Jeg er Gift med En Muslim

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2012

Diana...

sarahb skriver:

Jeg synes det er så fedt at man kan slå nogle fordomme væk og håbe på at det kan åbne op for noget ny viden og accept.

Jeg var også i chok da min mand var i føtex med vores ældste søn, og da han havde bedt om en banan 2 gange, mens min mand var ved noget andet. Sagde en dame meget surt: Så gi dog Aben en banan!!!

Da min mand fortalte mig dette, kogte og boblede jeg inden i, og spurgte om han dog for f.... ikke havde sagt noget.
Han svar var: Nej for hvis jeg gjorde ville folk jo bare se endnu værre på os, end de i forvejen gør.
ÆV hvor blev jeg KED!

Hold da op jeg i chok  

Jeg var godt nok blevet tosset  Men ja din mand har jo ret det er bedst at bevare roen i sådanne situation jeg ville bare ikke kunne 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2012

Frk. Himmelblå

sarahb skriver:

Det er blot hvad der står i koranen, og den er ikke skrevet igår. Det kan godt være forholdene har ændret sig siden svinepesten, parasitter, der lever inde i grisene osv.

Vi spiser det ikke og det har vi slet ikke noget problem med

Halløj

Jeg har altid været fascineret og undrende over for religioner. Især de store monoteistiske. Men altså i den forbindelse har jeg også læst en del om islam. Og der er jeg stødt på en forklaring omkring, at man - på linje med jødedommen - ikke spiser svinekød. Altså en religionsHISTORISK forklaring.

Den går på, at "i gamle dage" i mellemøsten, havde man ganske vist adgang til svinekød, men da man ikke havde køleskabe eller lignende, var det MEGET farligt at spise svinekød. For som du skriver er dyret fyldt med farlige parasitter mv., og hvis det ikke opbevares/tilberedes korrekt, kan det være fatalt at spise det. Oksekød er ikke så farligt, da det ikke indeholder de samme farer (heller ikke salmonella, og i dag spiser nogen af os jo også tatar). Så tænker nogen nok: Jamen, hvad så med de farlige kyllinger, som muslimer jo gerne spiser?? Well, de er jo små dyr, som man tilbereder med det samme ved høje varmegrader. De skal ikke gemmes i fersk tilstand som svinekødet, da  man simpelthen spiser dem med det samme. Eller i hvert fald tilbereder hele dyret på en gang...

Gav det mening? Megen religion har jo rod i et ganske udmærket kulturelt rationale. Religion eller ej. Hvem gider blive syg?

Godaften

Anmeld

14. marts 2012

sarahb

Frk. Himmelblå skriver:

Halløj

Jeg har altid været fascineret og undrende over for religioner. Især de store monoteistiske. Men altså i den forbindelse har jeg også læst en del om islam. Og der er jeg stødt på en forklaring omkring, at man - på linje med jødedommen - ikke spiser svinekød. Altså en religionsHISTORISK forklaring.

Den går på, at "i gamle dage" i mellemøsten, havde man ganske vist adgang til svinekød, men da man ikke havde køleskabe eller lignende, var det MEGET farligt at spise svinekød. For som du skriver er dyret fyldt med farlige parasitter mv., og hvis det ikke opbevares/tilberedes korrekt, kan det være fatalt at spise det. Oksekød er ikke så farligt, da det ikke indeholder de samme farer (heller ikke salmonella, og i dag spiser nogen af os jo også tatar). Så tænker nogen nok: Jamen, hvad så med de farlige kyllinger, som muslimer jo gerne spiser?? Well, de er jo små dyr, som man tilbereder med det samme ved høje varmegrader. De skal ikke gemmes i fersk tilstand som svinekødet, da  man simpelthen spiser dem med det samme. Eller i hvert fald tilbereder hele dyret på en gang...

Gav det mening? Megen religion har jo rod i et ganske udmærket kulturelt rationale. Religion eller ej. Hvem gider blive syg?

Godaften

Præcis det har jeg også stødt på flere gange.
Tak for en rigtig flot forklaring.

Anmeld

14. marts 2012

sarahb

Diana... skriver:

Hold da op jeg i chok  

Jeg var godt nok blevet tosset  Men ja din mand har jo ret det er bedst at bevare roen i sådanne situation jeg ville bare ikke kunne 

Jeg det ville jeg heller ikke kunne, men han følte han blev nød til det pga hans farve. For uanser hvordan man vender og drejer den så vil han oftes blive den der bærer skylden.. desværre.

Anmeld

14. marts 2012

Diana...

sarahb skriver:

Jeg det ville jeg heller ikke kunne, men han følte han blev nød til det pga hans farve. For uanser hvordan man vender og drejer den så vil han oftes blive den der bærer skylden.. desværre.

Uhh jeg kan blive så sur altså  Trist at det skal være sådan 

Anmeld

14. marts 2012

sarahb

Diana... skriver:

Uhh jeg kan blive så sur altså  Trist at det skal være sådan 

Ja jeg synes også det er så sørgeligt.

Men der er bare så mange der ikke er åbne eller ønsker at kende den side af Danmark
Min far var en af dem, men efter han har mødt mín mand - er han Helt Vild med ham og synes han er den mest fantastiske mand!

Anmeld

14. marts 2012

crille

Jeg har egentlig ikek så mage spørgsmål selv. Har bare stor respekt for at folk lever deres liv efter bedste evne og værdsætter de det, bliver jeg glad på deres vegne.

Derfor skriver jeg egentlig også kun fordi jeg vil ytre min glæde for at du vil italesætte nogen af de fordomme der måtte være og imødekomme med åbent sind. Hvor er det stærkt, når mennesker åbner for kommunikation!! Sådan kan vi jo bedst forstå hinanden. Altså ved at turde tale med hinanden - omgås hinanden.

Respekt herfra, både til dem der spørger og dem der svarer!! 

Selv tror jeg på at mennesker altid handler ud fra deres bedste og fordi deres handling giver mening i det øjeblik de handler. Det livssyn hjælper mig med at kunne acceptere alt det der for mig giver mening, men bestemt også det der ikke giver mening.

Anmeld

14. marts 2012

sarahb

crille skriver:

Jeg har egentlig ikek så mage spørgsmål selv. Har bare stor respekt for at folk lever deres liv efter bedste evne og værdsætter de det, bliver jeg glad på deres vegne.

Derfor skriver jeg egentlig også kun fordi jeg vil ytre min glæde for at du vil italesætte nogen af de fordomme der måtte være og imødekomme med åbent sind. Hvor er det stærkt, når mennesker åbner for kommunikation!! Sådan kan vi jo bedst forstå hinanden. Altså ved at turde tale med hinanden - omgås hinanden.

Selv tror jeg på at mennesker altid handler ud fra deres bedste og fordi deres handling giver mening i det øjeblik de handler. Det livssyn hjælper mig med at kunne acceptere alt det der for mig giver mening, men bestemt også det der ikke giver mening.

Det var da fantastisk skrevet.

Tak

Anmeld

14. marts 2012

Diana...

crille skriver:

Anmeld

14. marts 2012

Maise86

Dejligt man kan få svar på nogle spørgsmål

Hvordan foregår det rent praktisk når man konvertere? Kan alle bare gøre det? 

Hvordan forberedte du dig til det? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.