Hvad mener du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. april 2012

Mother-love

jydeinden skriver:

jeg tror inderligt at mange af dem som udtaler sig her må være folk som ikke har været på kh, eller som inderligt tror at fordi nogen sidder på deres flade og triller tommelfingre så er det tilfældet for alle.og ved snart ikke hvad jeg synes er værst.

Ja jeg tror også at det kan være det der gør at der er så mange der synes at den skal sænkes. For de er jo ikke klar over hvor meget kommunen sætter folk i aktivering. Og jeg vil da meget hellere have et job med flere penge end at arbejde på khs udbetaling. For der skal du jo arbejde ligeså meget som hvis du var i job.
For mange år siden kunne folk på kh bare gå hjemme og ikke blive sendt ud. Men sådan er det ikke i dag. Heldigvis for det men folk er ret sikker på at de folk der synes den skal sænkes ville være imod det hvis det var noget der ramte dem en dag.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2012

grøn · ært

Jeg er helt enig i, at det er en god idé!! Jeg søgte ind på samtlige uddannelser sidste år, men kom ikke ind på én eneste af dem, så jeg endte på kontanthjælp.... Og jeg var meget (!!!) overrasket over, at kontanthjælpen var højere end SU'en! Jeg begyndte bestemt at tænke, at så var det da vist meget godt, at jeg ikke kom ind på uddannelsen...  Og sådan skal det absolut ikke være!!! Og det skal heller ikke være sådant, at når jeg går igang med en uddannelse, så skal jeg "ned i løn" = straffes, fordi jeg endelig kom ind på en uddannelse.

Men, jeg kan heller ikke lade være med at tænke om ikke SU'en skal forhøjes - og så ikke pille ved kontanthjælpen. Men, det er der nok ikke penge til 

Anmeld

20. april 2012

FrkT

henh01 skriver:

Hvorfor er det at du mener det? Jeg tænker jo at folk kan melde sig i a kasse osv og på den måde sikres en mere stabil økonomi, men jeg kan se at du og mange andre ikke har den opfattelse.

Derudover synes jeg blot vi i samfundet bør være taknemmelige for, at der ER noget at hente og at man som arbejdsløs kan få kontanthjælp sådan "uden lige". Synes det ville være ok, hvis kontant hjælpen i VISSE tilfælde var så lav at man ville gøre en stor indsats for selv at komme i job og jeg er ret overbevidst om at MANGE flere ville uddanne sig hvis SU'en gjorde livet sjovere end kontanthjælpen. (jeg ved godt at som samfundet ser ud nu, er det lidt en problematisk tankegang)

Det der med at melde sig i a-kasse det er jo meget godt, men man skal altså nu engang have været medlem i mindst et år for at kunne modtage penge. Og hvis ikke har råd til at tage de penge ud af ens budget hver måned, så er det jo umuligt. Og det er vi nogle (og jeg kender mange andre end mig selv fx - skal dog lige siges at jeg er igang med en uddannelse, så jeg er ikke på kontanthjælp), som ikke har haft råd til på nogen måde. Og jeg ved også godt at man kan trække det fra i skat, men med mindre du vil risikere skattesmæk, så bliver de først trukket fra i årsopgørelsen året efter man har indbetalt alle de penge, hvilket igen betyder, at har man ikke råd til at lægge dem til side, så er det umuligt at komme i en a-kasse.

Anmeld

20. april 2012

henh01

FrkT skriver:

Det der med at melde sig i a-kasse det er jo meget godt, men man skal altså nu engang have været medlem i mindst et år for at kunne modtage penge. Og hvis ikke har råd til at tage de penge ud af ens budget hver måned, så er det jo umuligt. Og det er vi nogle (og jeg kender mange andre end mig selv fx - skal dog lige siges at jeg er igang med en uddannelse, så jeg er ikke på kontanthjælp), som ikke har haft råd til på nogen måde. Og jeg ved også godt at man kan trække det fra i skat, men med mindre du vil risikere skattesmæk, så bliver de først trukket fra i årsopgørelsen året efter man har indbetalt alle de penge, hvilket igen betyder, at har man ikke råd til at lægge dem til side, så er det umuligt at komme i en a-kasse.

Det handler jo om pririoteringer.. En fagforenig koster ca 400 kr om mdr - dvs 800 kr for en familie. Og ja det er mange penge, men hvad en familie ikke bruger penge på af unødvendige ting og sager, det er ikke så lidt. Vi har bestemt heller ikke ret mange penge - faktisk er vi nede omkring et rådighedsbeløb på 5000 kr (2 voksne og 2 børn) men a kasse er da noget af det sidste jeg ville vælge fra, da det i sidste ende kan redde vores økonomi hvis en af os skulle miste sit arbejde

Anmeld

20. april 2012

FrkT

henh01 skriver:

Det handler jo om pririoteringer.. En fagforenig koster ca 400 kr om mdr - dvs 800 kr for en familie. Og ja det er mange penge, men hvad en familie ikke bruger penge på af unødvendige ting og sager, det er ikke så lidt. Vi har bestemt heller ikke ret mange penge - faktisk er vi nede omkring et rådighedsbeløb på 5000 kr (2 voksne og 2 børn) men a kasse er da noget af det sidste jeg ville vælge fra, da det i sidste ende kan redde vores økonomi hvis en af os skulle miste sit arbejde

Ohhh my God! Handler om prioriteringer? Hvad er det dog for noget at sige? Undskyld, men lige netop sådan en kommentar gør mig sq gal, for du ved ikke en skid om hvordan vores situation har set ud, og SELVFØLGELIG ville jeg da have prioriteret en a-kasse, hvis jeg havde haft mulighed for det, men det havde jeg altså ikke.

Anmeld

20. april 2012

henh01

FrkT skriver:

Ohhh my God! Handler om prioriteringer? Hvad er det dog for noget at sige? Undskyld, men lige netop sådan en kommentar gør mig sq gal, for du ved ikke en skid om hvordan vores situation har set ud, og SELVFØLGELIG ville jeg da have prioriteret en a-kasse, hvis jeg havde haft mulighed for det, men det havde jeg altså ikke.

Men du havde råd til mobil telefon osv? Ja jeg vil stadig mene at det handler om pririoteringer..

Jeg ved godt at ovenstående er en smule provokativ, men det er mere for at synliggøre at mange vælger "unødvendige" ting frem for ting der i sidste ende kan komme til at betyde alverdenen!

Jeg tror den stopper her, er ikke ude på at gøre nogle oprørske! Det er blot MIN mening!

Anmeld

20. april 2012

FrkT

henh01 skriver:

Men du havde råd til mobil telefon osv? Ja jeg vil stadig mene at det handler om pririoteringer..

Jeg ved godt at ovenstående er en smule provokativ, men det er mere for at synliggøre at mange vælger "unødvendige" ting frem for ting der i sidste ende kan komme til at betyde alverdenen!

Jeg tror den stopper her, er ikke ude på at gøre nogle oprørske! Det er blot MIN mening!

Igen, du ved jo intet om min situation. Nu er det sådan at mine forældre betaler både min søsters og min mobil indtil min far går på efterløn, og det har de valgt at gøre bl.a. fordi de ved at jeg aldrig ville have haft råd til det ellers.... min kæreste og jeg har været i biografen 3 gange på de 5½ år vi har været sammen og ude at spise 3 gange også (ikke dyre steder skal det lige tilføjes), og begge dele er mindst 3 år siden sidst. Vi har ikke fået nyt tøj, heller ikke når det gamle var totalt hullet og slidt... ja jeg kunne blive ved. Så der er der absolut ingen grund til at tale om prioriteringer, for der har altså ikke været mulighed for at prioritere anderledes.

Og nej, jeg gider heller ikke op at skændes omkring det. Men det eneste du reelt kan udtale dig om i forhold til denne sag, det er din egen situation, og har du ikke selv været på kontanthjælp, så ved du heller ikke hvordan det er jo. Og selvfølgelig er der de folk som har været heldige at finde et sted at bo, hvor de faste udgifter er minimale, der er nogle som af den ene eller den anden grund fint kan få det til at løbe rundt, og så er der det modsatte; folk som er uheldige ang. bopæl, folk som ligegyldigt hvad de gør ikke kan få det til at løbe rundt, folk som fx har noget gæld de skal betale af, folk med slemme depressioner, som ikke kan holde til at være i arbejde og ej heller at tage en uddannelse, jamen det er så forskelligt. Så du kan ikke sige at det handler om prioriteringer, for du kender ikke alle på kontanthjælp og ved hvordan deres hverdag hænger sammen, du ved ikke om de i forvejen lever at spaghetti og ketchup 3 dage i ugen, om de må cykle 15 km hver gang de skal købe ind, fordi de ikke har råd til offentlig transport... og overfor sådanne folk, så synes jeg virkelig det er respektløs at sige at det handler om prioriteringer.

Anmeld

20. april 2012

HeidiØ

Lunae skriver:

Der er netop kommet et forslag op om at sænke kontanthjælpen til unge under 30, så pengene bliver svarende til SU niveau.

Hvad tænker i om det?

Jeg synes det er en super god ide, for jeg synes det er ærgeligt at unge mennesker overvejer om de har råd til at tage en uddannelse eller ej. Endvidere skal det ALDRIG kunne betale sig ikke at ville yde noget for samfundet!

Kunne egentlig ikke ha skrevet det bedre selv!

Anmeld

20. april 2012

mortilnoahogmelina

Det er meget sjovt du nævner det .
Jeg havde en samtale med kæresten igår om noget lignende ..

Jeg har siden jeg start på hg som 18 årige stået i a kasse/fagforening.
Jeg er færdig udd næste fredag og har desværre ikk job bagefter . Jeg har været elev i butik og fået 12800 kr før skat . Når jeg kommer på dagpenge fra næste mandag så vil.min sats hedde 13000 før skat . Hvad jeg så har forspet får man 13500 før skat på kontanthjælp som forsøger korrekt??
Jeg er selv forsøger og jeg klager ikk vi lever og har det fint . Vi prioritere .
Egentlig synes jeg bare det er død ærgerligt at jeg rent faktisk står i fagforening og får mindre end kontanthjælp . Op trods af jeg har taget en udd men desværre ikk har været heldig at få hob væg efter . Ja det er kun 500 kr , nej det er ikk beløbet jeg tænker på men mere princippet , u min verden giver det absolut bare ingen mening .

Anmeld

20. april 2012

jydeinden

michelledam skriver:

Ja jeg tror også at det kan være det der gør at der er så mange der synes at den skal sænkes. For de er jo ikke klar over hvor meget kommunen sætter folk i aktivering. Og jeg vil da meget hellere have et job med flere penge end at arbejde på khs udbetaling. For der skal du jo arbejde ligeså meget som hvis du var i job.
For mange år siden kunne folk på kh bare gå hjemme og ikke blive sendt ud. Men sådan er det ikke i dag. Heldigvis for det men folk er ret sikker på at de folk der synes den skal sænkes ville være imod det hvis det var noget der ramte dem en dag.

det har du ganske ret i tror jeg.. også derfor jeg selv udtaler at jeg ikke tror at ret mange af dem som ønsker kh nedsat rent faktisk har været i systemet. Jeg har været en af dem der gik hjemme, og bare søgte jobs, fordi det ikke kunne svare sig at starte noget aktivering op (jeg skulle have startet på udd en måned efter) og jeg kan hilse og sige at jeg bestemt IKKE var en af demd er nød at gå hjemme.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.