sarahb skriver:
Det er blot hvad der står i koranen, og den er ikke skrevet igår. Det kan godt være forholdene har ændret sig siden svinepesten, parasitter, der lever inde i grisene osv.
Vi spiser det ikke og det har vi slet ikke noget problem med
Halløj
Jeg har altid været fascineret og undrende over for religioner. Især de store monoteistiske. Men altså i den forbindelse har jeg også læst en del om islam. Og der er jeg stødt på en forklaring omkring, at man - på linje med jødedommen - ikke spiser svinekød. Altså en religionsHISTORISK forklaring.
Den går på, at "i gamle dage" i mellemøsten, havde man ganske vist adgang til svinekød, men da man ikke havde køleskabe eller lignende, var det MEGET farligt at spise svinekød. For som du skriver er dyret fyldt med farlige parasitter mv., og hvis det ikke opbevares/tilberedes korrekt, kan det være fatalt at spise det. Oksekød er ikke så farligt, da det ikke indeholder de samme farer (heller ikke salmonella, og i dag spiser nogen af os jo også tatar). Så tænker nogen nok: Jamen, hvad så med de farlige kyllinger, som muslimer jo gerne spiser?? Well, de er jo små dyr, som man tilbereder med det samme ved høje varmegrader. De skal ikke gemmes i fersk tilstand som svinekødet, da man simpelthen spiser dem med det samme. Eller i hvert fald tilbereder hele dyret på en gang...
Gav det mening? Megen religion har jo rod i et ganske udmærket kulturelt rationale. Religion eller ej. Hvem gider blive syg?
Godaften
Anmeld