Hvornår er KS okay??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2012

Pernille84

banana3 skriver:

kan der evt komme en ordbog, men ALLE de forkortelser der er 

Det er virkelig svært når man er ny på siden 

Ja da

KS= Kejsersnit

PKS= Planlagt Kejsersnit

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2012

tinasmor

Frøken Førstegangsmor :D skriver:

Jeg synes det er okay at vælge, hvis en af følgende grunde er til stede:

1. Det bliver anbefalet af læger og jordemødre af forskellige årsager (mor/barn er dårlige, umuligt at føde normalt, svangerskabsforgiftninger og hvad der ellers kan være årsagen).

2. Hvis man vurderes til at være en 'sårbar fødende' af hvilken som helst årsag.

3. Hvis man har haft en ekstremt traumatisk tidligere fødsel (mere end normalt) og decideret frygter for sit liv i den næste fødsel.

.... kan godt være det lige er andre årsager, men kan ikke komme på dem

Jeg synes dog IKKE angst er en 'gyldig' årsag (medmindre det skyldes en af de 3 punkter) - for det er vi vist alle sammen.

Jeg er helt enig i dette.

Det koster mange flere penge med kejsersnit, så fordi man er bange for at føde (hvis der ikke ligger en tidligere traumatisk oplevelse til grund) synes jeg ikke er en gyldig grund fordi man er bange for smerten. Langt de fleste er jo bange for at føde og har man haft en hård første fødsel er det jo heller ikke ligefrem noget man ser frem til anden gang. Men som jeg ser på det, så er det en del af gamet vil at ønske at få et barn. At man skal føde det, hvis det er muligt uden fare for mor og barn.

Anmeld

4. marts 2012

L&V

carneval skriver:

I min verden er et KS okay når den fødende og lægerne vurderer det, og så er jeg fløjtende ligeglad med årsagen, og synes heller ikke det er op til andre at gøre sig til dommer over nogens beslutning.

Jeg fik selv et pks af grunde der er sagen uvedkommende her, men det var et såkaldt "pks på moders ønske".

Jeg synes nogle af argumenterne i denne tråd er ufatteligt tynde. At man "bare" skal tage sig sammen og få noget hjælp for angst, at så må man jo lade være med at få børn.... Jer med denne holdning, siger I også til folk med psykiske sygdomme at de bare skal tage sig sammen og gå på arbejde? At folk med svære depressioner bare skal stå op og se at komme i gang, for det er da bare noget pjat?

Argumentet med at det koster kan jeg såmænd heller ikke se fornuften i. Skal vi begynde at gøre op hvad vores børn hver især koster det offentlige? Jeg har kostet samfundet et ks... Til gengæld har jeg aldrig modtaget andre ydelser så som kontanthjælp eller ekstra børnepenge som gives til enlige mødre. Er det bedre at føde naturligt, men derefter være på kontanthjælp ? Ja, jeg aner det ikke og er også ligeglad. Min opgave er, at tage mig af mit eget liv og mit eget barns ve og vel, ikke at sidde og bedømme andres valg i livet.

Og så forstår jeg bare slet ikke det fokus på hvordan barnet kommer til verden. Min datters fødsel var en kæmpe oplevelse, men den er jo kun begyndelsen på et livslangt eventyr

Lige præcis, så enig.. Det kan bare ikke gøres op i kroner og øre.. For så kan man jo sige hvis man har råd til at forsørge sig selv og sine børn så ska man ikke få dem, det kan man jo heller ik gå ind og dømme.. Det må bare være op til den enkelte

Anmeld

4. marts 2012

banana3

Pernille84 skriver:

Ja da

KS= Kejsersnit

PKS= Planlagt Kejsersnit

Haha - tusind tak pernille 

Anmeld

4. marts 2012

Mor til Majbørn

banana3 skriver:

kan der evt komme en ordbog, men ALLE de forkortelser der er 

Det er virkelig svært når man er ny på siden 

KS = Kejsersnit
Pks= planlagt kejsernsit
Aks= akut kejsersnit.
JM= jordemoder
TS= trådstarter

(jeg fattede også minus til at begynde med....)

Anmeld

4. marts 2012

Pernille84

banana3 skriver:

Haha - tusind tak pernille 

Jamen det var da så lidt

Anmeld

4. marts 2012

tinasmor

Pernille84 skriver:

Forstår sagtens hvad du mener, men den angst jeg sidder med vil der ikke kunne gøres noget ved, da det var i slut fasen det gik galt for mig, og skulle have blod og mange andre ting, og var tæt på at ryge i koma, da mit blodtryk var meget lav. Ville aldrig turde føde selv igen af angst for mit helbred.

Jeg har lige læst nogle af indlæggene og synes at kunne læse, at du har mistet et barn i sidste fødsel. Hvor frygteligt. For mig, er det faktisk en af de ting hvor jeg faktisk helt sikkert godt kan forstå hvorfor man næste gang ønskede at få et pks.

Anmeld

4. marts 2012

Mor til Majbørn

carneval skriver:

I min verden er et KS okay når den fødende og lægerne vurderer det, og så er jeg fløjtende ligeglad med årsagen, og synes heller ikke det er op til andre at gøre sig til dommer over nogens beslutning.

Jeg fik selv et pks af grunde der er sagen uvedkommende her, men det var et såkaldt "pks på moders ønske".

Jeg synes nogle af argumenterne i denne tråd er ufatteligt tynde. At man "bare" skal tage sig sammen og få noget hjælp for angst, at så må man jo lade være med at få børn.... Jer med denne holdning, siger I også til folk med psykiske sygdomme at de bare skal tage sig sammen og gå på arbejde? At folk med svære depressioner bare skal stå op og se at komme i gang, for det er da bare noget pjat?

Argumentet med at det koster kan jeg såmænd heller ikke se fornuften i. Skal vi begynde at gøre op hvad vores børn hver især koster det offentlige? Jeg har kostet samfundet et ks... Til gengæld har jeg aldrig modtaget andre ydelser så som kontanthjælp eller ekstra børnepenge som gives til enlige mødre. Er det bedre at føde naturligt, men derefter være på kontanthjælp ? Ja, jeg aner det ikke og er også ligeglad. Min opgave er, at tage mig af mit eget liv og mit eget barns ve og vel, ikke at sidde og bedømme andres valg i livet.

Og så forstår jeg bare slet ikke det fokus på hvordan barnet kommer til verden. Min datters fødsel var en kæmpe oplevelse, men den er jo kun begyndelsen på et livslangt eventyr

hov hov - det er ingen der sammenligner angst/frygt/være bange med at ha en kronisk sygdom eller psykisk lidelse.

Det handler (i hvert fald hvad jeg kan se ud fra tråden) om at nogle vælger KS, fordi de er bange og nervøs for selve fødslen.

Det handler måske nogle gange om, at der skal nogle samtaler til at berolige den gravide og give mere indsigt i, hvad hun skal igennem (især hvis det er førstegangsfødende) og jeg synes nogle gange at det led bliver 'sprunget over' - i hvert fald hos nogle af dem jeg kender, der har krævet et kejsersnit uden nogen egentlig årsag.

Så i stedet for bare at give et kejsersnit, bør der måske være nogle flere folk der er uddannet til at håndtere denne nervøsitet (eller JM der måske havde bedre tid til dette), og ressourcerne til at klare det - i stedet for bare at give folk et KS uden det helt store.

Anmeld

4. marts 2012

LISBETH:-)

carneval skriver:

Rigtig rigtig godt skrevet og meget meget enig!!!!

Anmeld

4. marts 2012

banana3

Frøken Førstegangsmor :D skriver:

KS = Kejsersnit
Pks= planlagt kejsernsit
Aks= akut kejsersnit.
JM= jordemoder
TS= trådstarter

(jeg fattede også minus til at begynde med....)

Tusind tak 

Ja, somme tider kan jeg gætte mig frem til det, men nogen af dem er dælme en gåde indtil man ved det  hehe..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.