At vide/afvide

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. november 2014

Muffinmus

Afvide er ikke et ord du kan du smide ind i den sætning

det er egentligt ligegyldigt om folk gør det eller ej, men skal man være korrekt hedder det at vide som mange skriver.

det andet findes slet ikke, så det er muligt at " at vide" lyder mærkeligt i folk ører, men ikke desto mindre er det sådan det danske sprog er 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2014

Elgaard73

vov skriver:

Hold da op er det forum for D.U.M. (de unge mødre)? I er da fantastisk kloge lol xD

Hvis i ikke ved hvad der er rigtigt, skal i ikke komme med konklusioner.. en simpel hurtig søgning på google kunne have givet jer det svar i har brug for... 

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=afvide

afvide, v. præs. ent. -ved, flt. -vide; præt. -vidste; part. -vidst. vbs. -ende (vAph. (1764)). ( ænyd. d. s., dannet af vide af ) have kendskab til (et forhold; vide besked om (noget). (især i bisætn.). da skulle de vidne, som afveed. DL.1–13–16. Krigssager og andet mere, som Romani intet afvidste. Gram.​Breve.87. KSelskSkr. I.217.245. Dette er ikke skeet, mig afvidende. VSO. (jf. uafvidende ).

fra ODS bind 1, 1919

Så til hende der får irriterede øjne af det, det må du leve med, vi ændrer ikke sproget for din skyld.

Til hende der har lært det "rigtigt" da hun gik i folkeskole, hvornår gik du i skole?? Beskrivelsen er som anvist skrevet i 1919, du må være en gammel dame efterhånden

Jamen, velkommen da, til "forummet DUM". Kan se på dit indlæg, at du absolut ikke får problemer med at passe ind.

Anmeld

19. november 2014

L-Mortil3

At vide , naturligvis... Det andet "findes ikke", i den sammenhæng jeg her har læst den, som brugt  ... Men ordet findes ganske rigtigt

Anmeld

19. november 2014

EKAB

Profilbillede for EKAB
Elgaard73 skriver:

Jamen, velkommen da, til "forummet DUM". Kan se på dit indlæg, at du absolut ikke får problemer med at passe ind.

Haha

Anmeld

19. november 2014

K&S

Fejl... 

Anmeld

19. november 2014

ErDetSnartNU

Benjamins'mor skriver:

Jeg bruger afvide i den sammenhæng "jeg fik afvide at du...." der kan du jo ikke skrive "jeg fik at vide at du...." det lyder jo helt hen i vejret. Men det er min mening.

Men jeg bruger at vide i den sammenhæng "at vide noget omkring...." for der kan du jo ikke bruge "afvide noget omkring...."

Og jeg har aldrig fået fejl for det i skolen.

Det kan godt være du synes det lyder helt hen i vejret, men det er altså forkert at skrive "afvide". 

I sætningen "jeg fik at vide at du..." er "at vide" står jo i infinitiv, ligesom "Jeg skulle at komme derhen" - der ville du vel heller ikke skrive "jeg skulle til afkomme derhen"? 

Anmeld

19. november 2014

ErDetSnartNU

vov skriver:

Hold da op er det forum for D.U.M. (de unge mødre)? I er da fantastisk kloge lol xD

Hvis i ikke ved hvad der er rigtigt, skal i ikke komme med konklusioner.. en simpel hurtig søgning på google kunne have givet jer det svar i har brug for... 

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=afvide

afvide, v. præs. ent. -ved, flt. -vide; præt. -vidste; part. -vidst. vbs. -ende (vAph. (1764)). ( ænyd. d. s., dannet af vide af ) have kendskab til (et forhold; vide besked om (noget). (især i bisætn.). da skulle de vidne, som afveed. DL.1–13–16. Krigssager og andet mere, som Romani intet afvidste. Gram.​Breve.87. KSelskSkr. I.217.245. Dette er ikke skeet, mig afvidende. VSO. (jf. uafvidende ).

fra ODS bind 1, 1919

Så til hende der får irriterede øjne af det, det må du leve med, vi ændrer ikke sproget for din skyld.

Til hende der har lært det "rigtigt" da hun gik i folkeskole, hvornår gik du i skole?? Beskrivelsen er som anvist skrevet i 1919, du må være en gammel dame efterhånden

Hahaha! Piiiiiiinliiiigt for dig! Men ellers tak for "googlehjælpen"  

Anmeld

19. november 2014

TNBC

Elgaard73 skriver:

Sjovt nok har personen så heller ikke skrevet noget siden. 

Anmeld

19. november 2014

TNBC

Elgaard73 skriver:

Sjovt nok har personen så heller ikke skrevet noget siden. 

Anmeld

19. november 2014

Rikke _ Mor til Ida <3

Helt enig.. 

Jeg har svært ved at rette folk som skriver "Hvordan går det enlig" ..... EGENTLIG! 

Gisp...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.