Hvad mener du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. april 2012

Lunae

mortilfreja skriver:

Synes ikke den skal sæmkes..

Til gengæld synes jeg SU'en skal HÆVES til kontanthjælps niveau da det vil gøre at langt flere unge har råd til at tage en uddannelse og stadig bo i lejlighed og forsørge barn/børn.. Det er tit SU'en der bremser de unge i at tage en uddannelse da den er så lav..

Selvfølgelig ville det være dejligt at suen var højere, men faktum er at man godt KAN leve for en su. Problemet ligger i at det bliver fordelagtigt ikke at påbegynde uddannelse, fordi man mister penge i forhold til kh. Hvis kh og su var samme niveau, er jeg sikker på at tallet for unge på kh ville falde markant!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2012

Sofia

Jeg synes det er et aldeles GLIMRENDE forslag som jeg bestemt håber bliver gennemført! Man kan sagtens klare sig for su-satsen, også som forsørger, hvilket jeg personligt kan skrive under på, din min kæreste og jeg indtil for ganske nylig begge var på SU, og vi har et barn! Det handler bare om at leve efter den økonomi man har, lade være med at købe bil hvis man ikke har råd, bo et billigt sted osv.

Anmeld

18. april 2012

Problembarnet

Profilbillede for Problembarnet
Min store skattepige skal være storesøster

Tja, men så må de sgu også komme med nogle arbejdspladser!!

Anmeld

18. april 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Silas&Mille skriver:

Nu har jeg kun lige kort hørt at forslaget er blevet fremlagt.

Men hvad med dem som er på barsel, går det også ud over dem?

Umiddelbart synes jeg det er en god ide. Jeg selv GLÆDER mig til jeg kan komme i arbejde igen. Pt er jeg på barsel, hvor jeg får kontanthjælp.

jeg er på barsel og vi lever af fødselsklip (su)

Kan sagtens lade sig gøre

Anmeld

18. april 2012

Zeus

Amandas-mor skriver:

Kontanthjælpen på ca 5000 ville ikke engang dække jeres husleje hvis I blev ramt af dette. (Jeg ved godt at når I har et barn ville I ikke blive omfattet, men alligevel vil det ramme mange andre i en lignende situation som ikke har børn og måske enda er enlige således at beløbet på ca 5000 er det eneste de har at leve for overhovedet).

Jeg ved godt hvordan det er at skulle klare sig for meget få penge, for vi har også MEGET lidt herhjemme, så det er ikke fordi at jeg bare griber ud af den blå luft at det kan man ikke.

Jeg har selv været ramt af det der loft da jeg var under 25 og jeg boede i byens billigeste lejligheder med en husleje på 4000...når den var betalt var der 1000 kr om måneden til mad, tøj, telefon...alting.

Du skal også huske på at når man er på kontanthjælp og samboende med en anden person (uanset om man er gift eller ej) så mister man efter et halvt år retten til alle tilskud. Dvs ingen boligsikring, ingen støtte til noget overhovedet (på nær pasning af børn).

Ikke længere, loftet på de 6 mdr blev fjernet d.1/1-2012

Anmeld

18. april 2012

Zeus

Jeg har svaret nej..

Men jeg synes stadig det er en god ide at kigge kontanthjælps systemet efter i sømmene, lige så med nogle af alle de tilskud man kan få.. I sidste ende, kan det bedre betale sig at være på kh, end det kan på s.u og dagpenge, udelukkende pga. div. tilskud og engangs ydelser..

Jeg tror bare ikke at den holder den med matchgruppe 1, for jeg tror der er mange der er i de forkerte grupper.. Jeg ved ikke hvilken gruppe jeg var endt i, da jeg blev raskmeldt ude på psyk, men jeg var ikke klar på en 37-timers uge, og er det stadig ikke, nu 1 år efter raskmeldingen.. Jeg tager min HF over 3 år, med 19 timer om ugen, for at kunne følge ordentligt med. Og ja, jeg er energi tilbage til mere, men der er også langt fra 19 timer til 37..

Så er der også det med, at man automatisk får flere 'rettigheder' når man får børn.. Man får flere penge, man får boligsikring til en stor lejlighed, er man ikke sammen med faren, så er der lige 1000 kr mere der, plus børnepenge.. Står man som (lidt socialt udsat måske?) 18-årig og føler sig fattig, så er der ret god økonomi i at få en barn + man får et år fri (barsel).. Kommer barnet i pleje, så får man stadig den høje kh sats og boligsikring til en stor lejlighed.. Nu er man så begyndt på, at hvis det er en tvangsfjernelse, så skal man selv være med til at betale for barnets ophold hos plejefamilien, men det er jo bare endnu et middel til at få forældrene med på en frivillig.. Der er ikke længere nogen grund til at få forsørgelsesgrundlaget på plads inden børnene kommer, for kommunen er der jo til at sørge for at ens barn får mad på bordet, og tøj på kroppen.. Jeg var selv på kontanthjælp da jeg fik både den store og den lille, så jeg skal ikke gøre mig selv hellig. Jeg siger bare, at der ikke er nogen andre grunde end éns selvværd, til at påbegynde en uddannelse, lige så snart der er børn indblandet..

Anmeld

18. april 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det var da på høje tid! 

Anmeld

19. april 2012

Tona

Zeus skriver:

Ikke længere, loftet på de 6 mdr blev fjernet d.1/1-2012

Min fejl

Anmeld

19. april 2012

emsaroto

det er helt fair! 
er selv ung, og har mange der hellere sidder på KH, fordi det nettop giver mere! Man kan sagtens leve med en SU og specielt hvis man er forældre. Man behøver ikke bo i det største eller det dyreste! 

.. og hellere uddanne sig end at sidder på KH!  

Anmeld

19. april 2012

Tona

Ann87 skriver:

Det lyder til at du har oplevet nogle uheldige episoder, hvor lægeerklæringer er blevet ignoreret, men dette er jo lang fra alle steder det sker. Der hvor jeg var i praktik, ignorerde man ikke lægeerklæringer! Tværtimod opfordrede vi dem til at få en, hvis de fejlede noget. 

Det er glædeligt at du har gode erfaringer, og selvfølgelig er der også gode ting.

Jeg har arbejdet med området i mange år og er nu desuden ramt af kronisk sygdom, det samme er min far, min mor og min mand har også lige været igennem et svært forløb, men er nu rask igen heldigvis.

Dvs at jeg både gennem mit arbejde og gennem mine private forhold har kendskab til VIRKELIG mange sager. Det jeg ved med sikkerhed det er at de sidste par år har man virkelig strammet skruen og nu ignorerer man lægeerklæringer på samlebånd. Desværre. Jeg har mange eksempler på klienter som var sygemeldt af lægen og havde fået at vide at deres arbejdsevne var varigt nedsat (alvorlige sygdomme) og som alligevel bare fik at vide at de var mach gruppe 1 og raskmeldte og skulle ud og søge job. Desværre er det blevet normal praksis  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.