At vide/afvide

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2012

Louisiana

Camulla skriver:

Ha ha, nå, jamen, bare du har lært det og så længe det bare er en tastefejl, så er det jo fint

Det har jeg skam lært  Og tastefejl sker heeeeeeeeele tiden, det kan de færreste vist sige sig fra  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2012

Louisiana

Fandt lige det her: ordnet.dk/ods/ordbog?query=afvide

Det er MEGET gammelt, og ikke brugt i mange år. Men interessant, at det er blevet brugt engang  Selvom betydningen ikke er helt den samme, som den bliver brugt til nu.

Anmeld

15. marts 2012

morbibi

Louisiana skriver:

Hvordan staver du det?

Det irriterer mit øje hver gang nogen skriver 'afvide', og jeg har tænkt på, om det mon er sådan man lære at stave til det i skolen nu om stunder? Jeg udtaler det selv 'afvide', men det staves 'at vide'.

Jer, der staver det 'afvide' - hvorfor staver I det sådan? 

Det er ikke for at træde nogen over tæerne, har bare tænkt over det mange gange, og nu vil jeg altså vide det  

Hav en dejlig dag! 

Har aldrig lagt mærke til, at nogen skriver afvide, men skriver selv "at vide"

Anmeld

15. marts 2012

AnnaK89

Stavefejl kan virkelig irriterer mig og især når det er et ord, hvor det er oplagt hvordan det staves.

Men jeg studsede over en noget du skrev - og håber virkelig ikke du mener det. "er det sådan man lære at stave til det i skolen nu om stunder?", synes desværre at den retter sig meget efter de unge.
Jeg er selv 22 år (ung) og ved udemærkedet hvordan det staves/skrives.

Man behøver jo ikke, ikke at kunne finde ud af at skrive eller stave bare fordi at man er ung. Ser det faktisk lige så ofte hos de "ældre" herind

Anmeld

16. marts 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Louisiana skriver:

Det er skam ikke en selvfølge  Tolerancen for hvordan man staver f.eks. Mayonnaise er rykket ekstremt - man må idag stave det 'majonæse' - det blev bestemt ikke godkendt, da jeg gik i skole. Sådan er det med mange ord.

Der tager du altså grundigt fejl. Stavemåden "majonæse" blev indført i Retskrivningsordbogen fra 1986, og siden da har der været valgfrihed mellem dén version og den "gamle", mayonnaise. Hvis det er korrekt, at du er 33 år, har det med andre ord været helt legalt at stave det "majonæse" i din skoletid - og hvis din(e) dansklærer(e) ikke godtog det, har de begået en fejl.

Som dansklærer synes jeg, du retter din kritik et helt forkert sted hen ved at skrive, at "sådan er det med mange ord". Det er ikke os, der bestemmer, hvad der er korrekt og ikke korrekt - det er Dansk Sprognævn alene.

"Afvide" er ganske rigtigt ved at være en tilbagevendende fejl, men det samme gør sig gældende for fx en fejl, du laver i dit indlæg her, når du skriver "idag" i ét ord. Det hedder " i dag" - ligesom det hedder "i Randers" eller "i stykker".

Jeg kan godt undre mig over, at bestemte fejltyper pludselig dukker op overalt - fx, hvorfor så mange pludselig skriver "afvide", men jeg tvivler stærkt på, at det nogensinde vil blive anerkendt af Dansk Sprognævn, eftersom det er grammatisk meningsløst. Der er et ord som "majonæse" helt anderledes, da man ikke mener, sproget som sådan lider skade, fordi man går væk fra den franske stavemåde.

Anmeld

16. marts 2012

Clisolka

At vide 

Anmeld

17. marts 2012

modesty

Mor og meget mere skriver:

Der tager du altså grundigt fejl. Stavemåden "majonæse" blev indført i Retskrivningsordbogen fra 1986, og siden da har der været valgfrihed mellem dén version og den "gamle", mayonnaise. Hvis det er korrekt, at du er 33 år, har det med andre ord været helt legalt at stave det "majonæse" i din skoletid - og hvis din(e) dansklærer(e) ikke godtog det, har de begået en fejl.

Som dansklærer synes jeg, du retter din kritik et helt forkert sted hen ved at skrive, at "sådan er det med mange ord". Det er ikke os, der bestemmer, hvad der er korrekt og ikke korrekt - det er Dansk Sprognævn alene.

"Afvide" er ganske rigtigt ved at være en tilbagevendende fejl, men det samme gør sig gældende for fx en fejl, du laver i dit indlæg her, når du skriver "idag" i ét ord. Det hedder " i dag" - ligesom det hedder "i Randers" eller "i stykker".

Jeg kan godt undre mig over, at bestemte fejltyper pludselig dukker op overalt - fx, hvorfor så mange pludselig skriver "afvide", men jeg tvivler stærkt på, at det nogensinde vil blive anerkendt af Dansk Sprognævn, eftersom det er grammatisk meningsløst. Der er et ord som "majonæse" helt anderledes, da man ikke mener, sproget som sådan lider skade, fordi man går væk fra den franske stavemåde.

Anmeld

17. marts 2012

chael

Altså jeg staver ikke for godt.

Jeg gør mig megen umage, men det har bare aldrig haft min store interesse

Jeg tager mig ikke af hvordan folk staver.

Mere hvis folk har misforstået et ordsprog.

Især den et "gram salt". Den gør lidt ondt i øjnene

Det hedder "et gran salt"

*Camilla

Anmeld

17. marts 2012

Pige2009

Louisiana skriver:

Hvordan staver du det?

Det irriterer mit øje hver gang nogen skriver 'afvide', og jeg har tænkt på, om det mon er sådan man lære at stave til det i skolen nu om stunder? Jeg udtaler det selv 'afvide', men det staves 'at vide'.

Jer, der staver det 'afvide' - hvorfor staver I det sådan? 

Det er ikke for at træde nogen over tæerne, har bare tænkt over det mange gange, og nu vil jeg altså vide det  

Hav en dejlig dag! 

Jeg har det på samme måde med nutids -r og når folk bytter rundt på ligge og lægger Det er altså ikke så svært, med et par simple regler in mente

Anmeld

17. marts 2012

Pige2009

Benjamins'mor skriver:

Jeg bruger afvide i den sammenhæng "jeg fik afvide at du...." der kan du jo ikke skrive "jeg fik at vide at du...." det lyder jo helt hen i vejret. Men det er min mening.

Men jeg bruger at vide i den sammenhæng "at vide noget omkring...." for der kan du jo ikke bruge "afvide noget omkring...."

Og jeg har aldrig fået fejl for det i skolen.

Men selve konstruktionen hedder jo at vide Der er ikke noget der hedder afvide

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.