Fair at de "rige" mister børnechecken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. januar 2012

raca

RGN skriver:

Ja, det er helt fair, når de tjener flere penge.

Selvfølgelig betaler de også skat som os andre "fattige", men hvis det skulle være et samfund, hvor alt var lige fordelt, skulle vi vel også alle have den samme timeløn?

jammen problemet er jo et det er det der arbejdes mod.. ved at tage rigtig meget fra de rigt og give til de andre..

for de rige er jo onde griske og grumme iog egoistiske. følge enhedslisten...

hvorfor er det forkert at nogle har meget og andre lidt.

alle her jo lige adgang til udannelse.. men dem der så tager en bliver straffet med topskat  og haps af børnepengene.. mens dem der ikke får... kan få tilskud til pasning. børne tilskud.

idealet må være lighed i mugligheder inden for udannelse og andgang til sygehuse osv.. og at ingen sulter.. ikke at alle har lige meget eller lige lidt..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2012

SS82

babyboy2012 skriver:

Jeg synes helt klart at dem med flest penge har lige så meget ret til børnecheken som alle andre ! de betaler endda meget mere i skat end os andre ! 

Kan ikke være mere enig

Anmeld

12. januar 2012

morethanperfect

Det er latterligt , og de skal have samme rettigheder end os andre, bare fordi de får mere i løn !! 

Anmeld

12. januar 2012

dorthemus

Loa skriver:

Jamen folk arbejder jo selv for de penge?? Er det så ikke fair?

Min mand arbejder pænt meget, og ja det betyder så han får okay udbetalt, men tilgengæld koster det ham så også tid væk fra familien.

Hvorfor skal vi så ikke have den børnecheck?

Det ender jo med alle går på deltidsjob, eller selv vælger at være hjemmegående (skal disse to kategorier i øvrigt også have børnechecken, hvis det er frivilligt??)

Hvad er der nu galt ved at gå på deltid??? Jeg er 40 år og har arbejdet nonstop de sidste 20 år, på nær det ene år på barsel (hvor jeg godtnok knoklede dag og nat) Er uddannet pædagog og tjener derfor ikke alverden. Men jeg har betalt min skat og har bidraget til at opretholde det velfærdsamfund vi har. Jeg valgte at få et barn alene og derefter gå på deltid for også at få mit familieliv til at gå op. Det betyder en ret lav indkomst og jeg indrømmer blankt at jeg er en af dem der "får i hoved ìg røv" af tilskud og nedsat institutionsgebyr og ja jeg er sørme afhængig af de penge. Jeg mener at der skal gøres indkomstafhængigt. Jeg har de sidste 20 år aldrig brokket mig over at være med til at betale for gildet så vi havde et ordentligt og velfungerende velfærdssamfund hvor dem der har hjælper dem der ikke har.

Anmeld

12. januar 2012

Laura.

MariaJ skriver:

Ja, det synes jeg er fuldstændig rimeligt. I mine øjne handler velfærdssamfundet ikke om at alle skal have det samme, men at ingen skal lide nød. Børnechecken er jo en økonomisk støtte til børnefamilier med en trængt økonomi. Hvis man ikke har det, mener jeg ikke at man behøver at få hjælp fra det offentlige. Jeg synes det er i orden at man i perioder giver mere til samfundet end man får. Ingen ved jo om de pludselig selv får brug for at få noget tilbage på en anden måde (hvis man fx bliver syg eller arbejdsløs eller på andre måder mister muligheden for at klare sig selv).

Må erklære mig enig her.

Anmeld

12. januar 2012

Ciss

Jeg er lidt delt omkring det her.

Når krisen krasser, og der er for få penge til alle de gode formål, så er det så let at sige, at jammen man kan jo bare skære alle fordele væk for dem, som har meget fra før.

Men samtidig river det også gulvtæppet væk under selve børnechecken. Jeg mener at huske, at den er ment som en udjævning mellem dem som bruger sine resourser på at opfostre børn, og dem som ikke gør det. Ikke som en udjævning af gabet mellem rig og fattig. Det er en helt anden sag.

Det er klart, at for enkelte rige mennesker, så forsvinder det "lille" beløb fuldstændig i deres totale økonomi. Men hvor mange gælder det egentlig for? Og hvad vil en indkomstregulering så egentlig koste i form af ekstra bureaukrati? Så skal der fyldes flere skemaer ud, der skal søges, ansøgningerne skal sorteres og behandles, oplysningerne kontrolleres, svar skal sendes tilbage, eventuelle ankesager skal behandles. Den slags er heller ikke gratis. Hvor mange skal nægtes børnechekken før samfundet som helhed sparer penge på det?

Mit indtryk er, at de aller fleste børnefamilier mærker, at de får pengene og sætter pris på det. For en god del er det en meget mærkbar del af økonomien. Hvis man skal udregne ret til børnechecken efter rådighedsbeløb i stedet for kun indkomsten, så bliver regnestykket også mere indviklet og derfor også mere tidskrævende, dvs dyrere at administrere. Hvis man kun beregner ud fra indkomst, så vil en del mennesker, som af den ene eller anden grund nedbetaler diverse former for gæld, komme i klemme. Bliver verden virkelig mere retfærdig af den grund?

Jeg ender med at lande på, at jeg synes alle skal beholde checken. Jeg tror ikke, samfundet sparer noget særligt ved at stryge den for en del mennesker, og der er en basal retfærdighed i ordningen, som den er i dag.

Anmeld

12. januar 2012

Loa

dorthemus skriver:

Hvad er der nu galt ved at gå på deltid??? Jeg er 40 år og har arbejdet nonstop de sidste 20 år, på nær det ene år på barsel (hvor jeg godtnok knoklede dag og nat) Er uddannet pædagog og tjener derfor ikke alverden. Men jeg har betalt min skat og har bidraget til at opretholde det velfærdsamfund vi har. Jeg valgte at få et barn alene og derefter gå på deltid for også at få mit familieliv til at gå op. Det betyder en ret lav indkomst og jeg indrømmer blankt at jeg er en af dem der "får i hoved ìg røv" af tilskud og nedsat institutionsgebyr og ja jeg er sørme afhængig af de penge. Jeg mener at der skal gøres indkomstafhængigt. Jeg har de sidste 20 år aldrig brokket mig over at være med til at betale for gildet så vi havde et ordentligt og velfungerende velfærdssamfund hvor dem der har hjælper dem der ikke har.

Jeg siger bestemt ikke der er noget galt med at gå på deltid.

Men det er jo et valg du tager.

Er det fair du feks. får 4000 hver 3 måneden fordi du har valgt at gå på deltid, for at se mere til dit barn, kontra en som måske ikke ser sit barn lige så meget fordi vedkommende arbejder mere, og som så ikke "må få" de 4000 hver 3 måned.

Altså det er jo det samme som at sige de rige har ondt over de fattige for alle de tilskud og hvad de nu gør, hvorfor i alverden skal de fattige så have ondt over de rige får børnepenge? Det er jo også det eneste de får. De får ikke tilskud, og friplads og ditten og datten.

Man vælger jo selv sin situation, og jeg vil da hellere have for 4000 kr fri, end at arbejde for 4000 kr, hvis man kan sige det sådan.

Anmeld

12. januar 2012

Frk. Himmelblå

Mor010711 skriver:

Inspireret af anden debat:

Er det fair hvis de "rige" mister børnechecken, fordi de har rigeligt og kan klare sig selv, eller er det unfair fordi de betaler skat som alle andre?

"Børnechecken" bør afskaffes for alle.

Og så skal vi have genindført børnefradraget, som i sin tid blev taget fra os... Det er langt mere socialt ansvarligt og kræver langt mindre administration. Win win.

Og så en bi-bemærkning: Vi bør ikke falde for regeringens spin. Læg mærke til, at Margrethe Vestager m.fl. nu har haft held med at få os til at kalde børne- og ungeydelsen for "børnechecken". Som om det er en stor fed check, der sådan helt ekstra og overflødigt dumper ind af brevsprækken hver 3. måned. Er sikker på, at de partier, der ønsker at bevare ydelsen ikke vælger at kalde den en check....

Anmeld

12. januar 2012

dorthemus

Loa skriver:

Jeg siger bestemt ikke der er noget galt med at gå på deltid.

Men det er jo et valg du tager.

Er det fair du feks. får 4000 hver 3 måneden fordi du har valgt at gå på deltid, for at se mere til dit barn, kontra en som måske ikke ser sit barn lige så meget fordi vedkommende arbejder mere, og som så ikke "må få" de 4000 hver 3 måned.

Altså det er jo det samme som at sige de rige har ondt over de fattige for alle de tilskud og hvad de nu gør, hvorfor i alverden skal de fattige så have ondt over de rige får børnepenge? Det er jo også det eneste de får. De får ikke tilskud, og friplads og ditten og datten.

Man vælger jo selv sin situation, og jeg vil da hellere have for 4000 kr fri, end at arbejde for 4000 kr, hvis man kan sige det sådan.

Ja jeg har selv valgt at gå på deltid men det er noget vrøvl at alt her i denne verden hører under "det frie valg" Er i øvrigt også lodret uenig med din påstand om at alle bare kan tage en lang videregående uddannelse!

Anmeld

12. januar 2012

Muhmi

Ja jeg har selv valgt at gå på deltid men det er noget vrøvl at alt her i denne verden hører under "det frie valg" Er i øvrigt også lodret uenig med din påstand om at alle bare kan tage en lang videregående uddannelse!

SORRY! Troede den var til mig  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.