Hvad mener du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. april 2012

132319

Det er FINT!

Når folk på SU kan klare sig for mindre, så kan folk der ikke har et arbejde og ikke er medlem af en a-kasse også!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2012

132319

Kay skriver:

jeg er lidt splittet... for min holdning er at selvfølgelig skal det ikke kunne betale sig at gå hjemme og krydder røv i stedet for at tage en uddannelse...

men da jeg blev færdiguddannet i en alder af 23 år... ud til ingen ting... eller jo meldte mig jo ind i a-kasse så fik dagpenge efter en måned... men intet job...

der skulle jeg til møde på jobcenteret med en masse andre under 30 år... og blev fandemer så led og ked af at det eneste det handlede om var at vi var dogne unge mennesker der skulle se at få os en uddannelse... og der sidder man med en mellemlang vidergående uddannelse og profisions batchelor og tænker... her passer jeg sgu ikke ind!

kom så til at tænke på dem der i studie tiden ik har råd til at melde sig i A-kasse... som når de er færdig uddannede kommer ud til kontan hjælp indtil de kan finde et job... men ja... på den anden side kender de jo indkomsten da de lige har været på su...

er lidt splittet...

Det er jo i de fleste a-kasser gratis at være medlem når man er studerende.

Anmeld

19. april 2012

isabellasmor

Amandas-mor skriver:

Jeg syntes at det er et frygteligt forslag. Det vil smadre mange menneskers liv

For at forstå hvor frygteligt det er, er man nødt til at have kendskab til systemet på en måde som mange ikke har med mindre de arbejder med det eller er fanget i det.

Det som man skal forstå er at VIRKELIG MANGE af dem som går i årevis på kontanthjælp er alvorligt syge, men fastholdt på kontanthjælp i alt den tid kommenen behandler deres sag fx mens de venter på flexjob eller pension. Det kan sagtens tage 7-10 år. Altså er de tvunget til at gå på kontanthjælp i alt den tid fordi de ikke kan arbejde. Hvis man så skærer ned på de, i forvejen meget små penge de får, vil det være med til at smadre deres liv i endnu højere grad end det i forvejen er smadret pga at de er fanget i det kommunale system.

Så kan man sige at "jamen det her skal kun gælde de raske, stærke unge. Her er tragedien bare at det er kommunerne der vurderer om man er stærk og klar til arbejde. Der er mange eksempler på mennesker på kontanthjælp som er alvorligt syge og hvor lægen siger at de skal være sygemeldt og alligevel vælger kommunen bare at sige at de er raske og klar til arbejde. Derfor vil dette ikke kun ramme de unge som er raske og friske, men også alle dem som kommunen vurderer som raske og det kan sagtens være mennesker som er rigtig syge.

Ved at gøre dem endnu fattigere og dermed udstøde dem yderligere socialt vil man bare gøre deres liv endnu mere håbløst og gøre dem endnu mere syge.

Ud over det, så er det sådan set en fin nok tanke at folk der vitterligt ikke fejler noget skal i uddannelse, men jeg går ikke ind for den fremgangsmåde og der er stor fare for at hvis man laver sådan en regl vil kommunerne (som i forvejen er så pressede for penge) udnytte den til at skære også ved de syge.

Man skal også huske at når man er på su har man mulighed for at tage su lån eller arbejde ved siden af. Det har man ikke på kontanthjælp. Hvor mange af os kan klare at have lejlighed, mad og telefon osv for ca 5000 kr på måned?

jeg er meget enig med dig. jeg har det endda tæt ind på livet da min kæreste har nogle psykiske problemer, (han har været nogle meget barske ting igennem) - og hele hans liv har kommunen stemplet ham med diverse forskellige psykiske lidelser, for derefter at trække dem tilbage osv osv.. han har "haft" adhd, psykoser, SKIZOFRENI!!! (for derfter at få afvide at det har han ikke alligevel!!) FRÆKT FRÆKT FRÆKT!!! det er først nu hvor han har flyttet kommune at det ser ud som om han "må" komme på uddannelse (på kontanthjælp) ....... det er bare SÅ svært at komme ud af det når man har været i det siden man kunne gå!  det er rigtig synd for ham! Og når det på den måde ikke er selvvalgt (han er 24) , så synes jeg det er frækt samtdig at stemple ham som en der "nasser" på kommunen!

Det skal lige siges at han idag er erklæret "rask" men han må ikke komme i arbejde endnu, han skal "tage et skridt af gangen" og er startet op med uddannelse......

Anmeld

19. april 2012

Tona

isabellasmor skriver:

jeg er meget enig med dig. jeg har det endda tæt ind på livet da min kæreste har nogle psykiske problemer, (han har været nogle meget barske ting igennem) - og hele hans liv har kommunen stemplet ham med diverse forskellige psykiske lidelser, for derefter at trække dem tilbage osv osv.. han har "haft" adhd, psykoser, SKIZOFRENI!!! (for derfter at få afvide at det har han ikke alligevel!!) FRÆKT FRÆKT FRÆKT!!! det er først nu hvor han har flyttet kommune at det ser ud som om han "må" komme på uddannelse (på kontanthjælp) ....... det er bare SÅ svært at komme ud af det når man har været i det siden man kunne gå!  det er rigtig synd for ham! Og når det på den måde ikke er selvvalgt (han er 24) , så synes jeg det er frækt samtdig at stemple ham som en der "nasser" på kommunen!

Det skal lige siges at han idag er erklæret "rask" men han må ikke komme i arbejde endnu, han skal "tage et skridt af gangen" og er startet op med uddannelse......

Hvor er det synd for ham. Håber at fremtiden tegner lyst

Anmeld

19. april 2012

jydeinden

Ja i de tilfælde hvor det drejer sig om unge, der bare ikke liiiiiige kan finde ud af hvad de vil og bare sidder derhjemme og driver den af.

sys virkelig det er at sylte på samfundets økonomi

jamen så er jeg en af dem som du sylter på systemet, jeg får ikke en pind mere end dem på su ( er ikke over 25) men jeg har da været på kh fordi jeg vitterligt ikke vidste hvad jeg ville. ( og jeg er i øvrigt på kh igen, men dét er af helt andre årsager)

Og hvis du misunder det så skal du være velkommen til at prøve, for det er på ingen måder sjovt.

Anmeld

19. april 2012

B&J

ved ikke hvordan loven er nu men ved for lidt over 2 år siden der var det når man havde væretpå kontant hjælp i et ½år faldt den så man fik lidt mere ind SU takst men ikke meget...

og det var ind til man blev 25....

men ja de vil ikke have folk på kontant hjælp men hvad hjælper det når der ingen job er... og nogle af dem har hårdt brug for en psykolog også men ikke indrømmer det og ja så er der jo også den gruppe der ikke gider en skid og nogle der ingen ting kan pga de fejler et eller andet det er jo ikke fær de får en lille løn til de er 30

Anmeld

19. april 2012

jydeinden

Lunae skriver:

Der er netop kommet et forslag op om at sænke kontanthjælpen til unge under 30, så pengene bliver svarende til SU niveau.

Hvad tænker i om det?

Jeg synes det er en super god ide, for jeg synes det er ærgeligt at unge mennesker overvejer om de har råd til at tage en uddannelse eller ej. Endvidere skal det ALDRIG kunne betale sig ikke at ville yde noget for samfundet!

hvis du kan fortælle mig hvad i al verden det skulle hjælpe at sætte den ned, så skal jeg gerne overveje det.

Jo der er en gruppe som vitterligt gør ALT for at gå hjemme og lave ingenting, men det vil der vel for pokker være uanset hvad?.. " så starter de hurtigere på job eller i en uddannelse" og hvis man så har en uddannelse, men ingen job kan få, hvad gør man så?

jeg tror ikke en skid på at det hjælper at straffe folk så længe der ingen jobs er!

( min kæreste er en af dem der kan være uheldig og ende på kh om et halvt år, hvis han ikke får en elevplads, skal han så også "straffes" hvis han søger hvad han kan, men ingen har brug for ham på det tidspunkt?)

Anmeld

19. april 2012

mmh

det vil bare være lort for mig for skal på kontanthjælp i et år på grund af barsel og det ville da være rart hvis man rent faktisk kunne få råd til det + have en lille opsparing så jeg kunne få lov til at læse videre efter det år uden at jeg skal sætte barnets behov over styr fordi der lige pludselig ikk længere kunne være penge til os.....

Anmeld

19. april 2012

isabellasmor

Amandas-mor skriver:

Hvor er det synd for ham. Håber at fremtiden tegner lyst

Han er igang med uddannlese nu og så snart han er færdig og kan få sig et job er det FARVEL til kommunen, og forhåbentlig behøver han aldrig tænke på kommune mere ! så det ser lyst ud langt om længe 

Og tak 

Anmeld

19. april 2012

Kay

132319 skriver:

Det er jo i de fleste a-kasser gratis at være medlem når man er studerende.

oki?? det var det ikke da jeg var pædagog studerende...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.