Hvornår er KS okay??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2012

Pinkrose

Frøken Førstegangsmor :D skriver:

Jeg synes det er okay at vælge, hvis en af følgende grunde er til stede:

1. Det bliver anbefalet af læger og jordemødre af forskellige årsager (mor/barn er dårlige, umuligt at føde normalt, svangerskabsforgiftninger og hvad der ellers kan være årsagen).

2. Hvis man vurderes til at være en 'sårbar fødende' af hvilken som helst årsag.

3. Hvis man har haft en ekstremt traumatisk tidligere fødsel (mere end normalt) og decideret frygter for sit liv i den næste fødsel.

.... kan godt være det lige er andre årsager, men kan ikke komme på dem

Jeg synes dog IKKE angst er en 'gyldig' årsag (medmindre det skyldes en af de 3 punkter) - for det er vi vist alle sammen.

Enig 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2012

ModerNatur

Zeus skriver:

Det kan godt være jeg er lidt blå-øjet, men jeg tror simpelthen ikke, at der er nogen der vælger pks, bare fordi de synes det kunne være rart at slippe for fødsels smerterne..

Og hvis lægerne og jordemoren har sagt god for det, så kan jeg ikke se, hvorfor vi andre skal stille os til dommere over, hvem der har en "gyldig" grund, og hvem der ikke har en "gyldig" grund. Tit så er der flere aspekter, end de uinviede kan se. Der er mange andre ting i verden at se sig sur over, end at naboen får et kejsersnit..

Tror måske nok der er nogle stykker der ser PKS som en "nem udvej", men som du siger.. Det er ikke vores opgave at gøre os til dommere for hvad der er rigtigt og forkert.. Et hvert menneske er individuelt, og træffer beslutninger på baggrund af hans/hendes oplevelser osv..

- hilsen hende der selv overvejer PKS næste gang.. (og så er jeg sådan set ligeglad med om min grund er "gyldig" i andres øjne)

Anmeld

4. marts 2012

norenberg

Det er vel op til den enkelte at afgøre hvad man har lyst til...jeg sidder selv med to kejsersnit i bagagen....og en alm fødsel....dog var mine kejsersnit ikke planlagte....vil sige den alm fødsel var så fed en oplevelse....hvor imod de to kejsersnit, har jeg følt mig så snydt og manglet en masse....og jeg har været så påvirket af det, at det har givet fødsels dep... begge gange....

Anmeld

4. marts 2012

morethanperfect

Syns der er aaalt for mange der får KS ... Det koster dyrt fra kassen , fordi de måske har hørt historier om fødsler og de er blevet bange for det ...

Syns det er okay , hvis de har været døden nær ved fødsel nr. 1 .. Så er der en god grund til de ikke tør gøre det samme igen .. 
Eller hvis der er en fysisk grund tli det , hvor det kan have farlige konsekvenser ved barn eller mor ..

Anmeld

4. marts 2012

tarkoflen

Jeg synes det her er en virkelig interessant diskution.

Jeg er af den holdning, at med mindre der er tungtvejende grunde til, at man ikke kan føde, altså hvis der tidligere har været alvorlige komplikationer eller lægerne på forhånd kan se, at det ville være til fare for barn eller mor, så skal man selvfølgelig have et kejsersnit!

MEN hvis det er fordi man ikke tør føde, fordi det gør ondt, man er nervøs for det eller man bare ikke har lyst, så synes jeg det er meget forkert, at man kan kræve et kejsersnit!

Jeg er i behandling for barnløshed på grund af en sygdom, og lykkedes det ikke for os, så skal vi selv betale! Det synes jeg sgu ikke er fair, når nogle bare kan kræve et KS uden nogen anden grund, end at man ikke har lyst til at føde! Det synes jeg er helt skævt! Vi skal også selv betale for barn nr. 2 og det koster ca. det samme som et KS.

Hvis man absolut vil have et KS uden nogen "gyldig" grund, så synes jeg faktisk at man selv skal have lov til at betale, ligesom vi skal betale for vores børn... Så kunne det være, at der var nogle der tænkte sig om en ekstra gang før de krævede et KS.

Dette er bare min holdning til emnet, og synes debatten burde tages op.

Anmeld

4. marts 2012

Kofoed.

Flodkilling skriver:

angst kan man heldigvis gøre noget ved. Tror en sårbar fødende menes som f.eks. dem der har været selvmordstruende, eller har en anden form for diagnose. Tror det er noget med de kan komme på en blå journal så tager man ekstra hensyn. -tror det er det der menes.

Eller som mig, mistede den ene tvilling i midten af graviditeten.

Til resten af debatten, der er et par stykker der er i inde på, hvordan jeg synes det bør være. Altså fysiske grunde eller tidligere problematiske fødsler eller psykiske belastninger.
Jeg tilhørte den sidste gruppe og takkede nej, og selv i fødsels forløbet blev jeg tilbudt aks, da der var komplikationer med den anden tvilling, men ville helst selv, så fik 24 timer, nåede det på 22. Men der synes jeg det er iorden, hvis andre ikke tør vente.

Anmeld

4. marts 2012

L&V

Flodkilling skriver:

Hvilken angst kan man ikke gøre noget ved?

Man kan jo ha kronisk angst

Anmeld

4. marts 2012

banana3

Pernille84 skriver:

Ja blev inspireret af en anden tråd ang ks, og kan se mange synes at for mange vælger at få KS.

Men hvad er så en gyldig grund for at vælge dette? Hvornår er det iorden at vælge et PKS?

Hold venligst tråden i en sobert tone

kan der evt komme en ordbog, men ALLE de forkortelser der er 

Det er virkelig svært når man er ny på siden 

Anmeld

4. marts 2012

L&V

Zeus skriver:

Det kan godt være jeg er lidt blå-øjet, men jeg tror simpelthen ikke, at der er nogen der vælger pks, bare fordi de synes det kunne være rart at slippe for fødsels smerterne..

Og hvis lægerne og jordemoren har sagt god for det, så kan jeg ikke se, hvorfor vi andre skal stille os til dommere over, hvem der har en "gyldig" grund, og hvem der ikke har en "gyldig" grund. Tit så er der flere aspekter, end de uinviede kan se. Der er mange andre ting i verden at se sig sur over, end at naboen får et kejsersnit..

Anmeld

4. marts 2012

carneval

I min verden er et KS okay når den fødende og lægerne vurderer det, og så er jeg fløjtende ligeglad med årsagen, og synes heller ikke det er op til andre at gøre sig til dommer over nogens beslutning.

Jeg fik selv et pks af grunde der er sagen uvedkommende her, men det var et såkaldt "pks på moders ønske".

Jeg synes nogle af argumenterne i denne tråd er ufatteligt tynde. At man "bare" skal tage sig sammen og få noget hjælp for angst, at så må man jo lade være med at få børn.... Jer med denne holdning, siger I også til folk med psykiske sygdomme at de bare skal tage sig sammen og gå på arbejde? At folk med svære depressioner bare skal stå op og se at komme i gang, for det er da bare noget pjat?

Argumentet med at det koster kan jeg såmænd heller ikke se fornuften i. Skal vi begynde at gøre op hvad vores børn hver især koster det offentlige? Jeg har kostet samfundet et ks... Til gengæld har jeg aldrig modtaget andre ydelser så som kontanthjælp eller ekstra børnepenge som gives til enlige mødre. Er det bedre at føde naturligt, men derefter være på kontanthjælp ? Ja, jeg aner det ikke og er også ligeglad. Min opgave er, at tage mig af mit eget liv og mit eget barns ve og vel, ikke at sidde og bedømme andres valg i livet.

Og så forstår jeg bare slet ikke det fokus på hvordan barnet kommer til verden. Min datters fødsel var en kæmpe oplevelse, men den er jo kun begyndelsen på et livslangt eventyr

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.