At vide/afvide

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvordan staver du det?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

42.513 visninger
105 svar
52 synes godt om
14. marts 2012

Louisiana

Hvordan staver du det?

Det irriterer mit øje hver gang nogen skriver 'afvide', og jeg har tænkt på, om det mon er sådan man lære at stave til det i skolen nu om stunder? Jeg udtaler det selv 'afvide', men det staves 'at vide'.

Jer, der staver det 'afvide' - hvorfor staver I det sådan? 

Det er ikke for at træde nogen over tæerne, har bare tænkt over det mange gange, og nu vil jeg altså vide det  

Hav en dejlig dag! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2012

modesty

Selvfølgelig er det ikke sådan man lærer at stave til det, det er jo forkert.

Anmeld

14. marts 2012

Louisiana

modesty skriver:

Selvfølgelig er det ikke sådan man lærer at stave til det, det er jo forkert.

Det er skam ikke en selvfølge  Tolerancen for hvordan man staver f.eks. Mayonnaise er rykket ekstremt - man må idag stave det 'majonæse' - det blev bestemt ikke godkendt, da jeg gik i skole. Sådan er det med mange ord.

Anmeld

14. marts 2012

Kofoed.

Jeg skriver afvide, men mest fordi det netop er måde det udtales og er svag ordblind, så jeg staver det som det udtales, så ved alle, hvad det betyder, selvom det et forkert. Synes faktisk det her er et hover indlæg og folk der staver forkert har problemer nok, så vis man forstår meningen, hvorfor så gå så meget op i detaljerne? Hvis det nu ikke giver mening, så må man heller end gerne spørge, hvad man lige mener.

Anmeld

14. marts 2012

Gittemor09

Louisiana skriver:

Hvordan staver du det?

Det irriterer mit øje hver gang nogen skriver 'afvide', og jeg har tænkt på, om det mon er sådan man lære at stave til det i skolen nu om stunder? Jeg udtaler det selv 'afvide', men det staves 'at vide'.

Det er ikke for at træde nogen over tæerne, har bare tænkt over det mange gange, og nu vil jeg altså vide det  

Hav en dejlig dag! 

jeg staver det faktisk af vide.... vidste egentlig ikke at det så hed at vide synes det lyder lidt forkert....

jeg fik at vide at: bla bla bla (din version)

jeg fik af vide at: bla bla bla (min version)

Anmeld

14. marts 2012

hekran

Afvide? Har aldrig slået mig at stave det sådan, da det i min optik ikke er et ord. Udvide, ja... men afvide? Det har jeg aldrig hørt om

Anmeld

14. marts 2012

MissBee

Louisiana skriver:

Hvordan staver du det?

Hav en dejlig dag! 

Jeg skriver nok af vide men ved gdt at det korrekte er at vide. Men jeg skriver også ik istedet for ikke..

Anmeld

14. marts 2012

Louisiana

Kofoed. skriver:

Jeg skriver afvide, men mest fordi det netop er måde det udtales og er svag ordblind, så jeg staver det som det udtales, så ved alle, hvad det betyder, selvom det et forkert. Synes faktisk det her er et hover indlæg og folk der staver forkert har problemer nok, så vis man forstår meningen, hvorfor så gå så meget op i detaljerne? Hvis det nu ikke giver mening, så må man heller end gerne spørge, hvad man lige mener.

Der er ingen grund til, at tage sådan på vej. Jeg spørger fordi det for mig ikke giver mening, at stave det sådan. Som jeg skriver, så er det ikke for at træde nogen over tæerne, men for at finde ud af hvorfor nogen staver det sådan. 

At nogen staver det sådan fordi de er ordblinde, har jeg aldrig påstået, at jeg har et problem med - men der er rigtig mange, som jeg ved ikke er ordblinde, der staver det sådan. 

Anmeld

14. marts 2012

Benjamins'mor

Jeg bruger afvide i den sammenhæng "jeg fik afvide at du...." der kan du jo ikke skrive "jeg fik at vide at du...." det lyder jo helt hen i vejret. Men det er min mening.

Men jeg bruger at vide i den sammenhæng "at vide noget omkring...." for der kan du jo ikke bruge "afvide noget omkring...."

Og jeg har aldrig fået fejl for det i skolen.

Anmeld

14. marts 2012

Louisiana

Gittemor09 skriver:

jeg staver det faktisk af vide.... vidste egentlig ikke at det så hed at vide synes det lyder lidt forkert....

jeg fik at vide at: bla bla bla (din version)

jeg fik af vide at: bla bla bla (min version)

Så tænk over ordenes betydning. At vide og af vide. Af vide giver slet ingen mening 

Er det aldrig blevet nævnt af nogen af dine lærere, at det ikke er sådan man staver det? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.