carneval skriver:
I min verden er et KS okay når den fødende og lægerne vurderer det, og så er jeg fløjtende ligeglad med årsagen, og synes heller ikke det er op til andre at gøre sig til dommer over nogens beslutning.
Jeg fik selv et pks af grunde der er sagen uvedkommende her, men det var et såkaldt "pks på moders ønske".
Jeg synes nogle af argumenterne i denne tråd er ufatteligt tynde. At man "bare" skal tage sig sammen og få noget hjælp for angst, at så må man jo lade være med at få børn.... Jer med denne holdning, siger I også til folk med psykiske sygdomme at de bare skal tage sig sammen og gå på arbejde? At folk med svære depressioner bare skal stå op og se at komme i gang, for det er da bare noget pjat?
Argumentet med at det koster kan jeg såmænd heller ikke se fornuften i. Skal vi begynde at gøre op hvad vores børn hver især koster det offentlige? Jeg har kostet samfundet et ks... Til gengæld har jeg aldrig modtaget andre ydelser så som kontanthjælp eller ekstra børnepenge som gives til enlige mødre. Er det bedre at føde naturligt, men derefter være på kontanthjælp ? Ja, jeg aner det ikke og er også ligeglad. Min opgave er, at tage mig af mit eget liv og mit eget barns ve og vel, ikke at sidde og bedømme andres valg i livet.
Og så forstår jeg bare slet ikke det fokus på hvordan barnet kommer til verden. Min datters fødsel var en kæmpe oplevelse, men den er jo kun begyndelsen på et livslangt eventyr 
hov hov - det er ingen der sammenligner angst/frygt/være bange med at ha en kronisk sygdom eller psykisk lidelse.
Det handler (i hvert fald hvad jeg kan se ud fra tråden) om at nogle vælger KS, fordi de er bange og nervøs for selve fødslen.
Det handler måske nogle gange om, at der skal nogle samtaler til at berolige den gravide og give mere indsigt i, hvad hun skal igennem (især hvis det er førstegangsfødende) og jeg synes nogle gange at det led bliver 'sprunget over' - i hvert fald hos nogle af dem jeg kender, der har krævet et kejsersnit uden nogen egentlig årsag.
Så i stedet for bare at give et kejsersnit, bør der måske være nogle flere folk der er uddannet til at håndtere denne nervøsitet (eller JM der måske havde bedre tid til dette), og ressourcerne til at klare det - i stedet for bare at give folk et KS uden det helt store.