At vide/afvide

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2012

mariesmavse92

Haha, årrhh jeg er forbandet på samme måde som flere andre herindefra, stavefejl forstyrrer mine øjne på det grummeste, og det ER virkelig som en forbandelse, for egentlig er det jo ikke noget at tage på vej over! Men min mand er heller ikke den bedste staver, og HELDIGVIS kan han tage, når jeg flipper ud over en af hans åndssvage stavefejl eller den så vildt almindelige fejl der begås med nutids-r (og andre fejl som ligger/lægger). Jeg ville ønske, det ikke rørte mig, om der var fejl eller ej, jeg forstår jo godt betydningen i sætningerne på trods af fejlene - og jeg er virkelig også i gang med at arbejde mig væk fra den forbandelse, haha! Prøver virkelig at arbejde med min tålmodighed. Men det hedder AT VIDE, og bare fordi man synes det andet lyder bedre, hedder det stadig AT VIDE.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2012

Ansemusen

Louisiana skriver:

Hvordan staver du det?

Det irriterer mit øje hver gang nogen skriver 'afvide', og jeg har tænkt på, om det mon er sådan man lære at stave til det i skolen nu om stunder? Jeg udtaler det selv 'afvide', men det staves 'at vide'.

Jer, der staver det 'afvide' - hvorfor staver I det sådan? 

Det er ikke for at træde nogen over tæerne, har bare tænkt over det mange gange, og nu vil jeg altså vide det  

Hav en dejlig dag! 

Nej det lærer man ikke i skolen, og man lærer heller ikke at skrive "lære", når man skal skrive "lærer"

Anmeld

17. marts 2012

Ansemusen

Det der irriterer mig mest ved sprogfel er, at næsten ingen kan finde ud af hans/hendes eller sin! Heller ikke studieværter osv.

Men egentlig er det jo ikke noget, man kan tillade sig at lade sig irritere af, for der er jo også en masse JEG ikke er god til!

Anmeld

17. marts 2012

Isabella_mor

Louisiana skriver:

Hvordan staver du det?

Det irriterer mit øje hver gang nogen skriver 'afvide', og jeg har tænkt på, om det mon er sådan man lære at stave til det i skolen nu om stunder? Jeg udtaler det selv 'afvide', men det staves 'at vide'.

Det er ikke for at træde nogen over tæerne, har bare tænkt over det mange gange, og nu vil jeg altså vide det  

Hav en dejlig dag! 

jeg stavede det selv sådan indtil jeg fandt ud af at det stavet AT vide.. så det er måske fordi at de ikke ved at det staves sådan... tænker jeg

Anmeld

17. marts 2012

132319

At vide

Det andet er bare.... forkert 

Anmeld

17. marts 2012

H+S Skjolgborg.

at vide.Men et sted kan man jo også bruge ord afvide and på samhængen syntes jeg da.

Henriette

Anmeld

18. marts 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
mor til 4 dejlige børn skriver:

at vide.Men et sted kan man jo også bruge ord afvide and på samhængen syntes jeg da.

Henriette

Nej, det kan man altså ikke - det eksisterer ikke.

Anmeld

18. marts 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Benjamins'mor skriver:

Jeg bruger afvide i den sammenhæng "jeg fik afvide at du...." der kan du jo ikke skrive "jeg fik at vide at du...." det lyder jo helt hen i vejret. Men det er min mening.

Men jeg bruger at vide i den sammenhæng "at vide noget omkring...." for der kan du jo ikke bruge "afvide noget omkring...."

Og jeg har aldrig fået fejl for det i skolen.

Det er jo det korrekte. Det hedder jo: jeg fik at vide at du....

Jeg kan slet slet ikke forstå man vil stave det anderledes, hvis ikke det er fordi man er ordblind.

Anmeld

18. marts 2012

raca

Gittemor09 skriver:

jeg staver det faktisk af vide.... vidste egentlig ikke at det så hed at vide synes det lyder lidt forkert....

jeg fik at vide at: bla bla bla (din version)

jeg fik af vide at: bla bla bla (min version)

jammen jeg er også sikker på det har 2 helt forskellige meninger...

at vide.. det kan jo være et spørsmål som eks.. hvornår begynder barnet at vide om det er dreng eller pige.

af vide er når nogle får noget fortalt.. altså jeg har fået af vide at børn først skal spise honning når de er over 1 år.

Anmeld

18. marts 2012

raca

Louisiana skriver:

Hvordan staver du det?

Hav en dejlig dag! 

ja men nu har afvide altså eksisteret, det er bare gået af brug.

og jeg mener der er en grads forskel i meneningen om man skriver

at vide

af vide

det bliver nok mere synligt når man bytter om på ordne.. og ja det må man gerne når de er delte. det havde ikke givet mening hvis det ikke skives i 2 ord.

vide at.... det er en viden man har.

vide af... det er noget man kender til eller har fået fortalt.

men nej i det talte sprog er forskellen ikke så tydelig som på skrift.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.