Hvad mener du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. april 2012

jydeinden

Pernille08 skriver:

Det er meget sjovt du nævner det .
Jeg havde en samtale med kæresten igår om noget lignende ..

Jeg har siden jeg start på hg som 18 årige stået i a kasse/fagforening.
Jeg er færdig udd næste fredag og har desværre ikk job bagefter . Jeg har været elev i butik og fået 12800 kr før skat . Når jeg kommer på dagpenge fra næste mandag så vil.min sats hedde 13000 før skat . Hvad jeg så har forspet får man 13500 før skat på kontanthjælp som forsøger korrekt??
Jeg er selv forsøger og jeg klager ikk vi lever og har det fint . Vi prioritere .
Egentlig synes jeg bare det er død ærgerligt at jeg rent faktisk står i fagforening og får mindre end kontanthjælp . Op trods af jeg har taget en udd men desværre ikk har været heldig at få hob væg efter . Ja det er kun 500 kr , nej det er ikk beløbet jeg tænker på men mere princippet , u min verden giver det absolut bare ingen mening .

det ville du få uanset hvad, da det ikke er forsøgerne man går efter, men dem som ikke er forsørgere

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2012

mortilnoahogmelina

jydeinden skriver:

OOkOka

det ville du få uanset hvad, da det ikke er forsøgerne man går efter, men dem som ikke er forsørgere

Okay . det vidste jeg ikk .

Men jeg skal ikk selv på kontanthjælp . Jeg synes måske bare kontanthjælpen for forsøger burde sammen sats som en ny udd person på dagpenge . Altså 13000 kr før skat . Man betaler jo på en måde for dine dagpenge . Gør man ikk for kontanthjælp .

Anmeld

20. april 2012

henh01

FrkT skriver:

Igen, du ved jo intet om min situation. Nu er det sådan at mine forældre betaler både min søsters og min mobil indtil min far går på efterløn, og det har de valgt at gøre bl.a. fordi de ved at jeg aldrig ville have haft råd til det ellers.... min kæreste og jeg har været i biografen 3 gange på de 5½ år vi har været sammen og ude at spise 3 gange også (ikke dyre steder skal det lige tilføjes), og begge dele er mindst 3 år siden sidst. Vi har ikke fået nyt tøj, heller ikke når det gamle var totalt hullet og slidt... ja jeg kunne blive ved. Så der er der absolut ingen grund til at tale om prioriteringer, for der har altså ikke været mulighed for at prioritere anderledes.

Og nej, jeg gider heller ikke op at skændes omkring det. Men det eneste du reelt kan udtale dig om i forhold til denne sag, det er din egen situation, og har du ikke selv været på kontanthjælp, så ved du heller ikke hvordan det er jo. Og selvfølgelig er der de folk som har været heldige at finde et sted at bo, hvor de faste udgifter er minimale, der er nogle som af den ene eller den anden grund fint kan få det til at løbe rundt, og så er der det modsatte; folk som er uheldige ang. bopæl, folk som ligegyldigt hvad de gør ikke kan få det til at løbe rundt, folk som fx har noget gæld de skal betale af, folk med slemme depressioner, som ikke kan holde til at være i arbejde og ej heller at tage en uddannelse, jamen det er så forskelligt. Så du kan ikke sige at det handler om prioriteringer, for du kender ikke alle på kontanthjælp og ved hvordan deres hverdag hænger sammen, du ved ikke om de i forvejen lever at spaghetti og ketchup 3 dage i ugen, om de må cykle 15 km hver gang de skal købe ind, fordi de ikke har råd til offentlig transport... og overfor sådanne folk, så synes jeg virkelig det er respektløs at sige at det handler om prioriteringer.

Hov hov jeg talte ikke om folk der allerede var på kontant hjælp, men om de der i arbejde, under uddannelse osv der ikke er medlem af en a kasse!

At du har en træls situation er en skam, men jeg tror nu alligevel ingen mennesker i det danske samfund kan leve under så stramme kår, at en a kasse skal/bør nedprioriteres!
Har man gæld og derfor ikke mener man har råd til at betale til en a kasse, kan man jo få nedsat sin ydelse i banken. Alternativet er at man kommer på kontant hjælp og intet kan betale dertil. Ja så har man gæld i længere tid, men man tager ansvar for sin gæld og kan forsørge sig selv uanset om man er i arbejde eller ej!
Har man råd til yousee TV kanaler, telefoner, materielle goder, internet osv ja så kan jeg sagtens se et sted hvor man kan sparer således en a kasse kan komme i spil

Anmeld

20. april 2012

MelikkazMoar

Lunae skriver:

Der er netop kommet et forslag op om at sænke kontanthjælpen til unge under 30, så pengene bliver svarende til SU niveau.

Hvad tænker i om det?

Jeg synes det er en super god ide, for jeg synes det er ærgeligt at unge mennesker overvejer om de har råd til at tage en uddannelse eller ej. Endvidere skal det ALDRIG kunne betale sig ikke at ville yde noget for samfundet!

Jeg synes personligt det er ok at de sænker den .. men synes det er alt for meget de snakker om at sænke den.. synes de skal finde et mellempunkt mellem SU og kontanthjælp.. og så sætte begge ydelser der..

Anmeld

20. april 2012

FrkT

henh01 skriver:

Hov hov jeg talte ikke om folk der allerede var på kontant hjælp, men om de der i arbejde, under uddannelse osv der ikke er medlem af en a kasse!

At du har en træls situation er en skam, men jeg tror nu alligevel ingen mennesker i det danske samfund kan leve under så stramme kår, at en a kasse skal/bør nedprioriteres!
Har man gæld og derfor ikke mener man har råd til at betale til en a kasse, kan man jo få nedsat sin ydelse i banken. Alternativet er at man kommer på kontant hjælp og intet kan betale dertil. Ja så har man gæld i længere tid, men man tager ansvar for sin gæld og kan forsørge sig selv uanset om man er i arbejde eller ej!
Har man råd til yousee TV kanaler, telefoner, materielle goder, internet osv ja så kan jeg sagtens se et sted hvor man kan sparer således en a kasse kan komme i spil

Jeg har ikke haft nogle af de goder mens vores økonomiske situation så slem ud, kun internet. Og med 2 mennesker på uddannelse (som det har været en stor del af tiden), så er det altså nødvendigt.... men vi har ikke haft nogle som helst tv-kanaler ud over de gratis og kun et gammelt tv, ingen fladskærm eller noget andet.... så der er bestemt ikke tale om nogle materielle goder der, som kunne nedprioriteres for at gøre plads til a-kasse.

Og mht. folk med gæld, så findes der jo mange typer gæld, hvor af gæld til banken jo kun er én slags.... så igen, du kender ikke folks situationer, det er helt tydeligt at du har dannet dig et billede i hovedet af at alle på kontanthjælp sagtens kan få råd til a-kasse, uden at kende de MANGE forskellige økonomiske situationer der findes...

Og så vil jeg vove at påstå, at det ikke er et særligt stort antal mennesker som bevidst udelader a-kasse (selvfølgelig findes der nogle, men tror bare ikke det er mange)... så er de ikke i a-kasse er det nok fordi de ikke har råd. Og ud af dem der ikke har råd vil der selvfølgelig være nogle, som kunne prioritere lidt anderledes sådan at de kunne få råd, men der er bestemt også dem, som ikke ville kunne få råd ligegyldigt hvad de gjorde (med mindre du vil mene at folk skal undlade at betale sin husleje, el, varme og vand og risikere at blive smidt ud af hus og hjem eller risikere at der bliver lukket for ellen, varmen eller vandet?).

Jeg er ikke i tvivl om at der findes den slags mennesker som du snakker om, men der findes også mange andre slags....

Anmeld

20. april 2012

henh01

FrkT skriver:

Jeg har ikke haft nogle af de goder mens vores økonomiske situation så slem ud, kun internet. Og med 2 mennesker på uddannelse (som det har været en stor del af tiden), så er det altså nødvendigt.... men vi har ikke haft nogle som helst tv-kanaler ud over de gratis og kun et gammelt tv, ingen fladskærm eller noget andet.... så der er bestemt ikke tale om nogle materielle goder der, som kunne nedprioriteres for at gøre plads til a-kasse.

Og mht. folk med gæld, så findes der jo mange typer gæld, hvor af gæld til banken jo kun er én slags.... så igen, du kender ikke folks situationer, det er helt tydeligt at du har dannet dig et billede i hovedet af at alle på kontanthjælp sagtens kan få råd til a-kasse, uden at kende de MANGE forskellige økonomiske situationer der findes...

Og så vil jeg vove at påstå, at det ikke er et særligt stort antal mennesker som bevidst udelader a-kasse (selvfølgelig findes der nogle, men tror bare ikke det er mange)... så er de ikke i a-kasse er det nok fordi de ikke har råd. Og ud af dem der ikke har råd vil der selvfølgelig være nogle, som kunne prioritere lidt anderledes sådan at de kunne få råd, men der er bestemt også dem, som ikke ville kunne få råd ligegyldigt hvad de gjorde (med mindre du vil mene at folk skal undlade at betale sin husleje, el, varme og vand og risikere at blive smidt ud af hus og hjem eller risikere at der bliver lukket for ellen, varmen eller vandet?).

Jeg er ikke i tvivl om at der findes den slags mennesker som du snakker om, men der findes også mange andre slags....

Du bliver simpelthen nødt til at læse hvad jeg skriver. JEg referer IKKE til kontanthjælps modtagere, men derimod folk der ER i ARBEJDE og som nedprioriterer a kasse fordi de har en forventning om at samfundet træder til hvis de mister deres job! Og jo de findes, og der findes alt for mange af den slags! Når man uddanner sig, skal man - for at være understøttelses berettiget - melde sig ind i en a kasse senest 14 dage efter sidste eksamen, og derefter modtage understøttelse efter 1 mdr.!!!

Uanset hvilken gæld der er snakket om - foruden skattegæld og gæld til det offentlige - er der altid mulighed for at få nedsat ydelsen. De kan jo ikke plukke håret af en skaldet!

Anmeld

20. april 2012

Lisbeth1985

Valle81 skriver:

Jeg er helt klart for, mit eneste men er st jeg synes 30 er meget højt, måske 25.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.