At vide/afvide

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2012

Louisiana

Kay skriver:

tror jeg er en af dem der skriver afvide... jeg er lettere ordblind så staver mange ting lidt sjovt... så ja derfor

Det er jo også en helt anden sag, og dette indlæg er ikke henvendt til ordblinde - naturligvis  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2012

MomInTheMaking

At vide. Tror jeg nok?

Anmeld

14. marts 2012

Sara_S

Louisiana skriver:

Hvordan staver du det?

Det irriterer mit øje hver gang nogen skriver 'afvide', og jeg har tænkt på, om det mon er sådan man lære at stave til det i skolen nu om stunder? Jeg udtaler det selv 'afvide', men det staves 'at vide'.

Jer, der staver det 'afvide' - hvorfor staver I det sådan? 

Det er ikke for at træde nogen over tæerne, har bare tænkt over det mange gange, og nu vil jeg altså vide det  

Hav en dejlig dag! 

Anmeld

14. marts 2012

Louisiana

Sara_S skriver:

Anmeld

14. marts 2012

ano14316

Louisiana skriver:

Hvordan staver du det?

Det irriterer mit øje hver gang nogen skriver 'afvide', og jeg har tænkt på, om det mon er sådan man lære at stave til det i skolen nu om stunder? Jeg udtaler det selv 'afvide', men det staves 'at vide'.

Jer, der staver det 'afvide' - hvorfor staver I det sådan? 

Det er ikke for at træde nogen over tæerne, har bare tænkt over det mange gange, og nu vil jeg altså vide det  

Hav en dejlig dag! 

tak tak tak..

Det er lige som folk der skriver "begrund af" Det hedder PÅ GRUND AF og kan forkortes til pga.

Og så vil jeg lige understege:

DET ER MIG DER HAR ET PROBLEM OG IKKE JER DER SKRIVER, BARE FORDI DET IRRITERE MIT ØJE OG FORDI JEG ER TOTALT ORDKLØVER, SÅ ER DET IKKE NOGET I SKAL TÆNKE OVER.
SÅ DER ER INGEN DER SKAL FØLE SIG TRUFFET!!!

Min kæreste er ordblind, fuldkommen, og det giver også udtryk i hans sprog nogen gange, og jeg slår simpelthen knuder på mig selv for ikke at rette på ham.

f.eks. siger han sogolade (chokolade) og jeg kan ikke have det, det er faktisk pinligt. Og nogen gange kommer jeg til at rette folk, som jeg bare ikke kender godt nok til det, og det er bare så pinligt, og folk bliver så irriteret på mig.

Så bær over med mig, jeg kan ikke gøre for det.

Anmeld

14. marts 2012

ano14316

4kløver skriver:

En at de grunde at jeg ikke skriver så meget herinde. Da jeg ikke gider at blive "banket" ned vis der er stave fejl.. Har en dejlig veninde som ser igemmen fingeren med mine stavefejl vis alle gjorde det herinde tror jeg at flere ville skrive..

Jeg håber virkelig ikke at der er nogen der banker dig oven i hovedet med stavefejl, for så skal du fandme bare slå igen!

Jeg er en af dem der engang imellem sidder og krøller tær over hvad folk skriver, men det er altså mit problem, og andre skal da ikke ændre adfærd fordi jeg er en tosse.

Anmeld

14. marts 2012

lycly

ano14316 skriver:

tak tak tak..

Det er lige som folk der skriver "begrund af" Det hedder PÅ GRUND AF og kan forkortes til pga.

Og så vil jeg lige understege:

DET ER MIG DER HAR ET PROBLEM OG IKKE JER DER SKRIVER, BARE FORDI DET IRRITERE MIT ØJE OG FORDI JEG ER TOTALT ORDKLØVER, SÅ ER DET IKKE NOGET I SKAL TÆNKE OVER.
SÅ DER ER INGEN DER SKAL FØLE SIG TRUFFET!!!

Min kæreste er ordblind, fuldkommen, og det giver også udtryk i hans sprog nogen gange, og jeg slår simpelthen knuder på mig selv for ikke at rette på ham.

f.eks. siger han sogolade (chokolade) og jeg kan ikke have det, det er faktisk pinligt. Og nogen gange kommer jeg til at rette folk, som jeg bare ikke kender godt nok til det, og det er bare så pinligt, og folk bliver så irriteret på mig.

Så bær over med mig, jeg kan ikke gøre for det.

Åh jeg er fuldstændig ligesom dig! Jeg er MEGA meget ordkløver og grammatik har altid været nemt for mig.
Men jeg tror at jeg nogen gange får trådt folk over tæerne, når jeg retter på dem. Men "stavefejl" forstyrrer altså bare mine øjne - og som du siger, det er MIT problem, det er mig der bare skal lære at slappe lidt af

Noget der virkelig irriterer mig er nutids "r". Enten hvis det mangler, eller hvis det er der men ikke bør være der. Og så er der mange der bruger "og" i stedet for "at". Fx jeg elsker og løbe - det hedder AT løbe

Anyways, jeg skriver "at vide"

Anmeld

14. marts 2012

ano14316

LunaLykke skriver:

Åh jeg er fuldstændig ligesom dig! Jeg er MEGA meget ordkløver og grammatik har altid været nemt for mig.
Men jeg tror at jeg nogen gange får trådt folk over tæerne, når jeg retter på dem. Men "stavefejl" forstyrrer altså bare mine øjne - og som du siger, det er MIT problem, det er mig der bare skal lære at slappe lidt af

Noget der virkelig irriterer mig er nutids "r". Enten hvis det mangler, eller hvis det er der men ikke bør være der. Og så er der mange der bruger "og" i stedet for "at". Fx jeg elsker og løbe - det hedder AT løbe

Anyways, jeg skriver "at vide"

Se det er så det der gør det endnu mere pinligt, jeg er ikke særlig god til gramatik, jo jeg kan det, og jeg kan rette, men når jeg bare skriver er det tit fejl.

Og specielt nutids r'er er jeg super dårlig til.
Men prøver at forbedrer mig. Det er blevet lidt sjovere efter jeg at begyndt at bruge "kneppe" til at rette med, i stedet for "spise" som vi lærte i folkseskolen.

Og den med og/at er også rigtig irriterende ja... og af/ad. Du tager billedet ned af væggen. Jeg løber op ad bjerget.

Anmeld

14. marts 2012

Eliza

haha hvor skægt.. jeg staver afvide, og har altid undret mig over at folk skrev at vide.. jeg staver ikke fantastisk, og staver oftest som ting udtales.. anede ikke det var forkert

Anmeld

14. marts 2012

modesty

ano14316 skriver:

Se det er så det der gør det endnu mere pinligt, jeg er ikke særlig god til gramatik, jo jeg kan det, og jeg kan rette, men når jeg bare skriver er det tit fejl.

Og specielt nutids r'er er jeg super dårlig til.
Men prøver at forbedrer mig. Det er blevet lidt sjovere efter jeg at begyndt at bruge "kneppe" til at rette med, i stedet for "spise" som vi lærte i folkseskolen.

Og den med og/at er også rigtig irriterende ja... og af/ad. Du tager billedet ned af væggen. Jeg løber op ad bjerget.

At forbedre. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.