Hvornår er KS okay??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2012

BellaT

Flodkilling skriver:

vil du betale for at folk der er bange for at føde uden grund får kejsersnit? for der er faktisk ret mange der får kejsersnit fordi de ikke tør have smerten, er bange for at briste eller skide uder en normal fødsel.

det har faktisk været en kæmpe debat i aviserne op til valget sidste år. da det kostede samfundet MEGET, og man mener muligvis det var grunden til man pludselig lavede betalinger på fetalitets behandliner... så igen... hvem skal have hvad af kagen.. personligt mener jeg bare at vi burde gøre det gratis (som nu er gjort) at få fetilitets behandling og så må vi så skærer ned på hvem der kan få kejsersnit.

Ang. fertilitetsbehandling... Du mener jo at kejsersnitmødre burde vælge ikke at få børn, fordi de ikke kan føde dem selv.. Hvad så med de kvinder der ikke kan lave dem selv? Er det ikke lidt dobbeltmoralsk?

Der er så mange forskellige grunde til pks og det er egentligt ret privat. Kan ikke forstå hvorfor så mange har en holdning til det. Desuden er jeg ret sikker på at hvis pks var selvbetalt, så betalte de kvinder der vælger det gladeligt. 30.000 kr. Det KAN en kompliceret vaginal fødsel også sagtens løbe op i.

Så hvad er egentligt grunden til at så mange har en holdning til pks? Barnets helbred og velbefindende? Morens? Der er risici ved begge slags fødsler.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2012

gonefishing

BellaT skriver:

Ang. fertilitetsbehandling... Du mener jo at kejsersnitmødre burde vælge ikke at få børn, fordi de ikke kan føde dem selv.. Hvad så med de kvinder der ikke kan lave dem selv? Er det ikke lidt dobbeltmoralsk?

Der er så mange forskellige grunde til pks og det er egentligt ret privat. Kan ikke forstå hvorfor så mange har en holdning til det. Desuden er jeg ret sikker på at hvis pks var selvbetalt, så betalte de kvinder der vælger det gladeligt. 30.000 kr. Det KAN en kompliceret vaginal fødsel også sagtens løbe op i.

Så hvad er egentligt grunden til at så mange har en holdning til pks? Barnets helbred og velbefindende? Morens? Der er risici ved begge slags fødsler.

Ej nu må i altså til at læse de andre indlæg først, ellers skal jeg til at forklare mig hver gang!

Jeg mener at hvis man er så bange for at føde normalt (bange for smerten, skide foran andre osv.) at man kun vælger at få børn hvis man kan få pks. -ja så burde man da få noget hjælp, i stedet for at få et pks!

Anmeld

4. marts 2012

Pernille84

Lad os lige vende tilbage til emnet engang  Spurgte om hvornår i synes KS er okay, og ikke om at det koster penge osv.

Anmeld

4. marts 2012

gonefishing

Flodkilling skriver:

Ej nu må i altså til at læse de andre indlæg først, ellers skal jeg til at forklare mig hver gang!

Jeg mener at hvis man er så bange for at føde normalt (bange for smerten, skide foran andre osv.) at man kun vælger at få børn hvis man kan få pks. -ja så burde man da få noget hjælp, i stedet for at få et pks!

Vi har en holdning, fordi vi bliver spurgt! eller er det her en debat hvor man kun må skrive: "ejjj søde jeg er helt enig.. kys kys". Jeg har fra starten af skrevet at det ikke er personligt, at det bare er min mening, at det ikke betyder at verden drejer rundt om mig..... NU må i stoppe med at lægge ord i mit skriveri.

Men jeg smutter igen. Er lidt træt af folk ikke må have sin mening. 

Anmeld

4. marts 2012

jydeinden

jeg bryder mig absolut Ikke om tanken om at nogen skal dikterer hvorvidt det kejsersnit en person har fået er rigtigt eller ej. for hvis en kvinde har følt at det var det rigtige for hende, så har det formenligt været det. 

at nogen klarer deres fødsel perfekt uden smertestillende osv jamen tilykke til dem da, men det gør dem hverken til bedre eller værre mennesker i mit optik. 

jeg synes som udgangspunkt at det skal være op til den enkelte kvinde om hun ønsker det ene eller det andet. 

Anmeld

4. marts 2012

Zeus

Flodkilling skriver:

Selvfølgelig skal man have kontakthjælp, det er netop lavet for at få folk igang (og gang i væksten) - ja jeg interesseret mig for politik. og ja ALT går op i penge i sidste ende. sådan er det og sådan vil det være meget længe. Og så må man vælge.

Jeg føler lidt folk har glemt debatten og i stedet ser dette som om jeg 100pct er imod kejsersnit (hvad jeg selv fik lavet!).

Men jeg vil gerne lige gentage, hvis man ikke har læst hele tråden.

Jeg er imod at man får planlagtkejsersnit fordi man er bange for at føde normalt (og ikke fordi man har mistet et barn eller lign.) men fordi man har en angst, da ens venindes kejsersnit ar gik op under en fødsels (hvad jeg er sikker på ikke sker for de fleste). DET synes jeg er underligt og DET er jeg modstander af.

At folk får kejsersnit fordi barnet sidder forkert, eller de har skævt bækkent, osv. selvfølgelig skal de da ha hjælp! hvis ikke jeg fik kejsersnit var jeg død i dag.

Men jeg synes bare ikke det er iorden at sidde og have en angst, hvor det lyder som om man ikke vil gøre noget ved det (samtaler f.eks.) men i stedet bare få lavet et pks. Det er sku for nemt i min verden.

Og ja hvis vi skal tænke mindre på penge og mere på næstkærlighed, så har jeg ondt af de folk i sundhedssystemet det rammer hårdest, når der skal spares fordi kvinder der er bange for smerten vil have pks. for det VIL ramme et andet sted. for det KOSTER mange penge.

Vi er selv ramt af sparekniven herhjemme, ret hårdt endda.. Men derfor går jeg stadig ikke ud og siger, at kvinder ikke skal have lov til at få pks af psykiske årsager

Hvad hvis de blev nægtet kejsernit, og fik samtaler i stedet for, men samtaler ikke virkere som de skulle..
At de så begyndte fødslen med en inderlig skræk i sig, kæmpede imod veerne, kæmpede imod pressetrangen..? Tror du det er sundt for mor og/eller barn?

Det er naivt at tro, at "du skal bare gå til nogen samtaler med din jordemor", fordi det virkede for dig..

Jeg har selv haft både angst, og en reel psykisk diagnose. Jeg har gået til samtale ude på psyk i flere år, og jeg er rask idag, takket være samtaler alene.. Og det er da også fint.. Men der er lige så mange, faktisk mange mange flere, som det ikke er lykkedes for endnu, og nogen går igennem hele forløbet, uden bedring.

Ingen skal tvinges igennem en fødsel, de er rædselslagne for, for det ville aldrig gå godt.. Og uanset hvor gode samtalerne havde været, så vil det altid ligge i baghovedet hvad der er sket sidst, og man ved aldrig, hvem der ville gå i baglås over det.

Så nej, det er ikke op til dig og mig, at bedømme hvem der skal have pks, det må være op til lægerne, det er trods alt dem der gør det bedst

Anmeld

4. marts 2012

BellaT

Flodkilling skriver:

Jeg har læst dine indlæg. Men du bragte selv fertilitetsbehandlingen ind.

En normal ukompliceret fødsel koster ca 15.000-18.000 kr. Et kejsersnit koster ca 30.000 kr. Sådan så det ihvertfald ud for 5 år siden. Og som før nævnt, pks-mødre betaler det gerne selv hvis det var. Og igen, en kompliceret fødsel kommer også derop i prisleje. Og en kompliceret fødsel der ender i aks er meget dyrere. Så det er svært at argumentere rent økonomisk.

Jeg synes bare det er så mærkeligt at mange har så markante holdninger til pks. Det kommer da ikke andre ved.

Der kommer et sundt levende barn ud af det. Ligesom ved normale fødsler. Ja, nogle kejsersnitbørn skal have hjælp til at komme igang. Men det skal nogle vaginalt fødte børn også.

Det undrer mig og har altid gjort i den tid jeg har været på babyforums.

Anmeld

4. marts 2012

BellaT

Pernille84 skriver:

Lad os lige vende tilbage til emnet engang  Spurgte om hvornår i synes KS er okay, og ikke om at det koster penge osv.

Undskyld. 

Anmeld

4. marts 2012

Pernille84

BellaT skriver:

Undskyld. 

Helt iorden, var ikke for at træde nogen over tæerne, men synes det er lidt surt, at tråden køre over i et andet spor end meningen var.

Anmeld

4. marts 2012

l.kjoeller

Pernille84 skriver:

jamen hvad så hvis man har mistet sit barn under fødslen, det er jo egentlig "kun" en psykisk grund. Synes altså der er forskel på de enkelte situationer, jeg kan godt føde normalt, men er blevet frarådet det pga de psykiske mén efter dette.

hvis du er blevet frarådet det - syns jeg helt sikkert det er ok du følger det. tror ikke man ka sætte sig ind i hvor svært det må være før man selv har været der og syns det er helt ok i din situation

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.