Fair at de "rige" mister børnechecken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. januar 2012

stm2812

delimus skriver:

Hvis du betaler til fællesskabet, skal du også have del i fællesskabet!

Bliver simpelthen så irriteret over at høre om den her "Robin Hood" agtige indstilling. 

Hvis jeg er medlem af en fagforening, så får jeg også dagpenge, hvis jeg bliver ledig, også selv om jeg har tjent 40000 kr om måneden og nogen vil mene, man har haft mulighed for at lægge penge til side. Betaler man til noget, så får man også del i lagkagen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2012

Frk.S

Höör skriver:

Men det er der altså mange af de rige rige der ikke ville vælge min far f.eks ville aldrig vælge mindre arbejdstid og samme løn - det er der mange fra min fars vennekreds der ikke ville for mig handler det ikke om at straffe eller ej men se på hvordan man gavner samfundet bedst ìg den opskrift tror jeg desværre ikke liiiiiiiige er at finde

Måske er det også oftest kvinder der tænker sådan.

Jeg ser et eksempel:

Grænsen går ved 75.000 før skat pr. måned (Eksempel - aner ikke hvor den ville gå)
Mand tjener 45.000; kvinde tjener 30.500 - dvs de er over grænsen, og børnechecken ryger. De har 2 børn - dvs det er ca. 2.500 de mister om måneden. Kvinden vælger at gå på 30 timer i stedet for 37 timer - dermed kommer de under grænsen og får checken igen. Kvinden har nu en hel fridag ekstra om ugen som hun kan bruge på sine børn (eller måske lidt på sig selv = mere overskud) OG de har nu en lille smule flere penge pr måned - selvom kvinden arbejder mindre. WIN-WIN!

Anmeld

12. januar 2012

stm2812

Frk.S skriver:

Jeg synes det er fuldstændig vanvittigt at afskaffe børnechecken for "de rige". HVORFOR?
Man betaler i forvejen mere i skat - og til sidst ender det jo med, at der ikke er nogen der gider tage lange uddannelser længere, for det kan bedre betale sig at få et lavere lønnet job, og så bare få diverse tilskud oveni.

Vi har ikke som sådan BRUG for børnecheck - vi kan godt klare os uden. Men det er da stadig nogle rare penge at få. Vi har en fornuftig økonomi, men vi er måske ikke ligefrem rige. Jeg ved ikke hvor grænsen skulle gå for hvem der ville få og hvem der ikke ville få, men jeg kunne da godt frygte at vi IKKE ville få, selvom jeg egentlig ikke mener vi er rige.

Min kæreste tjener ret godt, men han arbejder også en del, og HAR arbejdet meget for at nå dertil hvor han er nu. Jeg tjener fornuftigt, men ikke noget vildt. HVIS vi ville komme over grænsen, ville det måske kunne betale sig for mig at gå på deltid, så vi fik checken alligevel. Så kunne jeg få de samme penge, men arbejde mindre (= mere tid til familien).
HVIS det var tilfældet, ville det uden tvivl være noget jeg ville arbejde hen imod. Netop fordi jeg egentlig godt kunne tænke mig færre timer, så der er mere tid til familien. MEN jeg har valgt det fra, da jeg synes vi godt kan bruge pengene som det er nu.

Og jeg er nok ikke den eneste der ville priortere sådan. Og det er bestemt ikke i samfundets interesse.

Fuldstændig enig og rigtig godt skrevet Vi kunne også sagtens klare os uden.. men det gør at man kan få lov til at forkæle sit barn/børn på en anden måde end man måske ellers ville gøre...

Anmeld

12. januar 2012

lycly

Jeg synes det er fair. Selv for min kæreste og jeg, som absolut ikke er I den rige ende, da jeg er under uddannelse, vi kunne i princippet godt undvære børnepengene. Det er en rigtig stor hjælp at få den, helt klart, men vores budget var ikke væltet uden den. Så jeg tror at rigtig mange mennesker godt kunne undvære den. Det kommer selvfølgelig an på hvordan man bruger sine penge.

Anmeld

12. januar 2012

Carl-Emil's mor

LunaLykke skriver:

Jeg synes det er fair. Selv for min kæreste og jeg, som absolut ikke er I den rige ende, da jeg er under uddannelse, vi kunne i princippet godt undvære børnepengene. Det er en rigtig stor hjælp at få den, helt klart, men vores budget var ikke væltet uden den. Så jeg tror at rigtig mange mennesker godt kunne undvære den. Det kommer selvfølgelig an på hvordan man bruger sine penge.

Lige præcis!! Eget ansvar er en stor del af det og der igennem priotering

Anmeld

12. januar 2012

dorthemus

MariaJ skriver:

Ja, det synes jeg er fuldstændig rimeligt. I mine øjne handler velfærdssamfundet ikke om at alle skal have det samme, men at ingen skal lide nød. Børnechecken er jo en økonomisk støtte til børnefamilier med en trængt økonomi. Hvis man ikke har det, mener jeg ikke at man behøver at få hjælp fra det offentlige. Jeg synes det er i orden at man i perioder giver mere til samfundet end man får. Ingen ved jo om de pludselig selv får brug for at få noget tilbage på en anden måde (hvis man fx bliver syg eller arbejdsløs eller på andre måder mister muligheden for at klare sig selv).

Den napper jeg og erklærer mig helt enig

Anmeld

12. januar 2012

132319

Ja, jeg synes det er helt og aldels fair!

Jeg kan overhovedet ikke se hvorfor familien der hiver 100.000 kr om måneden hjem, skal have en BFY hver 3. måned som er peanuts for dem. 

Jeg kender et par velhavende familier som rent faktisk donerer deres BFY til nødhjælp, fordi de synes det er absurd at de skal have den. Det synes jeg er en god holdning til tingene 

Desværre er ikke alle danskere sådan, mere vil have mere kulturen er ved at tage overhånd og det er synd og skam

Den burde, som alt andet, gøres indkomstberetttet så kunne det være at der kom bedre vilkår for ungerne i daginstitutionerne.

Anmeld

12. januar 2012

chael

Nej, det skal ikke være et Robin Hood samfund, vi skal alle have den chek, eller ingen.

*C

Anmeld

12. januar 2012

RGN

Profilbillede for RGN

Ja, det er helt fair, når de tjener flere penge.

Selvfølgelig betaler de også skat som os andre "fattige", men hvis det skulle være et samfund, hvor alt var lige fordelt, skulle vi vel også alle have den samme timeløn?

Anmeld

12. januar 2012

Giraffen

Mor010711 skriver:

Inspireret af anden debat:

Er det fair hvis de "rige" mister børnechecken, fordi de har rigeligt og kan klare sig selv, eller er det unfair fordi de betaler skat som alle andre?

For mig at se er børnechecken ikke en ret men en ydelse og en gode som vi er så heldige at have råd til - nøjagtig ligesom kontanthjælp

Og ligesom folk der har et arbejde ikke får kontanthjælp fordi de ikke har behovet synes jeg heller ikke at de, der ikke har behovet skal have børnechecken. Så synes jeg pengene skal gå dertil hvor behovet er, fx til at renovere skoler og hjemmepleje og til personale osv.

Jeg mener at har man sagt a må man også sige b. vi har valgt at have et samfund med et sikkerhedsnet, der tager hånd om de svagere for at skabe mere lighed - og så dur det ikke at man kræver milimeter-retfærdighed og taler om at alle har lige meget "ret" til en bonuscheck...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.