Hvornår er KS okay??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2012

Pernille84

tinasmor skriver:

Jeg har lige læst nogle af indlæggene og synes at kunne læse, at du har mistet et barn i sidste fødsel. Hvor frygteligt. For mig, er det faktisk en af de ting hvor jeg faktisk helt sikkert godt kan forstå hvorfor man næste gang ønskede at få et pks.

Det gik desværre sådan ja  Tak for tankerne

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2012

Zeus

banana3 skriver:

kan der evt komme en ordbog, men ALLE de forkortelser der er 

Det er virkelig svært når man er ny på siden 

Der er en forkortelses-ordbog inde under "ordet er frit" kategorien.. Den ligger som en låst tråd, tredje øverst

Men lige en hurtig én:

ks = Kejsersnit

aks = akut kejsersnit

pks = planlagt kejsersnit

Anmeld

4. marts 2012

gonefishing

Månsson skriver:

Man kan jo ha kronisk angst

Der findes faktisk hjælp og behandlinger til kronisk angst.

Anmeld

4. marts 2012

L&V

Flodkilling skriver:

Der findes faktisk hjælp og behandlinger til kronisk angst.

Ja men det er jo ikke ens betydning med at det får det til at forsvinde

Anmeld

4. marts 2012

gonefishing

Zeus skriver:

Det kan godt være jeg er lidt blå-øjet, men jeg tror simpelthen ikke, at der er nogen der vælger pks, bare fordi de synes det kunne være rart at slippe for fødsels smerterne..

Og hvis lægerne og jordemoren har sagt god for det, så kan jeg ikke se, hvorfor vi andre skal stille os til dommere over, hvem der har en "gyldig" grund, og hvem der ikke har en "gyldig" grund. Tit så er der flere aspekter, end de uinviede kan se. Der er mange andre ting i verden at se sig sur over, end at naboen får et kejsersnit..

vil du betale for at folk der er bange for at føde uden grund får kejsersnit? for der er faktisk ret mange der får kejsersnit fordi de ikke tør have smerten, er bange for at briste eller skide uder en normal fødsel.

det har faktisk været en kæmpe debat i aviserne op til valget sidste år. da det kostede samfundet MEGET, og man mener muligvis det var grunden til man pludselig lavede betalinger på fetalitets behandliner... så igen... hvem skal have hvad af kagen.. personligt mener jeg bare at vi burde gøre det gratis (som nu er gjort) at få fetilitets behandling og så må vi så skærer ned på hvem der kan få kejsersnit.

Anmeld

4. marts 2012

gonefishing

Månsson skriver:

Ja men det er jo ikke ens betydning med at det får det til at forsvinde

Det er jo slet ikke det vi taler om... vi taler om at folk der lider af psykiske ting kan få hjælp. Og ærligt hvis man ikke tror man kan hjælpes... så kan man det heller ikke.

Anmeld

4. marts 2012

carneval

Frøken Førstegangsmor :D skriver:

hov hov - det er ingen der sammenligner angst/frygt/være bange med at ha en kronisk sygdom eller psykisk lidelse.

Det handler (i hvert fald hvad jeg kan se ud fra tråden) om at nogle vælger KS, fordi de er bange og nervøs for selve fødslen.

Det handler måske nogle gange om, at der skal nogle samtaler til at berolige den gravide og give mere indsigt i, hvad hun skal igennem (især hvis det er førstegangsfødende) og jeg synes nogle gange at det led bliver 'sprunget over' - i hvert fald hos nogle af dem jeg kender, der har krævet et kejsersnit uden nogen egentlig årsag.

Så i stedet for bare at give et kejsersnit, bør der måske være nogle flere folk der er uddannet til at håndtere denne nervøsitet (eller JM der måske havde bedre tid til dette), og ressourcerne til at klare det - i stedet for bare at give folk et KS uden det helt store.

Min pointe er blot, at der ofte er mere til en "sag" end udenforstående kan se. Jeg fortæller ikke gud og hver mand hvorfor jeg valgte mit ks. Det rager faktisk meget få mennesker. Men folk ved, at det var selvvalgt, og tolker derfor at jeg valgte den "nemme" løsning og ikke havde en "egentlig årsag".

Men hvad er nemt? det er bestemt ikke min oplevelse at kejsersnit bare gives ud til højre og venstre fordi man ikke lige gider føde eller er bange for at det gør ondt. Jeg var til samtaler med læger og jordemoder hvor jeg blev grundigt informeret om både det ene og det andet. Min oplevelse er, at systemet fungerer og der gives ks når der skal. Om det er anderledes andre steder i landet, ved jeg self ikke

Anmeld

4. marts 2012

Zeus

Flodkilling skriver:

vil du betale for at folk der er bange for at føde uden grund får kejsersnit? for der er faktisk ret mange der får kejsersnit fordi de ikke tør have smerten, er bange for at briste eller skide uder en normal fødsel.

det har faktisk været en kæmpe debat i aviserne op til valget sidste år. da det kostede samfundet MEGET, og man mener muligvis det var grunden til man pludselig lavede betalinger på fetalitets behandliner... så igen... hvem skal have hvad af kagen.. personligt mener jeg bare at vi burde gøre det gratis (som nu er gjort) at få fetilitets behandling og så må vi så skærer ned på hvem der kan få kejsersnit.

Nu er jeg ret stor modstander af at gøre ting og følelser op i penge.. Medmindre du er politiker, og har tænkt dig at fortælle, hvordan budgettet skal styres, hvilket jeg ikke tror du er. Det er jeg heller ikke, og derfor sidder jeg ikke her, og fortæller kvinder, at deres angst ikke er et "rigtigt" problem - i forhold til dem der slet ikke kan få børn. De to ting kan på ingen som helst måde sammenlignes.. Og det burde de heller ikke..

Men nu er tilbuddet der til dem der ikke kan/vil føde naturligt, at der er mulighed for at få kejsersnit her i landet, og det er jeg glad for.. Jeg har aldrig selv overvejet ks, jeg har haft 2 drømmefødsler og kender faktisk ikke nogen har fået ks, så det er såmænd ikke der "problemet" ligger.

Og så kan der komme nok så mange indlæg om, hvor slem en fødsel man selv havde, men JEG skal sørme føde naturligt gang, fordi sådan er JEG! Jamen hurra for at du er sådan, men alle er ikke éns, og alt kan ikke gøres op i penge..

Så burde det være som en anden skriver.. Hvis man er på kontanthjælp, så skal man ikke have lov til at få børn til at starte med, for det er også én stor udgift for staten.. Udgifter er der nok af i samfundet, uden at vi som borgere, behøver at gå til angreb på dem der vælger noget andet end os selv. Nogen vælger at få uddannelse, mand og hus inden de overvejer børn, andre får dem som 15-årige..

Muligheden er der nu en gang, indtil det bliver lavet om, og så lad da folk om selv at bestemme, om det er hvad de vil.. Jeg ville ikke gøre det, og jeg var selv hunderæd for min første fødsel, men det er sådan MINE følelser så ud, og ikke ANDRES.

Anmeld

4. marts 2012

gonefishing

carneval skriver:

Min pointe er blot, at der ofte er mere til en "sag" end udenforstående kan se. Jeg fortæller ikke gud og hver mand hvorfor jeg valgte mit ks. Det rager faktisk meget få mennesker. Men folk ved, at det var selvvalgt, og tolker derfor at jeg valgte den "nemme" løsning og ikke havde en "egentlig årsag".

Men hvad er nemt? det er bestemt ikke min oplevelse at kejsersnit bare gives ud til højre og venstre fordi man ikke lige gider føde eller er bange for at det gør ondt. Jeg var til samtaler med læger og jordemoder hvor jeg blev grundigt informeret om både det ene og det andet. Min oplevelse er, at systemet fungerer og der gives ks når der skal. Om det er anderledes andre steder i landet, ved jeg self ikke

TS beder om vores mening. der er ingen sag, ud over det vi får af vide og det er det vi giver mening fra.

Så synes det er underligt at "hænge" folk op på, at man kommer med sin mening uden at kender detajler.

Anmeld

4. marts 2012

gonefishing

Zeus skriver:

Nu er jeg ret stor modstander af at gøre ting og følelser op i penge.. Medmindre du er politiker, og har tænkt dig at fortælle, hvordan budgettet skal styres, hvilket jeg ikke tror du er. Det er jeg heller ikke, og derfor sidder jeg ikke her, og fortæller kvinder, at deres angst ikke er et "rigtigt" problem - i forhold til dem der slet ikke kan få børn. De to ting kan på ingen som helst måde sammenlignes.. Og det burde de heller ikke..

Men nu er tilbuddet der til dem der ikke kan/vil føde naturligt, at der er mulighed for at få kejsersnit her i landet, og det er jeg glad for.. Jeg har aldrig selv overvejet ks, jeg har haft 2 drømmefødsler og kender faktisk ikke nogen har fået ks, så det er såmænd ikke der "problemet" ligger.

Og så kan der komme nok så mange indlæg om, hvor slem en fødsel man selv havde, men JEG skal sørme føde naturligt gang, fordi sådan er JEG! Jamen hurra for at du er sådan, men alle er ikke éns, og alt kan ikke gøres op i penge..

Så burde det være som en anden skriver.. Hvis man er på kontanthjælp, så skal man ikke have lov til at få børn til at starte med, for det er også én stor udgift for staten.. Udgifter er der nok af i samfundet, uden at vi som borgere, behøver at gå til angreb på dem der vælger noget andet end os selv. Nogen vælger at få uddannelse, mand og hus inden de overvejer børn, andre får dem som 15-årige..

Muligheden er der nu en gang, indtil det bliver lavet om, og så lad da folk om selv at bestemme, om det er hvad de vil.. Jeg ville ikke gøre det, og jeg var selv hunderæd for min første fødsel, men det er sådan MINE følelser så ud, og ikke ANDRES.

Selvfølgelig skal man have kontakthjælp, det er netop lavet for at få folk igang (og gang i væksten) - ja jeg interesseret mig for politik. og ja ALT går op i penge i sidste ende. sådan er det og sådan vil det være meget længe. Og så må man vælge.

Jeg føler lidt folk har glemt debatten og i stedet ser dette som om jeg 100pct er imod kejsersnit (hvad jeg selv fik lavet!).

Men jeg vil gerne lige gentage, hvis man ikke har læst hele tråden.

Jeg er imod at man får planlagtkejsersnit fordi man er bange for at føde normalt (og ikke fordi man har mistet et barn eller lign.) men fordi man har en angst, da ens venindes kejsersnit ar gik op under en fødsels (hvad jeg er sikker på ikke sker for de fleste). DET synes jeg er underligt og DET er jeg modstander af.

At folk får kejsersnit fordi barnet sidder forkert, eller de har skævt bækkent, osv. selvfølgelig skal de da ha hjælp! hvis ikke jeg fik kejsersnit var jeg død i dag.

Men jeg synes bare ikke det er iorden at sidde og have en angst, hvor det lyder som om man ikke vil gøre noget ved det (samtaler f.eks.) men i stedet bare få lavet et pks. Det er sku for nemt i min verden.

Og ja hvis vi skal tænke mindre på penge og mere på næstkærlighed, så har jeg ondt af de folk i sundhedssystemet det rammer hårdest, når der skal spares fordi kvinder der er bange for smerten vil have pks. for det VIL ramme et andet sted. for det KOSTER mange penge.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.