige gider. Ikke fordi de ikke kunne. Ikke fordi de havde det psykisk svært ved det. De gad bare ikke lige det der med appetitspring etc., det var for bøvlet. Og ja, det har jeg bestemt en holdning til!

Mit barn er også på flaske, så jeg har ikke et eller andet indædt had mod flaskemødre. Det ville være dumt - Jeg er selv sådan en

Og slutteligt har du fat i en vigtig pointe hvad angår ammevejledningen. Den vejledning jeg fik på sygehuset var elendig, og alle sygeplejerskene modsage hinanden. Jeg fik en rigtig skidt start, og det fik desværre konsekvenser. Så øget fokus på bedre ammevejledning ville være fantastisk!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.