Hvad mener du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. april 2012

DK

Silas&Mille skriver:

Man kan da få dobbeltklip under barsel, kan man ikke?

Jeg er ikke 100% selvvalgt på KH, så jeg ville godt nok blive ked af hvis jeg skulle falde til SU sats.

Man får 12 ekstra klip når man føder et barn (altså 12* de der 5200 kr ca).

Man kan så vælge at følge et hold/fag og få alm. su og så et barsel klip oven i = dobbelt klip i 1 år. Men så skal man være studieaktiv og altså i princippet ikke hjemme på barsel.

Man kan også vælge kun at holde 6 mdr. barsel hvor man så kan få de 12 klip udbetalt dobbelt, altså to klip hver måned.

Man kan også vælge at få 4 mdr. dobbelt og 4 mdr. enkelt, ligeledes 12 klip.

Altså: Man vælger selv. Men man har kun 12 klip at gøre godt med, og de klip kan man altså så kombinere på et utal af måder. Jeg ville ikke læse et fag mens jeg var på barsel (gik så til eksamen 4 uger efter min fødsel, men det var en anden sag). Jeg ville bare gerne holde fri, altså barsel, med mit barn. Derfor valgte jeg f.eks. at få 4 mdr. dobbelt og 4 mdr. enkelt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2012

Talbutikken

Amandas-mor skriver:

Jeg syntes at det er et frygteligt forslag. Det vil smadre mange menneskers liv

For at forstå hvor frygteligt det er, er man nødt til at have kendskab til systemet på en måde som mange ikke har med mindre de arbejder med det eller er fanget i det.

Det som man skal forstå er at VIRKELIG MANGE af dem som går i årevis på kontanthjælp er alvorligt syge, men fastholdt på kontanthjælp i alt den tid kommenen behandler deres sag fx mens de venter på flexjob eller pension. Det kan sagtens tage 7-10 år. Altså er de tvunget til at gå på kontanthjælp i alt den tid fordi de ikke kan arbejde. Hvis man så skærer ned på de, i forvejen meget små penge de får, vil det være med til at smadre deres liv i endnu højere grad end det i forvejen er smadret pga at de er fanget i det kommunale system.

Så kan man sige at "jamen det her skal kun gælde de raske, stærke unge. Her er tragedien bare at det er kommunerne der vurderer om man er stærk og klar til arbejde. Der er mange eksempler på mennesker på kontanthjælp som er alvorligt syge og hvor lægen siger at de skal være sygemeldt og alligevel vælger kommunen bare at sige at de er raske og klar til arbejde. Derfor vil dette ikke kun ramme de unge som er raske og friske, men også alle dem som kommunen vurderer som raske og det kan sagtens være mennesker som er rigtig syge.

Ved at gøre dem endnu fattigere og dermed udstøde dem yderligere socialt vil man bare gøre deres liv endnu mere håbløst og gøre dem endnu mere syge.

Ud over det, så er det sådan set en fin nok tanke at folk der vitterligt ikke fejler noget skal i uddannelse, men jeg går ikke ind for den fremgangsmåde og der er stor fare for at hvis man laver sådan en regl vil kommunerne (som i forvejen er så pressede for penge) udnytte den til at skære også ved de syge.

Man skal også huske at når man er på su har man mulighed for at tage su lån eller arbejde ved siden af. Det har man ikke på kontanthjælp. Hvor mange af os kan klare at have lejlighed, mad og telefon osv for ca 5000 kr på måned?

Kunne ikke have skrevet det bedre selv

Da det netop vil ramme sådan nogen som mine små søskende.. Min søster på 25 år, som er parnoid skizofren og min bror på 24 år som har aspergers syndrom.

Anmeld

18. april 2012

mortilfreja

Synes ikke den skal sæmkes..

Til gengæld synes jeg SU'en skal HÆVES til kontanthjælps niveau da det vil gøre at langt flere unge har råd til at tage en uddannelse og stadig bo i lejlighed og forsørge barn/børn.. Det er tit SU'en der bremser de unge i at tage en uddannelse da den er så lav..

Anmeld

18. april 2012

Fenja09

Jeg er både for og imod ene og alene af den grund, at ved at lave sådan en regel vil der være mange som kommer i klemme og der vil også være syge mennesker som kommer til at gå under den nye lov og derved er de nødsaget til at finde et job selvom de egentlig ikke er i stand til det.

Desuden er kontanthjælpen ikke særlig høj i forvejen, så hvis folk skal leve nogenlunde "anstændigt", så kan den næsten ikke komme længere ned. Når folk er på su så er der mulighed for f.eks at søge bolig i et college, hvor huslejen er noget mindre end på det private boligmarked eller hos boligselskaber.

Reglen er i teorien rigtig fin, men tror desværre at det vil ramme mange af de "forkerte".

/Fenja

Anmeld

18. april 2012

Fenja09

mortilfreja skriver:

Synes ikke den skal sæmkes..

Til gengæld synes jeg SU'en skal HÆVES til kontanthjælps niveau da det vil gøre at langt flere unge har råd til at tage en uddannelse og stadig bo i lejlighed og forsørge barn/børn.. Det er tit SU'en der bremser de unge i at tage en uddannelse da den er så lav..

Det er jeg fuldstændig enig i

/Fenja

Anmeld

18. april 2012

Princesspigen

Laijona Äiti skriver:

Forslaget er tiltænkt raske/friske unge under 30 uden børn. Hvis du har en rygskade så vil jeg stærkt gå ud fra at du ikke er i "farezonen"

jeg er ikke sygemeldt, men på helt almindelig kontanthjælp. hvilke vil sige det os vil ramme mig..

Anmeld

18. april 2012

Tona

Ann87 skriver:

Dem er tale om hedder match 1, de unge under 30 år. Det er dem som ikke har problemer udover ledighed. 

Som sagsbehandler kan man ikke ignorere en lægeerklæring. Det vil sige, at dem som virkelig er syge, ikke vil blive match 1. 

Hvis du læser mit oprindelige indlæg redegører jeg der for hvordan det, trods intentionen om kun at omfatte machgruppe 1, vil ramme meget bredere.

Jo sagsbehandlere kan ignorere en lægeerklæring og de gør det hver dag. Man sender raskmelder konstant syge mennesker fra kommunens side og tvinger dem i uddannelse eller arbejde selv om du har lægers ord for at de  ikke kan arbejde og enda for at det vil forværre deres sygdom. Sådan er det desværre blevet og det har meget at gøre med de nedskæringer der har gjort at kommunerne hele tiden skal stampe penge op ad jorden som ikke er der. Jeg kender rigtig mange eksempler på rigtig syge unge som fx er blevet tvunget i uddannelse.

Anmeld

18. april 2012

Tona

Lunae skriver:

Nu kan jeg selvfølgelig kun tale udfra mig selv. Min kæreste og jeg er begge studerende. Vi bor i et lejet rækkehus til 6600 kr + forbrug. Vi har en datter på 19 mdr, hvilket så gør at vi har knap 2000 oveni vores SU. Efter husleje, daginstitution, buskort, forsikringer og alt er betalt har vi max 4000 kr til mad, tøj, gaver og fornøjelser. Det er meget sparsomt og vi må begrænse os meget, men det kan helt sikkert lade sig gøre.

Kontanthjælpen på ca 5000 ville ikke engang dække jeres husleje hvis I blev ramt af dette. (Jeg ved godt at når I har et barn ville I ikke blive omfattet, men alligevel vil det ramme mange andre i en lignende situation som ikke har børn og måske enda er enlige således at beløbet på ca 5000 er det eneste de har at leve for overhovedet).

Jeg ved godt hvordan det er at skulle klare sig for meget få penge, for vi har også MEGET lidt herhjemme, så det er ikke fordi at jeg bare griber ud af den blå luft at det kan man ikke.

Jeg har selv været ramt af det der loft da jeg var under 25 og jeg boede i byens billigeste lejligheder med en husleje på 4000...når den var betalt var der 1000 kr om måneden til mad, tøj, telefon...alting.

Du skal også huske på at når man er på kontanthjælp og samboende med en anden person (uanset om man er gift eller ej) så mister man efter et halvt år retten til alle tilskud. Dvs ingen boligsikring, ingen støtte til noget overhovedet (på nær pasning af børn).

Anmeld

18. april 2012

Mom2012

Amandas-mor skriver:

Hvis du læser mit oprindelige indlæg redegører jeg der for hvordan det, trods intentionen om kun at omfatte machgruppe 1, vil ramme meget bredere.

Jo sagsbehandlere kan ignorere en lægeerklæring og de gør det hver dag. Man sender raskmelder konstant syge mennesker fra kommunens side og tvinger dem i uddannelse eller arbejde selv om du har lægers ord for at de  ikke kan arbejde og enda for at det vil forværre deres sygdom. Sådan er det desværre blevet og det har meget at gøre med de nedskæringer der har gjort at kommunerne hele tiden skal stampe penge op ad jorden som ikke er der. Jeg kender rigtig mange eksempler på rigtig syge unge som fx er blevet tvunget i uddannelse.

Det lyder til at du har oplevet nogle uheldige episoder, hvor lægeerklæringer er blevet ignoreret, men dette er jo lang fra alle steder det sker. Der hvor jeg var i praktik, ignorerde man ikke lægeerklæringer! Tværtimod opfordrede vi dem til at få en, hvis de fejlede noget. 

Anmeld

18. april 2012

ano14316

Lunae skriver:

Der er netop kommet et forslag op om at sænke kontanthjælpen til unge under 30, så pengene bliver svarende til SU niveau.

Hvad tænker i om det?

Jeg synes det er en super god ide, for jeg synes det er ærgeligt at unge mennesker overvejer om de har råd til at tage en uddannelse eller ej. Endvidere skal det ALDRIG kunne betale sig ikke at ville yde noget for samfundet!

Jeg synes man skulle sætte SU'en op til det samme som kontanthjælpen, og så skal man bibeholde aldersgrænsen på 25 år.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.