Flodkilling skriver:
Selvfølgelig skal man have kontakthjælp, det er netop lavet for at få folk igang (og gang i væksten) - ja jeg interesseret mig for politik. og ja ALT går op i penge i sidste ende. sådan er det og sådan vil det være meget længe. Og så må man vælge.
Jeg føler lidt folk har glemt debatten og i stedet ser dette som om jeg 100pct er imod kejsersnit (hvad jeg selv fik lavet!).
Men jeg vil gerne lige gentage, hvis man ikke har læst hele tråden.
Jeg er imod at man får planlagtkejsersnit fordi man er bange for at føde normalt (og ikke fordi man har mistet et barn eller lign.) men fordi man har en angst, da ens venindes kejsersnit ar gik op under en fødsels (hvad jeg er sikker på ikke sker for de fleste). DET synes jeg er underligt og DET er jeg modstander af.
At folk får kejsersnit fordi barnet sidder forkert, eller de har skævt bækkent, osv. selvfølgelig skal de da ha hjælp! hvis ikke jeg fik kejsersnit var jeg død i dag.
Men jeg synes bare ikke det er iorden at sidde og have en angst, hvor det lyder som om man ikke vil gøre noget ved det (samtaler f.eks.) men i stedet bare få lavet et pks. Det er sku for nemt i min verden.
Og ja hvis vi skal tænke mindre på penge og mere på næstkærlighed, så har jeg ondt af de folk i sundhedssystemet det rammer hårdest, når der skal spares fordi kvinder der er bange for smerten vil have pks. for det VIL ramme et andet sted. for det KOSTER mange penge.
Vi er selv ramt af sparekniven herhjemme, ret hårdt endda.. Men derfor går jeg stadig ikke ud og siger, at kvinder ikke skal have lov til at få pks af psykiske årsager 
Hvad hvis de blev nægtet kejsernit, og fik samtaler i stedet for, men samtaler ikke virkere som de skulle..
At de så begyndte fødslen med en inderlig skræk i sig, kæmpede imod veerne, kæmpede imod pressetrangen..? Tror du det er sundt for mor og/eller barn?
Det er naivt at tro, at "du skal bare gå til nogen samtaler med din jordemor", fordi det virkede for dig..
Jeg har selv haft både angst, og en reel psykisk diagnose. Jeg har gået til samtale ude på psyk i flere år, og jeg er rask idag, takket være samtaler alene.. Og det er da også fint.. Men der er lige så mange, faktisk mange mange flere, som det ikke er lykkedes for endnu, og nogen går igennem hele forløbet, uden bedring.
Ingen skal tvinges igennem en fødsel, de er rædselslagne for, for det ville aldrig gå godt.. Og uanset hvor gode samtalerne havde været, så vil det altid ligge i baghovedet hvad der er sket sidst, og man ved aldrig, hvem der ville gå i baglås over det.
Så nej, det er ikke op til dig og mig, at bedømme hvem der skal have pks, det må være op til lægerne, det er trods alt dem der gør det bedst