At vide/afvide

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2012

Camulla

Louisiana skriver:

Hvordan staver du det?

Det irriterer mit øje hver gang nogen skriver 'afvide', og jeg har tænkt på, om det mon er sådan man lære at stave til det i skolen nu om stunder? Jeg udtaler det selv 'afvide', men det staves 'at vide'.

Jer, der staver det 'afvide' - hvorfor staver I det sådan? 

Det er ikke for at træde nogen over tæerne, har bare tænkt over det mange gange, og nu vil jeg altså vide det  

Hav en dejlig dag! 

Jeg er præcis ligesom dig! Det irriterer desværre også mit øje gevaldigt, når folk staver forkert.

Og nu når du "retter" på folk som skriver afvide, så må jeg også gerne lige rette dig, for du har vist ikke lært nutids-r i skolen. Du mangler det et par steder i dine indlæg nemlig Bl.a. hedder det "man læreR at..." som du skriver i 3 linje Sorry, kunne ikke lade være... Og det er heller ikke med løftet pegefinger!  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2012

tinasmor

Stéphanie skriver:

Hvis han er hos SINE børn, er det manden (altså den "han" du skriver først) er han ved HANS børn, er det en anden mands børn.

Håber det gav mening 

Giver rigtig god menning. Tak

Anmeld

14. marts 2012

tinasmor

Sandko skriver:

Hvis "Han er hjemme hos sine børn", så er han hjemme hos sine egne børn. Hvis han derimod er "hjemme hos hans børn", så er han hjemme hos en anden mands barn. God huskeregel 

Tak

Anmeld

14. marts 2012

Stéphanie

tinasmor skriver:

Giver rigtig god menning. Tak

Det var godt  Og så lidt da 

Anmeld

14. marts 2012

tinasmor

modesty skriver:

Torben tog hjem til Børge med sine børn. = Børnene er Torbens.

Torben tog hjem til Børge med hans børn. = Børnene er Børges.

Forstår du forskellen?

Tak, så fik jeg afklaret det.

Anmeld

14. marts 2012

Mira0911

Louisiana skriver:

Hvordan staver du det?

Det irriterer mit øje hver gang nogen skriver 'afvide', og jeg har tænkt på, om det mon er sådan man lære at stave til det i skolen nu om stunder? Jeg udtaler det selv 'afvide', men det staves 'at vide'.

Jer, der staver det 'afvide' - hvorfor staver I det sådan? 

Det er ikke for at træde nogen over tæerne, har bare tænkt over det mange gange, og nu vil jeg altså vide det  

Hav en dejlig dag! 

Hehe den har været oppe et par gange før... .

Det hedder "At vide"

Anmeld

14. marts 2012

Louisiana

Camulla skriver:

Jeg er præcis ligesom dig! Det irriterer desværre også mit øje gevaldigt, når folk staver forkert.

Og nu når du "retter" på folk som skriver afvide, så må jeg også gerne lige rette dig, for du har vist ikke lært nutids-r i skolen. Du mangler det et par steder i dine indlæg nemlig Bl.a. hedder det "man læreR at..." som du skriver i 3 linje Sorry, kunne ikke lade være... Og det er heller ikke med løftet pegefinger!  

Ja, du har helt ret! Jeg får ofte skrevet alt for hurtigt, og så smutter de nutids r'er altså  Det er også irriterende for mig selv, når jeg læser mit indlæg efter jeg har sendt svaret afsted - nogen gange retter jeg det, andre gange orker jeg det ikke  

Anmeld

14. marts 2012

Camulla

Louisiana skriver:

Ja, du har helt ret! Jeg får ofte skrevet alt for hurtigt, og så smutter de nutids r'er altså  Det er også irriterende for mig selv, når jeg læser mit indlæg efter jeg har sendt svaret afsted - nogen gange retter jeg det, andre gange orker jeg det ikke  

Ha ha, nå, jamen, bare du har lært det og så længe det bare er en tastefejl, så er det jo fint

Anmeld

14. marts 2012

Louisiana

Mira0911 skriver:

Hehe den har været oppe et par gange før... .

Det hedder "At vide"

Har det?! Det har jeg ikke set, så havde jeg ikke lavet tråden 

Anmeld

14. marts 2012

Mira0911

Louisiana skriver:

Har det?! Det har jeg ikke set, så havde jeg ikke lavet tråden 

Jeps... Men også lige meget... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.